Byggahus.se

Bredspackla eller renoveringsgips??

1. K
    Medlem Nivå 4
    Vi behöver fixa till bla våran övervåning och den består av ett blivande sovrum, en hall + trapphus, och två blivande barnrum. Idag sitter det sjögrästapet eller väv.
    Vi kommer utöver ytskiktet även behöva sätta upp ett par nya innerväggar och undrar nu vad som är billigast, mest tidssparande och vad som ger bäst resultat. bredspackling eller renoveringsgips (bredspacklingen skulle vi då låta proffs göra).

Erfarenheter?

2. S
    Medlem Nivå 1
    Sjögrästapeten går lätt att riva ner då den är spaltbar, väven däremot skulle jag bredspackla då den säkerligen sitter mycket bättre än tapeten.

3. TrollMann
    Medlem Nivå 6
    Jag har nyss flyttat till ett hus med sjögrästapeter. Där visade det sig att ifall man river ner dem så sitter en fin hinna papper kvar som knappt går att få bort. Detta papper gjorde att spackel bubblade. Det rummet fick då easy cover som sen brespacklades. Alla andra rum brespacklades. Jag vill varmt recommendera att brespackal istället för renoveringsgips. Det går rätt snabbt att göra med rätt hantverkare. Renoveringsgips bygger ju en del, och när du skall sätta på lister igen så är alla väggar 6mm tjockare, vilket gör att foder inte blir lika lätt att få dit.

Tänk på att brespackling dammar en del, men det gör även renoveringsgips.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Jo det är sant, men pappershinnan som sitter kvar kan man grunda med oljebaserad färg, om man nu klarar av lukten vill säga, detta gör att pappret inte bubblar när du spacklar.

5. K
    Medlem Nivå 4
    Det lutar åt bredspackling. Vi fick ett pris på bredspackling men övervägde renoveringsgips om det skulle blivit billigare.
    Billigare skulle det nog bli men inte så mycket så att det är värt jobbet vi får göra själva och dessutom så blir det nog bättre.

Tack!

6. B
    Medlem Nivå 1
    tjock renoveringstapet satte vi i köket. Blev kalas.