29 080 läst ·
6 svar
29k läst
6 svar
Bredd på trappa?
Jag känner inte till några standardmått. Men vi har en L-trappa som är 89 i bredd (vägg–vägg). Den känns inte för smal när man går i den. Men det är halvt omöjligt att bära upp möbler på övervåningen. En 90-säng går med knapp nöd, lite våld och en del svordomar. Bredare säng, stor soffa eller liknande är bara att glömma. Så fundera över vilka möbler du behöver få upp på övervåningen och om du kan ta dem via fönster/balkongdörr om du inte kan bredda trappan (i vårt fall funkar inte fönstervägen).
Enl. normen får en trappa inte vara smalare än 800 mm. Det tycker jag personligen är för smalt. Möjligtvis skulle jag kunna acceptera det om det var en rak trappa.
Modig tycker att 890 mm är för smalt för en L-trappa och det kan jag hålla med om. 950-1 000 mm är mer lämpligt. Gör man den ännu bredare brukar de flesta trapptillverkare vilja ha extra betalt.
Är det riktigt stora grejor man ska ha upp, kan man ta upp dom innan man sätter in trappan.
Modig tycker att 890 mm är för smalt för en L-trappa och det kan jag hålla med om. 950-1 000 mm är mer lämpligt. Gör man den ännu bredare brukar de flesta trapptillverkare vilja ha extra betalt.
Är det riktigt stora grejor man ska ha upp, kan man ta upp dom innan man sätter in trappan.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vi har en 89-90 trapp L form. Visserligen öppen på ena sidan så det går bra att bära upp grejer, men det hade inte gjort någor om den varit 110, det hade sett snyggare och mer välkomnande ut. Det hade jag gjärna betalt 20 tusen mer för om bara jag eller någon annan tänkt på detta innan. Jag tänkte bara trappa och i vilket träslag. Standard är ju annars bra i andra samanhang, men i en trappa är det för smalt att mötas i.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Nej, då tar man hål i taket och lyfter ut dem med mobilkran.Martin_B skrev:
Ett tag på 80- talet så var det en "modefluga" för folk med mer pengar än de kunde göra av med, att ha en Harley Davidsson i sovrummet för att kunna lägga av sig kläderna på den.
En bekant råkade gå förbi ett hus på östermalm där de hade tagit hål i taket och en mobilkran lyfte in en HD på översta våningen.
hempularen skrev:Nej, då tar man hål i taket och lyfter ut dem med mobilkran.
Ett tag på 80- talet så var det en "modefluga" för folk med mer pengar än de kunde göra av med, att ha en Harley Davidsson i sovrummet för att kunna lägga av sig kläderna på den.
En bekant råkade gå förbi ett hus på östermalm där de hade tagit hål i taket och en mobilkran lyfte in en HD på översta våningen.
Kanske lika bra att totalrenovera hela taket när man ändå håller på?
Alternativt sätta in ett enormt panorama-takfönster, så kan de lyfta in och ut vad de vill.... sportbilar om de så önskar. hehe
Klicka här för att svara
