22 716 läst ·
242 svar
23k läst
242 svar
bredbands alternativ jämfört med fiber!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
nej det är åkermark. går nog att gräva där skulle jag tro och få ner summan rejält, var vi 5 hushåll så fick vi fibern för 30k/hushåll.. men det är inte säkert dom andra vill..mycke_nu skrev:
Jag vet inte hur många såna här frågor jag sett, och mitt svar är och kommer (än så länge) alltid förbli detsamma. Finns det möjlighet att ansluta huset till fiber, så GÖR DET.stelyd skrev:Hej,
Hoppar in i tråden. Ska snart flytta till villa. Fiber är draget till gatan och vi har möjlighet att få villan ansluten för en kostnad av ca. 15000 kr. Är det en vettig investering att göra eller ska man köra ADSL? Vi kan få Telia 30 eller BBB 24. Ökar det verkligen värdet på villan om man ansluter fiber? Eller är det ett försäljningstrick? Tilläggas kan att priset 15000 gäller just nu och är inkl. 5000 kr rabatt...
Kopparnätet härstammar från slutet av 1800-talet. Vilken teknik tror du har framtiden för sig?
Fundera över följande:
- Tror du att fler och fler tjänster kommer nyttja stabila anslutningar över internet?
- Kanske rentav förutsätta att en sån finns framöver?
- Kommer kraven på prestanda att öka eller minska framöver?
- Kommer kraven på bandbredd att öka eller minska framöver?
- Kommer möjligheten att utnyttja nya tjänster över internet underlättas av en uppkoppling som är säkrad att kunna leverera mycket höga bandbredder?
- Vill du ha möjligheten att ta del av denna tekniska utveckling, eller spelar det dig ingen roll?
För mig är svaret självklart, men det kanske inte är fallet för alla. Men fundera över ovanstående innan du bestämmer dig.
En "enkel" kalkyl att fundera över är att om man leker med tanken att man ska bo i huset i tio år, så blir investeringskostnaden på 15' för fiber 125:- i månaden. Det kommer högst troligen inte att vara "värdelöst" efter dessa tio år heller.
Om du inte märker skillnaden mellan en V50 och en Ferrari, även i köer och hastighetsbegränsning, så tror jag aldrig du kört en Ferrari ;-)MRK skrev:
..men jag förstår vad du menar och håller med. Dessutom är V50:n faktiskt trevligare än Ferrarin ibland. Men oj så mycket tristare
</meningslöst inlägg>
/ Fredrik