22 716 läst ·
242 svar
23k läst
242 svar
bredbands alternativ jämfört med fiber!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Precis. Och som jag citerat tidigare i tråden, operatörerna är missnöjda med att det går att få ut 3-5-10 ggr mer pengar på andra marknader (jmf USA) och att de måste "ge" bort bandbredden här. Så billigare, högre tak i överföring per månad, och högre hastighet blir det *inte* om de får bestämma.
Behovet/förbrukningen ökar snabbare än vad bolagen får fram nya frekvenser som det ser ut just nu.
Den stora utmaningen är att få fram prylar som sänder med tillräckligt låg effekt så att man kan göra cellerna små. Iom det kan man använda samma frekvens på många platser
Den stora utmaningen är att få fram prylar som sänder med tillräckligt låg effekt så att man kan göra cellerna små. Iom det kan man använda samma frekvens på många platser
Tillgänglig bandbredd i en cell är ju konstant. Ökar antalet brukare så blir ju tillgänglig bandbredd per brukare mindre.Andy78 skrev:
Väger vi sen in att enheterna sänder uppdateringar lite då och då så behöver man inte ens använda dem. Det räcker med att de är på för att de ska ta lite bandbredd
De argumentet sa man även om 3G men faktiskt så fungerar det fortfarande.Mats skrev:
Men självklart har det uppståss preciss som du säger vid några tillfällen.
Än så länge håller 3G hyffsat men de näten håller på att bli överbelastade i väldigt rask takt.
Det är därför man aktivt trycker på för att flytta kunder från 3G till 4G näten. De senare har mer kapacitet pga mindre celler men även där finns det en gräns
För mig är det inte några tillfällen utan det är minst dagligen det inte går att ringa pga nätöverlast.
Att kunna få mbit på datatrafiken är bara att glömma på 3G nätet. Det kan tom gå fortare att köra edge då det inte är nån som använder det nätet längre
och som sagt. Ju fler terminaler i en cell, ju mindre bandbredd kvar till användarna. Snart har ju alla en Telefon plus en platta plus nått till
Det är därför man aktivt trycker på för att flytta kunder från 3G till 4G näten. De senare har mer kapacitet pga mindre celler men även där finns det en gräns
För mig är det inte några tillfällen utan det är minst dagligen det inte går att ringa pga nätöverlast.
Att kunna få mbit på datatrafiken är bara att glömma på 3G nätet. Det kan tom gå fortare att köra edge då det inte är nån som använder det nätet längre
och som sagt. Ju fler terminaler i en cell, ju mindre bandbredd kvar till användarna. Snart har ju alla en Telefon plus en platta plus nått till
Helt beroende var du befinner dig. I större tätorter har det varit lätt att uppgradera mobilnäten även gällande transmissionskapacitet till basstationerna men utanför är det mera komplicerat och kostsammare.
Vid vårt fritidshus kunde man för 5-6 år sedan få hyfsad streaming via 3G, men det har försämrats över åren och idag blir det mest halvtaskig Edge man lyckas fånga upp. Vill man få maximal hastighet gäller det att ta vara på dagen och köra för 9-10 tiden på förmiddagen.
Vid vårt fritidshus kunde man för 5-6 år sedan få hyfsad streaming via 3G, men det har försämrats över åren och idag blir det mest halvtaskig Edge man lyckas fånga upp. Vill man få maximal hastighet gäller det att ta vara på dagen och köra för 9-10 tiden på förmiddagen.
Angående 4G och dess begränsningar så läste jag en summering som jag tänkte dela med mig, kanske någon som har glädje av den:
Telia:
Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s.
Tre:
Med 3Surf Plus kan du surfa i hastigheter upp till 6 Mbit/s och överstiger du 5 GB per månad kan du ändå surfa utan extra kostnad, fast då i lägre hastighet.
Tele2:
Efter utnyttjad surfvolym sänks hastigheten till 64 kbit/s, men du kan fortfarande surfa fritt.
Halebop:
Efter ingående volym begränsas hastigheten till 32 kbit/s. IP-telefoni och fildelning ingår inte.
Telenor:
9 kronor per DAG…
jasså, jag trodde ni pratade om datasurf. =)
För mig så är det bara det jag använder mina kablar till.
Fast om man nu kör tex iptelefoni, då skickar den ju data, men särar dom på det då så det inte dras från potten?
För mig så är det bara det jag använder mina kablar till.
Fast om man nu kör tex iptelefoni, då skickar den ju data, men särar dom på det då så det inte dras från potten?
Redigerat:
Jo sant, med det är en viss skillnad i vilkoren om det är en påläggstjänst för ett mobilabonnemng eller separat dataabonnemang det som oftast kallas för "mobilt bredband" och oftast levereras med Usbsticka eller router.timmelstad skrev: