MG68 skrev:
Ja, det finns speciella riktantenner för detta!

Jag har haft förmånen att testa både vanlig 3g och "turbo-3g" och det är stor skillnad.
Med vanlig 3g har jag fått allt mellan 30kbit och 350kbit, tyvärr är fördröjningarna ganska stora vilket gör att det känns rätt segt iallafall (ca 200-300ms).
Turbo-3g har betydligt bättre responstider och hastighet, det finns kort idag som klarar 3,6 Mbit. Tyvärr verkar utrullningen i Sverige gå väldigt segt. Jag tror Tre håller på i Stockholm, Malmö & Göteborg nu, men har inte hittat så mycket mera information om detta.
Av att döma det jag läst hittills låter det realistiskt att de åtminstone lanserar det på försök under året. Man får hoppas att det fortfarande blir "tanka fritt för 499:-" även för HSDPA... Då blir det ju ett alternativ till fast bredband på riktigt!

Finns nog goda möjligheter för det faktiskt. Iom att man säljer abben bundna i ett år och med kort som påstås klara HSDPA.

Det trevliga är ju att lösningen är mobil så man kan ju inte köra specialla vilkor i delar av landet utan samma vilkor måste ju gälla oavsett om masten är hi eller low speed.
Får väl se när kollegan ringer och jublar över att han kör om min 2mbit lina

Frågade Tre:s kundtjänst om detta men fick ett oerhört korkat svar tillbaka,
"turbo-3g ligger lååångt in i framtiden". Tjena!
De kanske trodde att jag jobbade hos en annan operatör....
HSDPA finns ju faktiskt redan "live" i flera nät utanför Sverige!

Haha, det var föga välinformerat... TRE har väl mer eller mindre garanterat att man ska vara först i Sverige? Fast å andra sidan så får de väl inte uttala sig...

De har master som sänder i sverige i alla fall. Sen om det är långt borta för den stackars kundtjänsten......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.