2 228 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Bredband via 3g?
Sida 1 av 2
1gb i nedladdning för 200 pix. vad innebär detta i praktiken? hur mycket tar man hem om man bara surfar som vanligt och inte laddar hem film och liknande.
/jonas
/jonas
Saxat från Tele2:
Källa: http://www.editorial.tele2.se/?page...e=privat_internet_mobiltbredband&nomenu=1www.tele2.se skrev:Med 1 000 MB kan du:
-skicka och ta emot 2 000 e-post 16 MB
-skicka och ta emot 140 foton +280 MB
-surfa 1 000 hemsidor +167 MB
-använda internetbank 60 gånger +60 MB
-chatta 60 timmar +5 MB
-lyssna på radio 8 timmar +240 MB
-ladda ner låtar 80 gånger +232 MB
Totalt per månad =1 000 MB
OBS! Detta är exempel, ditt användande kan skilja sig från dessa siffror.
Vad är surfa vanligt? Aftonbladet en gång om dagen?davvethepirate skrev:
1GB räcker tyvärr inte så långt om man surfar några timmar om dagen.
Nu så är det så att fågelvägen till närmaste sändare kanske max är en 800-1000 m. + att invånarna i byarna omkring består av 95 % pensionärer . Så att belastningen kommer nog inte vara så farlig
. Jag tycker nog att den lista som Buffster skickat med verkar passa oss bra, Vi lyssnar inte på radio via nätet och laddar inte ned så mycket + att man borde ju kunna uppgradera till det oändliga abbonemanget.
Men jag har läst lite om turbo3g med en 3.6 Mb uppkoppling. Finns den nu eller är det nått som kommer komma snart?
/jonas
Men jag har läst lite om turbo3g med en 3.6 Mb uppkoppling. Finns den nu eller är det nått som kommer komma snart?
/jonas
Vi kör bredband via 3G då vi knappt kan få telefonmodem att fungera ute i skogen med 9km till telestationen.
Vi kör med Tre's datatjänst med obegränsad trafik för 499:- / månaden, trots halvdålig täckning har vi ca. 0,25 Mb/s. Vi använder ett 3G-kort i laptopen som vi delar ut till två andra datorer via trådlöst nätverk, mycket smidigt.
Överlag är jag mycket nöjd men naturlgtvis vore det kul med lite högre hastighet. Jag väntar med spänning på HSDPA...
Vi kör med Tre's datatjänst med obegränsad trafik för 499:- / månaden, trots halvdålig täckning har vi ca. 0,25 Mb/s. Vi använder ett 3G-kort i laptopen som vi delar ut till två andra datorer via trådlöst nätverk, mycket smidigt.
Överlag är jag mycket nöjd men naturlgtvis vore det kul med lite högre hastighet. Jag väntar med spänning på HSDPA...
Ja, det finns speciella riktantenner för detta!
Jag har haft förmånen att testa både vanlig 3g och "turbo-3g" och det är stor skillnad.
Med vanlig 3g har jag fått allt mellan 30kbit och 350kbit, tyvärr är fördröjningarna ganska stora vilket gör att det känns rätt segt iallafall (ca 200-300ms).
Turbo-3g har betydligt bättre responstider och hastighet, det finns kort idag som klarar 3,6 Mbit. Tyvärr verkar utrullningen i Sverige gå väldigt segt. Jag tror Tre håller på i Stockholm, Malmö & Göteborg nu, men har inte hittat så mycket mera information om detta.
Jag har haft förmånen att testa både vanlig 3g och "turbo-3g" och det är stor skillnad.
Med vanlig 3g har jag fått allt mellan 30kbit och 350kbit, tyvärr är fördröjningarna ganska stora vilket gör att det känns rätt segt iallafall (ca 200-300ms).
Turbo-3g har betydligt bättre responstider och hastighet, det finns kort idag som klarar 3,6 Mbit. Tyvärr verkar utrullningen i Sverige gå väldigt segt. Jag tror Tre håller på i Stockholm, Malmö & Göteborg nu, men har inte hittat så mycket mera information om detta.
mats_o skrev:
Jag har provat med en mindre antenn, dock utan någon större förbättring. Inne i GBG är hastigheten betydligt bättre så en antenn skulle förmodligen göra susen. En riktbar antenn är säkert ingen dum ide.
Om PTS fortfarande inte lyckats få bukt med Telia när det är dags för telelina (om några månader) investerar vi i en rejäl 3G-antenn och väntar in HSDPA.