Någon som vet om detta funkar bra?

Det funkar helt ok.

Kollega kör på 3s kort och abb i stugan. han har ett avtal som innebär max 500 kr månad oavsett trafikmängd, men som sagt maxfart är 384Kbit

Det funkar, men det går inte att jämföra med ADSL eller andra former av bredband.
Se till ha få obegränsat med trafik. Har kört via 3G en tid och räknat ut att min nästa räkning kommer hamna på över 10.000:- :(.

1gb i nedladdning för 200 pix. vad innebär detta i praktiken? hur mycket tar man hem om man bara surfar som vanligt och inte laddar hem film och liknande.

/jonas

Saxat från Tele2:

www.tele2.se skrev:
Med 1 000 MB kan du:
-skicka och ta emot 2 000 e-post 16 MB
-skicka och ta emot 140 foton +280 MB
-surfa 1 000 hemsidor +167 MB
-använda internetbank 60 gånger +60 MB
-chatta 60 timmar +5 MB
-lyssna på radio 8 timmar +240 MB
-ladda ner låtar 80 gånger +232 MB
Totalt per månad =1 000 MB
OBS! Detta är exempel, ditt användande kan skilja sig från dessa siffror.
Källa: http://www.editorial.tele2.se/?page...e=privat_internet_mobiltbredband&nomenu=1

davvethepirate skrev:
1gb i nedladdning för 200 pix. vad innebär detta i praktiken? hur mycket tar man hem om man bara surfar som vanligt och inte laddar hem film och liknande.

/jonas
Vad är surfa vanligt? Aftonbladet en gång om dagen?
1GB räcker tyvärr inte så långt om man surfar några timmar om dagen.

Hastigheten på 3G-uppkopplingen påverkas också av närheten till närmaste sändare samt antalet användare på den sändaren.

Nu så är det så att fågelvägen till närmaste sändare kanske max är en 800-1000 m. + att invånarna i byarna omkring består av 95 % pensionärer . Så att belastningen kommer nog inte vara så farlig ;). Jag tycker nog att den lista som Buffster skickat med verkar passa oss bra, Vi lyssnar inte på radio via nätet och laddar inte ned så mycket + att man borde ju kunna uppgradera till det oändliga abbonemanget.

Men jag har läst lite om turbo3g med en 3.6 Mb uppkoppling. Finns den nu eller är det nått som kommer komma snart?

/jonas

Finns i test för nuvarande. Näten kommer att byggas ut så snart operatörerna kan för datatrafiken är betydligt mer vinstgivande än "pratet"

Telia har lanserat ett abb som jag tycker är prisvärt 89:- per månad fri surfning via 3G kvällar & helg. Dagtid tillkommer trafikavgift

Vi kör bredband via 3G då vi knappt kan få telefonmodem att fungera ute i skogen med 9km till telestationen.

Vi kör med Tre's datatjänst med obegränsad trafik för 499:- / månaden, trots halvdålig täckning har vi ca. 0,25 Mb/s. Vi använder ett 3G-kort i laptopen som vi delar ut till två andra datorer via trådlöst nätverk, mycket smidigt.

Överlag är jag mycket nöjd men naturlgtvis vore det kul med lite högre hastighet. Jag väntar med spänning på HSDPA...

Har ni provat med en bättre antenn?

Ja, det finns speciella riktantenner för detta!

Jag har haft förmånen att testa både vanlig 3g och "turbo-3g" och det är stor skillnad.
Med vanlig 3g har jag fått allt mellan 30kbit och 350kbit, tyvärr är fördröjningarna ganska stora vilket gör att det känns rätt segt iallafall (ca 200-300ms).
Turbo-3g har betydligt bättre responstider och hastighet, det finns kort idag som klarar 3,6 Mbit. Tyvärr verkar utrullningen i Sverige gå väldigt segt. Jag tror Tre håller på i Stockholm, Malmö & Göteborg nu, men har inte hittat så mycket mera information om detta.

Tre jobbar tydligen över hela landent med sin utbygnad. takten är dock naturligtvis högst där de får in mest på det.

mats_o skrev:
Har ni provat med en bättre antenn?

Jag har provat med en mindre antenn, dock utan någon större förbättring. Inne i GBG är hastigheten betydligt bättre så en antenn skulle förmodligen göra susen. En riktbar antenn är säkert ingen dum ide.

Om PTS fortfarande inte lyckats få bukt med Telia när det är dags för telelina (om några månader) investerar vi i en rejäl 3G-antenn och väntar in HSDPA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.