J
Wickevire Wickevire skrev:
Jag tror det är stor skillnad mellan glesbygd och tätort i det här fallet. När fjärrvärmen kom var det likadant, efter 5 år kunde man efteransluta till ett 25% lägre pris. Var ju bara att gräva från gatan och in i fastigheten, fjärrvärmen låg ju redan dragen i gatan.
Tror du har svaret där, helt själv. Bäst du avstår så slipper du övertyga frugan med. :p
 
  • Gilla
Wickevire
  • Laddar…
Bredbandsfiber går inte att grena av heller, måste grävas till någon knutpunkt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...och därför uppfann vi också det som kallas ”network slicing”.
Men har inte den tekniken kvar nackdelen att det inte är DU som kontrollerar nätet utan din operatör?

/nyfiken 5g-n00b
 
A antett skrev:
Men har inte den tekniken kvar nackdelen att det inte är DU som kontrollerar nätet utan din operatör?

/nyfiken 5g-n00b
vad menar du med kontrollerar?

Du köper ju en nättjänst där nätet levererar den prestanda som du avtalat. Du har förstås ingen insikt i hur underliggande noder fungerar eller hur nätet ser ut, men det betalar du ju för att inte bry dig om. Det blir ju lite som en trådlös förlängning av en managed Lan-tjänst kan man säga.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Hej,
MÅSTE DET GRÄVAS?
Någon som har tänkt på luftledning?
En fiberkabel för luftledning är väldigt tunn och borde inte ”lida” alltför mycket av snö/is/vind. Klart att den inte klarar nedfallna träd, men hur ofta händer det i normalfallet?
Tror grävning blivit norm utan att någon tänkt efter.
Har luftledning och den är så tunn så nästa osynlig. Funkar utmärkt.
QUOTE="Marcus-AA, post: 4051711, member: 405217"]Det fungerar inte så. Om alla bara vill betala marginalkostnaden så blir nätet varken projekterat eller byggt.

Jag sitter i styrelsen för en fiberförening. Vi har gjort 600 anslutningar, de som var med från början fick inkoppling för 16.000. Nu kommer ingen under 30, och är det längre avstånd kan det bli 50 eller mer. Finns de som ärvt fastigheter och ångrar bittert att den äldre generationen inte gick med i tid, när det är 4-500 meter att gräva till ett enskilt hus.

I alla dessa trådar sitter det några korkskallar som hojtar om att det är “för dyrt” och sen g´har de inte en aning om vad det kostar. Enda anledningen till att vi kunde göra 500 anslutningar för 16.000 st är att det lagts tusentals timmar ideellt, att man gjorde så många samtidigt, och att EU och staten gått in med stödbidrag. 30 tusen för en efteranslutning på landet är BILLIGT, tänk på det.

/M[/QUOTE]

Jag har tidigare
QUOTE="Jocke Best, post: 4052094, member: 150184"]Tror du har svaret där, helt själv. Bäst du avstår så slipper du övertyga frugan med. :p[/QUOTE]

Wickevire Wickevire skrev:
Jag tror det är stor skillnad mellan glesbygd och tätort i det här fallet. När fjärrvärmen kom var det likadant, efter 5 år kunde man efteransluta till ett 25% lägre pris. Var ju bara att gräva från gatan och in i fastigheten, fjärrvärmen låg ju redan dragen i gatan.
 
P Per.berge00 skrev:
Någon som har tänkt på luftledning?
givetvis. Det är vanligt i områden där telia/Skanova har kopparledningar i luften/stolpar. Då hänger man kanalisation i stolpen som man sedan blåser fiber i.

Finns det inget befintligt att hänga i gör man dock inte så eftersom underhållskostnaden över tid inte tilltalar och ingen vill ju sätta upp stolpar i gatumiljö idag.

i första hand använder man dock befintlig kanalisation när sådan är i skick att användas.
 
Nja, skulle säga i undantagsfall luftledning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
givetvis. Det är vanligt i områden där telia/Skanova har kopparledningar i luften/stolpar. Då hänger man kanalisation i stolpen som man sedan blåser fiber i.

Finns det inget befintligt att hänga i gör man dock inte så eftersom underhållskostnaden över tid inte tilltalar och ingen vill ju sätta upp stolpar i gatumiljö idag.

i första hand använder man dock befintlig kanalisation när sådan är i skick att användas.
Luftledning.
”Blåsa fiber” vad är det?
Här kom de med en jättesmal kabel, drog en från en stolpe 40 m i luften rätt in i huset och i befintliga kanaler till 2 nya routers + 1 ethernet direkt i datorn.
2 man 4 tim, ingår i abonnemanget som är billigare än ( samma firma) deras mobila bb. € 21/mån. Spanien.
Jag fattar att man inte kan jämföra rakt av...men någon måtta på skillnad i pris skall det vara.
 
P Per.berge00 skrev:
Luftledning.
”Blåsa fiber” vad är det?
Här kom de med en jättesmal kabel, drog en från en stolpe 40 m i luften rätt in i huset och i befintliga kanaler till 2 nya routers + 1 ethernet direkt i datorn.
2 man 4 tim, ingår i abonnemanget som är billigare än ( samma firma) deras mobila bb. € 21/mån. Spanien.
Jag fattar att man inte kan jämföra rakt av...men någon måtta på skillnad i pris skall det vara.
Hur drog dom fram det till stolpen innan dom sista 40 metrarna?
 
Förberett i nätet sedan ett år tillbaka
Dvs boxar (anslutningspunkter) i alla strategiska stolpar. Detta är på landsbygd
 
P Per.berge00 skrev:
Förberett i nätet sedan ett år tillbaka
Dvs boxar (anslutningspunkter) i alla strategiska stolpar. Detta är på landsbygd
Vad innebär en kabel till 2 routrar i detta fallet?
 
Rättar-en kabel till en av routrarna den andra är ”slav”. Kabel till dator ”direkt” antagligen via en split-box?
 
Den svarta 40m långa kabeln du pratar om är ingen kanel utan en slang, eller kanalisation som det heter på fikonspråk. När denna är på plats använder man luft för att blåsa in en väldigt tunn glasfiber som sedan kontrakteras i ditt hus. Därav ”blåsa fiber”.

vad gäller ekonomi så handlar det bara om olika affärsmodeller och affärsupplägg, inget konstigt med det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den svarta 40m långa kabeln du pratar om är ingen kanel utan en slang, eller kanalisation som det heter på fikonspråk. När denna är på plats använder man luft för att blåsa in en väldigt tunn glasfiber som sedan kontrakteras i ditt hus. Därav ”blåsa fiber”.

vad gäller ekonomi så handlar det bara om olika affärsmodeller och affärsupplägg, inget konstigt med det.
Jag inser att det finns olika affärsupplägg för att få ekonomi i det hela. Men skillnaden är orimligt stor.
 
P Per.berge00 skrev:
Jag inser att det finns olika affärsupplägg för att få ekonomi i det hela. Men skillnaden är orimligt stor.
vem äger nätet där du tyckte det var billigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.