Jag letar hörnprofiler för led-list, 2m samt skarvar för innerhörn.
De ska sitta i takvinkeln i en dusch.
Inte vanligt förekommande tyvärr. Någon som kan tipsa om lämpliga produkter?
Ledlisten är 10mm.
Om någon med erfarenhet säger att skarven inte behövs, det går utmärkt att gira profil och täckplast är jag beredd att testa 😀.

/Höghus

Farstatjej90
Jag kan garantera dig att Aliexpress har det du söker. Dom har hur mycket sånt här som helst....

BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Jag letar hörnprofiler för led-list, 2m samt skarvar för innerhörn.
De ska sitta i takvinkeln i en dusch.
Inte vanligt förekommande tyvärr. Någon som kan tipsa om lämpliga produkter?
Ledlisten är 10mm.
Om någon med erfarenhet säger att skarven inte behövs, det går utmärkt att gira profil och täckplast är jag beredd att testa 😀.

/Höghus
Hur har du tänkt göra med ledlisten?
Den går ju inte att böja 90 grader tvärs ljusriktningen. Eller ska ledlisten sitta på väggarna och lysa inåt rummet?
Vad kommer att synas?

Farstatjej90
Det finns skarvar i L-form som man kan använda

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
tommib
Det går inte att använda L-skarvar om det är hörnlister som har LED-listen i 45° vinkel mot vägg/tak. Däremot går det ju utmärkt att löda en brygga i hörnen. Hurdana lister ska du ha? Ska de lysa ner längs med väggen eller inåt?

För övrigt skulle jag säga att starkt släpljus längs duschväggarna är ett bra sätt att skapa en trevlig kvällssyssla. Varje kväll.

Jag hade provat att geringssåga list och plast (och bett till renoveringsgudarna att hörnen verkligen är 90°).

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Farstatjej90
tommib tommib skrev:
Det går inte att använda L-skarvar om det är hörnlister som har LED-listen i 45° vinkel mot vägg/tak. Däremot går det ju utmärkt att löda en brygga i hörnen. Hurdana lister ska du ha? Ska de lysa ner längs med väggen eller inåt?

För övrigt skulle jag säga att starkt släpljus längs duschväggarna är ett bra sätt att skapa en trevlig kvällssyssla. Varje kväll.

Jag hade provat att geringssåga list och plast (och bett till renoveringsgudarna att hörnen verkligen är 90°).
Varför kan man inte använda såna skarvar?

tommib
Listerna möts i vinkel i två plan. Om skarven är flexibel så går det men de flesta sådana jag har sett är fasta.

Edit: Om det är som jag tror alltså, att listerna sitter i 45° vinkel mot vägg/tak.

Farstatjej90
tommib tommib skrev:
Listerna möts i vinkel i två plan. Om skarven är flexibel så går det men de flesta sådana jag har sett är fasta.

Edit: Om det är som jag tror alltså, att listerna sitter i 45° vinkel mot vägg/tak.
Pratar vi om samma sak, alltså dessa?
10-pack COB LED-anslutningar, L-formade, transparenta med gula och grå kablar, 2/3/4-pin, för LED-tejp 5mm, 8mm, 10mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[bild]
Det beror ju på vad Höghus menar med hörnprofil, det skulle kunna vara aluminiumprofiler som sitter i vinkeln mellan tak och vägg samt lyser snett nedåt.

tommib
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[bild]
Exakt. Hur monterar du den när ledningarna möts med vinklar i olika plan. Dels denna 90° vinkel men också att listerna är vinklade 45° och dessutom inte i samma plan.

Den vinkeln fungerar bara när listerna möts i 90° i samma plan.

Purre Purre skrev:
Något sådant här du söker antar jag.

[länk]
Bra jobbat! Ja, den borde funka.

/Höghus

De skall alltså sitta i vinkeln mellan tak och vägg och lysa i vinkel in mot duschen. Inget släpljus, det var därför jag vill ha v-profiler. Varför skulle det inte gå att hörnskarva dessa?
Att skarva ledremsan precis i hörnet kanske inte går, men lite mörka partier i ändarna kanske inte stör.

Hittade en bild som kanske förklarar vad jag vill ha. Nu behöver jag bara hitta ett system med 2m längder, skarvbitar och ändproppar.

Fyra vita V-formade hörn- och skarvprofiler för LED-list, inklusive 90- och 180-gradersconnectorer för tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Höghus

tommib
Att skarva själva aluminiumlisterna finns det säkert delar för någonstans, eller så bara gersågar du dem. Jag tror att det går bra. Det jag pratar om är att skarva LED-tejpen inuti, elektriskt. Det kräver flexibla anslutningar, som kanske passar i listerna, eller lödning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.