Har ett hus som är byggt 1927 och använder idag en oljepanna. Har haft funderingar på att installera en braskamin för att minska värmekostnaderna. Vad finns det att tänka på?

Vad har du tänkt ansluta kaminen till? Murstock eller ska den vara fristående med egen pipa? Ska den anslutas till murstock så måste du kontakta sotaren för en provtryckning så att ni ser om just den pipan i murstocken är ok. ( Måste ju även provtryckas och godkännas vid fristående skorsten ). Bygglov behövs, kanske förstärkning av bjälklag om du har trä och planerar installera en tung pjäs. Vad ska kaminen ha för uppgift? Uppvärmning eller bara mys? Ska det funka som uppvärmning så gissar jag på att du behöver någon typ av fläktsystem som transporterar luften till alla rum. ( Antar att huset från -27 inte har särskit öppen planlösning ) Finns säkert massor mer att tänka på.

Lycka till ;)

Har ett hus som är byggt 1927 och använder idag en oljepanna. Har haft funderingar på att installera en braskamin för att minska värmekostnaderna. Vad finns det att tänka på?

Hej.

På något sätt får du försöka se till att ditt eldande i braskaminen faktiskt kommer att leda till minskad oljeförbrukning.

Jag har några förslag.

Du kan satsa på en shuntautomatik, med rumsgivare, som reglerar ner värmen till dina radiatorer när du eldar i din braskamin. Alternativt så får du justera dina termostatventiler (om du har såna) så att dom faktiskt reglerar ner när det blir varmare inne. Ett annat sätt är att hålla en låg (lägre än nu) grundvärme med oljepannan och sen spetsa med braskaminen.

Hur du än väljer att göra så måste du se till att oljeförbrukningen kommer att sjunka när du använder braskaminen. Annars kommer du få addera vedförbrukningen till din nuvarande oljeförbrukning, varmare lär det kanske bli när du eldar, men du sparar inget.

Sen finns det ju annat att tänka på. Bla. grannar som kan drabbas av vedrök. Du kan ju läsa tråden "dom om vedeldning" här.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1102511287;start=0

Lycka till.

Har du övervägt att byta till pelletseldning i din panna? Vi växlade från olja till pellets för ett drygt år sedan. Vår kostnad för pellets är cirka 30 % av kostnaden för olja. Åtskilliga tusenlappar! Sedan har vi satt in en braskamin, för ved också. Mycket för den stora mysighetsfaktorn.
Bara en funderare ;)

Jag har funderat på att byta ut min oljebrännare mot en pelletsbrännare, men jag har inte riktigt plats för ett stort förråd. Jag har läst mig till att man skulle behöva ca 6m3 stort förråd om man skall använda bulk.

Det jag främst funderar över med braskamin är hur man måste förbereda huset för en installation. Måste man ha murstocken helt fri? Murstocken står mitt i huset, hur kan jag hämta kall utomhusluft för att inte öka värmekostnaden?

Vi har kört med pelletseldning nu i snart två vintersäsonger. Den första med pellets i säck, och nu i år har jag byggt ett förråd där vi tidigare hade oljetanken och kört med lösvikt. Jag tycker det innebär så mycket problem med lösvikt, att det kommer att bli säckar i fortsättningen. Dammar som bara den, brännaren går mycket sämre, får sota oftare m.m. Förrådet är så pass stort att det i fortsättningen istället får bli säcklager. Sedan häller jag pelletsen manuellt i ett veckoförråd (silo) bredvid pannan.

När det gäller braskamin, så är det ju ofta problem att få värmen att sprida sig tillräckligt, vilket ofta blir problem i äldre hus som kanske inte har så öppen planlösning, sämre isolering, äldre fönster etc. Då finns det ju en anledning till att radiatorerna sitter under just fönstren. Har du flera pipor i din skorsten? Normalt sett måste ju varje eldstad ha sin egen pipa. Vi har fått installera en särskild, separat skorsten (modul) för vår braskamin. Våran kamin står gillestugan i källaren. Den har inte någon speciellt framdragen tilluft. Behövdes inte enligt säljaren. Det finns en tilluftsventil cirka två meter ifrån den i en yttervägg.

Är det inte dyrare att köpa pellets i säck jämfört med att få det ifrån bulkbil?

Jag har 6 st pipor i murstocken. Två av dom används idag, en till pannan och en till köksfläkten. Min tanke är att använda en som inte används idag. Jag tror att jag kommer att få plocka ned de skivor som sitter framför murstocken i det område där lämplig pipa finns för att få det rent, så att det inte kan bli någon brandrisk.
Jag fick ett tips om att ta luft ifrån källaren till braskaminen. Verkar det bra?

Prisskillnaden mellan pellets i bulk eller säck var inte stor i höstas, när det rådde fullt priskrig på säckad pellets. Dessutom får man kalkylera bort den sågspån som blir effekten av bulkad pellets. Den säckade är "dammsugd" vid packningen. Till detta de problem jag skrev i förra inlägget.

Kolla med sotaren vad han anser om den befintliga skorstenen. För den pipa du tänkt använda måste ju klara en provtryckning.
Ingen annan ventilation som också använder skorstenen?

Visst kan det vara en idé att ta luften från källaren kanske. Har du tänkt låta luften cirkulera mellan planen då? Det finns väl en risk för att det blir kallt i källaren trots allt, eftersom du väl i så fall måste tillföra mer tilluft där. Dessutom vill ju värmen gärna stiga uppåt..

Det låter bra med säckar! Tack för informationen.
Det är klart att det kanske blir kallt i källaren, men som det ser ut nu så är det ej inrett i källaren utan den fungerar mer som förråd, tvättstuga mm. Jag har dock i framtiden funderat på att inreda den, men jag har inte kommit fram till hur jag skall göra ännu.
Sotaren har inte varit hos oss ännu, men när jag kommer till skott och skall börja "projektera" braskaminen så kommer jag att beställa en tid med honom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.