1 453 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Braskamin
Hej alla kunniga här inne!
Vi ska köpa nyproduktion och funderar på att välja till en braskamin. Min man vill gärna välja till det redan nu, medan jag tycker att vi kan vänta med det till senare och satsa på andra tillvalen istället. Vad tycker ni?
Det skulle kosta mellan 52.000-67.000 kr för kamin (beroende på vilken modell) och allt som hör till typ.
Är det rimligt? Eller vi kanske kan få det billigare om vi fixar det senare och kan jämföra olika företag? Min man tänker väl att det är smidigare att få det gjort i början än att fixa det senare då det ska borras och grejas. Hur avancerat och mycket stök blir det?
Tack på förhand!
Vi ska köpa nyproduktion och funderar på att välja till en braskamin. Min man vill gärna välja till det redan nu, medan jag tycker att vi kan vänta med det till senare och satsa på andra tillvalen istället. Vad tycker ni?
Det skulle kosta mellan 52.000-67.000 kr för kamin (beroende på vilken modell) och allt som hör till typ.
Är det rimligt? Eller vi kanske kan få det billigare om vi fixar det senare och kan jämföra olika företag? Min man tänker väl att det är smidigare att få det gjort i början än att fixa det senare då det ska borras och grejas. Hur avancerat och mycket stök blir det?
Tack på förhand!
Jag tycker att du ska ge fan i att förpesta den redan så smutsiga luften med ännu mer föroreningar för din närmiljö... Såvida ni inte bygger långt ute på landet utan nära grannar.D deeply89 skrev:Hej alla kunniga här inne!
Tack på förhand!
D deeply89 skrev:Hej alla kunniga här inne!
Tack på förhand!
Det är lätt ordnat i efterhand. Kostar lika mycket senare. Men tänk på bygglovet. Där ingår eventuellt då skorstenen.
Jag begärde nyligen offert från både en installatör och min husbyggare. De kostade lika mycket.
Kostnaden är fördelad på ca
22kkr Kamin
16kkr Skorsten
14kkr Installation
Förbered plats i huset, gärna med tilluft, förstärk grunden och placera takstolarna inte direkt ovanför. Så är det bara att installera när du känner för det
Kostnaden är fördelad på ca
22kkr Kamin
16kkr Skorsten
14kkr Installation
Förbered plats i huset, gärna med tilluft, förstärk grunden och placera takstolarna inte direkt ovanför. Så är det bara att installera när du känner för det
Tänk på att du ska ha rör i plattan för tilluft. Efter att ha byggt skulle jag inte bygga in efteråt då mpste du bryta taket, fuktspärrar mm. Nä låt dem göra det med en gång och då ansvarar de även föe funktionen...blir det läckage kan du ge dig på att de kommer att ge dig skulden.
Klicka här för att svara