31 557 läst ·
135 svar
32k läst
135 svar
Braskamin värmer ej övervåning
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Normalt är för mig något som är typiskt, genomsnittligt eller vanligt.Nissens skrev:
Jag skulle säga att frånluft i sovrum inte uppfyller det. Men du verkar bli lite defensiv och tro jag menar något dåligt. Och då missförstår du mig.
Klart det går alldeles utmärkt att ha det så, antagligen bättre t.o.m. luftmässigt.
Är ju antagligen bara en kostnadsfråga att man brukar lösa det på annat sätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 289 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Tja. Vi har satt en Airmove 2.0 i ett av rummen där uppe. Den är kanon. Jämnare värme på vintern samt även på sommaren . Då den skapar ett undertryck där uppe och övertryck nere som gör att det drar med sig värmen upp via trappen samt trycker ner kallare luft och skapar bättre cirkulation. Har nog minskat uppvärmnings kostanden med 20% tack vare den .B Bleazt skrev:
Airmove 2.0 - Värmeförflyttare mellan våningsplan
✓ Jämn temperaturfördelning mellan våningsplan✓ Energisnål med låg strömförbrukning (3W)
✓ Extremt tyst drift (endast 11 dB i lägsta
Vi har en centralt stor 2-ton Täljstensugn mitt i huset.
Mycket lite värme avges från skorstenen, då det mestår av inner-och yttermantel, med luft emellan.
Värmer normalt hela huset med bara ved. Ännu inte haft på några element igång i garaget o förråd.
Elradiatorer i bostadsdelen används bara de gånger vi lämnar huset flera dagar i följd kalla årstiden.
Toadörrarna står nästan alltid lite på glänt. Har öppning nedertill.
- 6 grader ute dessa dagar. Eldade senast i går kväll, slocknade runt 20.
Då 23 grader inne i alla rum.
Nu denna morgon 20 - 21 grader.
Eldar några timmar, så får det vara bra... Tills i kväll.
Eldar lite längre när det blir kallare.
Typ myseldar eller lite kraftigare, beroende på hur vi vill hålla på.
I dag gör vi nog eld i ugnens bakugn också. O fixar nån mat, typ så som i kristid utan el.
Gott Nytt År.
Mycket lite värme avges från skorstenen, då det mestår av inner-och yttermantel, med luft emellan.
Värmer normalt hela huset med bara ved. Ännu inte haft på några element igång i garaget o förråd.
Elradiatorer i bostadsdelen används bara de gånger vi lämnar huset flera dagar i följd kalla årstiden.
Toadörrarna står nästan alltid lite på glänt. Har öppning nedertill.
- 6 grader ute dessa dagar. Eldade senast i går kväll, slocknade runt 20.
Då 23 grader inne i alla rum.
Nu denna morgon 20 - 21 grader.
Eldar några timmar, så får det vara bra... Tills i kväll.
Eldar lite längre när det blir kallare.
Typ myseldar eller lite kraftigare, beroende på hur vi vill hålla på.
I dag gör vi nog eld i ugnens bakugn också. O fixar nån mat, typ så som i kristid utan el.
Gott Nytt År.
Ni har rätt var och en på sitt vis PNI och Hybro
De gamla enkelstugorna och parstugorna har ofta ingen eldstad i farsukammaren fastän den var bebodd. Man lät dörren in till storstugan stå öppen. Likaså hade många korsbyggningar från början eldstad bara i köket och salen medan den mellanliggande kammaren saknade eldstad. Fast det var allmänt känt att värmekomforten blev bättre när man började sätta in plåtugnar i alla rum kring sekelskiftet 1900. I synnerhet med den tidens isoleringar. På 1800-talet var det ju många i synnerhet fattigfolk som inte hade innerfönster.
Detta enligt gamlingarna i min barndom.
I ett bättre isolerat hus kan man ha antingen det ena systemet eller det andra. Eldstäder i alla rum eller en eldstad som värmer flera rum. Fast man skall nog ha litet mer än vanlig tur för att lyckas så bra som Hybro som får värme ur alla rum utan att ens ha en murstock som ger värme åt flera rum.
Vi kan inte alla vinna på lotto.
Normalt sett brukar man bygga så att murstocken och ibland även själva ugnen står mitt i huset och sticker in i flera rum när man vill ha värme i flera rum än man har eldstäder. Givetvis skall man då ha tegelskorsten. Ofta bygger man in en extra luftkanal i skorstenen som tar in kall luft vid golvet och ger ut varm luft uppe under innertaket.
Att få någonting sådant till stånd med en Contura myseldningskamin med plåtskorsten är dömt att misslyckas. Jag står fast vid mitt påstående att många kaminer som säls i dag är bluff och båg och odugliga att elda i. Duger bara att binda fast i fötterna på importören innan man slänger honom till sjöss på djupt vatten.
De gamla enkelstugorna och parstugorna har ofta ingen eldstad i farsukammaren fastän den var bebodd. Man lät dörren in till storstugan stå öppen. Likaså hade många korsbyggningar från början eldstad bara i köket och salen medan den mellanliggande kammaren saknade eldstad. Fast det var allmänt känt att värmekomforten blev bättre när man började sätta in plåtugnar i alla rum kring sekelskiftet 1900. I synnerhet med den tidens isoleringar. På 1800-talet var det ju många i synnerhet fattigfolk som inte hade innerfönster.
Detta enligt gamlingarna i min barndom.
I ett bättre isolerat hus kan man ha antingen det ena systemet eller det andra. Eldstäder i alla rum eller en eldstad som värmer flera rum. Fast man skall nog ha litet mer än vanlig tur för att lyckas så bra som Hybro som får värme ur alla rum utan att ens ha en murstock som ger värme åt flera rum.
Vi kan inte alla vinna på lotto.
Normalt sett brukar man bygga så att murstocken och ibland även själva ugnen står mitt i huset och sticker in i flera rum när man vill ha värme i flera rum än man har eldstäder. Givetvis skall man då ha tegelskorsten. Ofta bygger man in en extra luftkanal i skorstenen som tar in kall luft vid golvet och ger ut varm luft uppe under innertaket.
Att få någonting sådant till stånd med en Contura myseldningskamin med plåtskorsten är dömt att misslyckas. Jag står fast vid mitt påstående att många kaminer som säls i dag är bluff och båg och odugliga att elda i. Duger bara att binda fast i fötterna på importören innan man slänger honom till sjöss på djupt vatten.