31 553 läst ·
135 svar
32k läst
135 svar
Braskamin värmer ej övervåning
Se mitt inlägg ovan...Du behöver ingen fläkt, bara ordna så att kallare luft kan ta sig ned till undervåningen när trappen är proppad av varmluft, som inget annat vill än komma uppåt.
Varm o kall luft kan tydligen inte mötas i trappen. Eller hur?
Varm o kall luft kan tydligen inte mötas i trappen. Eller hur?
Jag värmde hela mitt hus med en värmepump i källaren innan men då har jag en gammaldags trappa med täckta fotsteg o sidor!
Min misstanke är att din trappa blir bara som ett hål i taket luften kan inte följa något som i mitt fall kall luft glider längs trappan ner o varm luft stiger längs taket upp, man kunde riktigt känna ett draget.
De va likadant när man lagade mat all matosen blev i källaren 🙂
Min misstanke är att din trappa blir bara som ett hål i taket luften kan inte följa något som i mitt fall kall luft glider längs trappan ner o varm luft stiger längs taket upp, man kunde riktigt känna ett draget.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Misstänker att du då har FTX och inte FLVP .Nissens skrev:
Nejdå, mitt hus är inte knepigt. Men det är välisolerat, så kallras finns i stort sett inte någon annanstans än vid friskluftsventilerna. Att ha en våning utan värmesystem är lite udda, bra att du kom på bättre tankar.
LLVP skulle jag aldrig fundera på att skaffa eftersom jag har bergvärme. Värmen som distribueras av det vattenburna värmesystemet fördelas på ett bra sätt - vilket man aldrig får från en LLVP.
De är mycket olika till sättet de jobbar på + det borde finnas dubbel uppsättning av ventilationsrör !
I inlägg #47 skriver du att vi har lika uppsättning i våra hus , WTF näää.....
Redigerat:
Avslöja inte allt😅boped skrev:Jag värmde hela mitt hus med en värmepump i källaren innan men då har jag en gammaldags trappa med täckta fotsteg o sidor!
Vilka ställen då.... Bara för att hålla liv i tråden.
Nu är det som så att frånluftsventilation är till för att ombesörja luftomsättning i bostaden, inte för att befrämja värmetransport från botten- till övervåning.
Eller hur?
Har m a o nästan inget med TS problem att göra.
Nu är det som så att frånluftsventilation är till för att ombesörja luftomsättning i bostaden, inte för att befrämja värmetransport från botten- till övervåning.
Eller hur?
Har m a o nästan inget med TS problem att göra.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Tycker man borde förstå skillnaden på olika sätt att ventilera . Inte enbart jag var förvånad över att hans hus / ventilation inte uppförde sig som de med FLVP .H Hybro skrev:
Blev lite upprörda ord på vägen mm.
Och ja , vilken typ av ventilation man har är avgörande för hur luften rör sig i huset .
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Jag tycker det låter som Nissens har ett normalt modernt 1,5 planshus.Tomture61 skrev:
Däremot undrar jag hur du har det isolerat om du får kallras ner för trappan?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Har inte haft det uppvärmt på öv från början .Rabbithole skrev:
Har annars 240 mm i ytterväggar / snedtak och 500 mm på vinden med fuktspärr .
Nissens kommer med olika uppgifter i denna tråd .
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Då har du med andra ord ett standard isolerat hus. Tycker inte det bör bli kallras. Men sen är det skillnad mellan Göteborg och Luleå 😉Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Ett välkänt fenomen med golvvärme istället för ngn form av radiatorer under fönster .Rabbithole skrev:
Men du kanske menar öv .
Har 23 gr på ungefär 50 % av np . Öp har också haft temp på 12-14 gr före LLVP .