Grannens Häck
Att myselda i en braskamin och samtidigt ha en fläkt som dånar. Tar bort lite av meningen med braskaminen tycker jag.

Se mitt inlägg ovan...Du behöver ingen fläkt, bara ordna så att kallare luft kan ta sig ned till undervåningen när trappen är proppad av varmluft, som inget annat vill än komma uppåt.
Varm o kall luft kan tydligen inte mötas i trappen. Eller hur?

Grannens Häck
H Hybro skrev:
Testa genom att ställa ett fönster på glänt på övervåning, så ska du strax märka att det blir varmare, om än inneffektivt totalt sett.
.
Att öppna ett fönster är bra, då får man skorstensverkan.

Fungerar även vid strömavbrott vilket en eldriven fläkt inte gör.

Redigerat:
Gäller bara att stänga i tid😇

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
P
Jag värmde hela mitt hus med en värmepump i källaren innan men då har jag en gammaldags trappa med täckta fotsteg o sidor!
Min misstanke är att din trappa blir bara som ett hål i taket luften kan inte följa något som i mitt fall kall luft glider längs trappan ner o varm luft stiger längs taket upp, man kunde riktigt känna ett draget.
De va likadant när man lagade mat all matosen blev i källaren 🙂

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, mitt hus är inte knepigt. Men det är välisolerat, så kallras finns i stort sett inte någon annanstans än vid friskluftsventilerna. Att ha en våning utan värmesystem är lite udda, bra att du kom på bättre tankar.

LLVP skulle jag aldrig fundera på att skaffa eftersom jag har bergvärme. Värmen som distribueras av det vattenburna värmesystemet fördelas på ett bra sätt - vilket man aldrig får från en LLVP.
Misstänker att du då har FTX och inte FLVP .
De är mycket olika till sättet de jobbar på + det borde finnas dubbel uppsättning av ventilationsrör !
I inlägg #47 skriver du att vi har lika uppsättning i våra hus , WTF näää.....

Redigerat:
boped skrev:
Jag värmde hela mitt hus med en värmepump i källaren innan men då har jag en gammaldags trappa med täckta fotsteg o sidor!
Min misstanke är att din trappa blir bara som ett hål i taket luften kan inte följa något som i mitt fall kall luft glider längs trappan ner o varm luft stiger längs taket upp, man kunde riktigt känna ett draget.
De va likadant när man lagade mat all matosen blev i källaren 🙂
Avslöja inte allt😅

• Haha
Anonymiserad 492966
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Misstänker att du då har FTX och inte FLVP .
De är mycket olika till sättet de jobbar på + det borde finnas dubbel uppsättning av ventilationsrör !
Eller ett åt vardera änden på huset.

Tomture61
H Hybro skrev:
Eller ett åt vardera änden på huset.
Han har skrivit frånluft (F - ventilation) vilket borde betyda fläkt på div ställen i huset 🤔
Det är inte FLVP .....

• Gilla
Bleazt
  • Laddar…
Vilka ställen då.... Bara för att hålla liv i tråden.

Nu är det som så att frånluftsventilation är till för att ombesörja luftomsättning i bostaden, inte för att befrämja värmetransport från botten- till övervåning.

Eller hur?

Har m a o nästan inget med TS problem att göra.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tomture61
H Hybro skrev:
Vilka ställen då.... Bara för att hålla liv i tråden.

Nu är det som så att frånluftsventilation är till för att ombesörja luftomsättning i bostaden, inte för att befrämja värmetransport från botten- till övervåning.

Eller hur?

Har m a o nästan inget med TS problem att göra.
Tycker man borde förstå skillnaden på olika sätt att ventilera . Inte enbart jag var förvånad över att hans hus / ventilation inte uppförde sig som de med FLVP .
Blev lite upprörda ord på vägen mm.
Och ja , vilken typ av ventilation man har är avgörande för hur luften rör sig i huset .

Tycker man borde förstå skillnaden på olika sätt att ventilera . Inte enbart jag var förvånad över att hans hus / ventilation inte uppförde sig som de med FLVP .
Blev lite upprörda ord på vägen mm.
Och ja , vilken typ av ventilation man har är avgörande för hur luften rör sig i huset .
Jag tycker det låter som Nissens har ett normalt modernt 1,5 planshus.

Däremot undrar jag hur du har det isolerat om du får kallras ner för trappan?

Tomture61
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag tycker det låter som Nissens har ett normalt modernt 1,5 planshus.

Däremot undrar jag hur du har det isolerat om du får kallras ner för trappan?
Har inte haft det uppvärmt på öv från början .
Har annars 240 mm i ytterväggar / snedtak och 500 mm på vinden med fuktspärr .

Nissens kommer med olika uppgifter i denna tråd .

Har inte haft det uppvärmt på öv från början .
Har annars 240 mm i ytterväggar / snedtak och 500 mm på vinden med fuktspärr .

Nissens kommer med olika uppgifter i denna tråd .
Då har du med andra ord ett standard isolerat hus. Tycker inte det bör bli kallras. Men sen är det skillnad mellan Göteborg och Luleå 😉

Tomture61
Rabbithole Rabbithole skrev:
Då har du med andra ord ett standard isolerat hus. Tycker inte det bör bli kallras. Men sen är det skillnad mellan Göteborg och Luleå 😉
Ett välkänt fenomen med golvvärme istället för ngn form av radiatorer under fönster .
Men du kanske menar öv .
Har 23 gr på ungefär 50 % av np . Öp har också haft temp på 12-14 gr före LLVP .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.