Tomture61
L L Jan skrev:
Nähä, inte värma huset med överhuvudtaget? Märkligt att man inte skaffar dekorationsbrasa istället?

"Nissens" är ännu ett exempel på turs som busudlar. Personen har inget eget liv, ledsamt .
Mitt eget eldande i min braskamin ger en djävulsk värme , möjligtvis för jag kör 3 inlägg vid varje eldning .
Eldar asp till 90% . Plus vill värma upp täljstenen så det värmer tills nästa dag .
Men dagens hus / isolerstandard är inte som på 1980 talet , typ .
Hade en granne som inst. kamin och vid premiäreldningen åkte jag förbi huset , höll på dö av rökgasförgiftning och så höll han på ett tag tills jag lessnade. Gjorde ett besök och förklarade oangelägenheten . Troligtvis strypte dom friskluften för mycket , bastu i vardagsrummet.

• Gilla
L Jan
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt eget eldande i min braskamin ger en djävulsk värme , möjligtvis för jag kör 3 inlägg vid varje eldning .
Eldar asp till 90% . Plus vill värma upp täljstenen så det värmer tills nästa dag .
Men dagens hus / isolerstandard är inte som på 1980 talet , typ .
Hade en granne som inst. kamin och vid premiäreldningen åkte jag förbi huset , höll på dö av rökgasförgiftning och så höll han på ett tag tills jag lessnade. Gjorde ett besök och förklarade oangelägenheten . Troligtvis strypte dom friskluften för mycket , bastu i vardagsrummet.
Javisst, man har dem för att få värme.

Ändå bra att de som gillar att paja i forum ger sig tillkänna, så att man vet vem som man skall blockera. Som jag gjorde med "Nissens" nu.

Mycket skitsnack om orelaterat. Har nästan samma modell i mitt 1.5 plan och visst blir det inte så mycket värme upp men en del kimmer dit.
Trucket är att få snurr på luften så att värmen sprider sig ordentligt utanför rummet med kaminen. Testa att sätta en vanlig bordsfläkt på låg fart så att den blåser "förbi" kaminen så lär du märka att värmen sprids mycket bättre

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
U Ursidae skrev:
Mycket skitsnack om orelaterat. Har nästan samma modell i mitt 1.5 plan och visst blir det inte så mycket värme upp men en del kimmer dit.
Trucket är att få snurr på luften så att värmen sprider sig ordentligt utanför rummet med kaminen. Testa att sätta en vanlig bordsfläkt på låg fart så att den blåser "förbi" kaminen så lär du märka att värmen sprids mycket bättre
Har testat med fläkt , typ som man har för svalka för heta dagar på sommaren .
Nja , möjligtvis kan värmen spritt sig vidare på np. Men absolut ej till öv.

• Gilla
Joakim Trange
  • Laddar…
Nissens
L L Jan skrev:
Nähä, inte värma huset med överhuvudtaget? Märkligt att man inte skaffar dekorationsbrasa istället?

"Nissens" är ännu ett exempel på turs som busudlar. Personen har inget eget liv, ledsamt .
Jag tänker inte sänka mig till personangrepp, det är din hemmaplan som du får spela dnsam på.

De där plåtisarna är inte tänkta att värma upp ett hus primärt. De är för myseldning och höjer i första hand tempen i närheten av plåtkaminen.

Att sätta plåtisen mitt ute på golvet och tycka att det är en bra läsning är lite konstigt minst sagt. Du borde nog skaffa dig en bättre rådgivare.

Så här ser en eldstad ut som kan bidra till uppvärmning av en bostad på ett bättre sätt än en plåtburk:

• Vit eldstad med brinnande eld inuti, utformad för uppvärmning av bostäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Har en Contura 556 på nv i tvåplans-villan.
Vid eldning kommer aldrig någon värme upp till 2 vån. Givetvis alstrar skorstensröret viss värme men upplever inte att värme stiger från nv?
Huset har frånluft.
Vad kan kan skälet till att ingen värme stiger?
Kan ju vara att frånluften är mer strypt på övervåningen. Kanske fler frånluftsventiler på första våningen?

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
I mitt hus stiger varmluften till 2:a våningen så det blir varmare där än på plan 1 där eldstaden är.
Varmluft kanske inte stiger i alla hus. Vadvetjag.
Du har ett knepigt hus !
Största anledningen till min LLVP installation , detta före inst. av vattenradiatorer på öp. var att jag fick ett "vattenfall" av kall luft från öp.som ringlade sig ned för den slutna trappen (slutna steg)
Blev kalldrag i köket / hall , otrevlig upplevelse 🥶

Tomture61
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har hört talas om detta med att varm luft stiger uppåt, ja, men det verkar inte fungera tillräckligt bra i TS' hus. Förmodligen pga fysiska hinder som försvårar luftströmmarna.
Eftersom det är fråga om en plåtkamin med ett isolerat rör som skorsten, kommer all tillgänglig värme från kaminen och i princip ingen värme från skorstensröret. Hade TS haft en murad tegelskorsten hade även värmen från rökgaserna kommit till nytta för att värma huset. En murad skorsten magasinerar dessutom värmen.
🙄
En murad skorsten i hus som är 0 - 30-40 år gamla 🤔
Finns idag skorstenar som har pimpsten i sin konstruktion men de har en isolerande mantel rund rökkanalen .
Tippar att de ej har en viss värme på utsidan .
Min plåtskorsten (modulskorsten) får en ngt varm utsida på mitt öp. går att ta på utan problem , har ej mätt .

Grannens Häck
B Bleazt skrev:
Har en Contura 556 på nv i tvåplans-villan.
Vid eldning kommer aldrig någon värme upp till 2 vån. Givetvis alstrar skorstensröret viss värme men upplever inte att värme stiger från nv?
Huset har frånluft.
Vad kan kan skälet till att ingen värme stiger?
Helt normalt

Nissens Nissens skrev:
Plåtkaminer är inte tänkta att värma huset överhuvudtaget.

Det du skall ha för uppvärmning är en murspis med kassett. Bäst är om man har ett inbyggt magasin med sten som ackumulerar värmen.
Precis. De flesta moderna plåtkaminer är endast till för myseldning, inte värma hela om ens halva hus.

Nu vet jag inte TS motiv men många eldar fel med dagens elpriser och brasar på ordentligt i kaminer/skorstenar som inte är gjorde för långvarig eldning och därmed kan det orsaka för stora värmeöverföringar till delar av huset som kan ta eld.

Så elda försiktigt där ute och ha brandsläckare nära!

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Problemet här handlar inte om kaminen. Utan att värmen i undervåningen inte överförs i tillräcklig mängd till övervåningen. Och att planlösningen är en viktig orsak.
Enda lösningen är att mekaniskt flytta varm luft till övervåningen m h a fläktar med hög kapacitet. Man kan välja att direkt transportera varm luft till övervåningen eller att transportera kall luft från övervåningen till undervåningen och därigenom tvinga upp varm luft via trappan. I vilket fall måste det till hög kapacitet för att det ska kunna bli resultat.

Det kan också handla om för liten värmetillförsel överhuvud till bostaden vilket är ett helt annat problem.

Men rent praktiskt är det nog ingen vits att lägga ner pengar på saken i TS hus. Det kostar för mycket i förhållande till resultatet.

• Gilla
B i lödde
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Javisst, man har dem för att få värme.

Ändå bra att de som gillar att paja i forum ger sig tillkänna, så att man vet vem som man skall blockera. Som jag gjorde med "Nissens" nu.
Det var mycket i denna tråden...

Det mesta som skrivs handlar om att jaga varmluft uppför kroktrapp till övervåningen.

Jag ser det som så att lika mycket luft som jagas uppåt på ett eller annat sätt måste komma ned från övervåningen, annars blir det s a s stillastående luft på övervåningen.

Det som händer nu i trappen är att varm luft pressar på från alla kanter och vill uppåt, men inget kommer med.

Enda raka är att ordna typ luftsluss, ett 1 m2 hål mellan golvet ovan och taket nedan. Då blir det fart på luftombytet. Behövs heller ingen fläkt.

Du har möjligen inte två garderober stående på varandra? En nere och en uppe. I så fall kan jag tro det är enkelt att ordna en luftsluss, utan att det blir för stor "åverkan".

• Gilla
  • Arg
Bagarstuga och 1 till
  • Laddar…
Testa genom att ställa ett fönster på glänt på övervåning, så ska du strax märka att det blir varmare, om än inneffektivt totalt sett.
.

Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har ett knepigt hus !
Största anledningen till min LLVP installation , detta före inst. av vattenradiatorer på öp. var att jag fick ett "vattenfall" av kall luft från öp.som ringlade sig ned för den slutna trappen (slutna steg)
Blev kalldrag i köket / hall , otrevlig upplevelse 🥶
Nejdå, mitt hus är inte knepigt. Men det är välisolerat, så kallras finns i stort sett inte någon annanstans än vid friskluftsventilerna. Att ha en våning utan värmesystem är lite udda, bra att du kom på bättre tankar.

LLVP skulle jag aldrig fundera på att skaffa eftersom jag har bergvärme. Värmen som distribueras av det vattenburna värmesystemet fördelas på ett bra sätt - vilket man aldrig får från en LLVP.

@
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.