31 069 läst ·
135 svar
31k läst
135 svar
Braskamin värmer ej övervåning
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 087 inlägg
Hade braskaminen varit ansluten till en murstock av tegel istället för nuvarande isolerade plåtrör, hade murstocken magasinerat värmen från kaminen och värmt de rum den gick igenom, även på övervåningen.
Nu har jag iofs min LLVP i samma rum som kaminen, men innan dess så hade jag en takfläkt där. Den var ställd så att den tryckte upp luften i taket för att på det sättet få bättre rörelse på luften och det fungerade bra. Det som är viktigt är att störa de naturliga flödena då de gärna skapar lock.
En anekdot om detta från min badtunna: häromdagen när jag värmde min badtunna så fick jag plötsligt en dipp i temperaturen på flera grader (jag har temperaturmätningen i utloppet i botten av tunnan). Orsaken till detta är med stor sannolikhet att värmen går som en skorsten upp till ytan och att den agerade som ett värmelock där, samtidigt så fanns det kallare vatten på sitsarna som aldrig sattes i rörelse, åtminstone inte förrän det blev en störning i strömmarna i tunnan. Resultatet blev hur som helst att vattnet plötsligt föll med nästan fyra grader, innan det blandades upp och steg igen, i slutänden blev det en tempsänkning på en knapp grad, som snabbt åts upp av värmaren.
Poängen med anekdoten är att man måste störa de naturliga flödena för att få värmen att sprida sig. Vi hade samma problem innan vi satte upp takfläkten i rummet med kaminen.
En anekdot om detta från min badtunna: häromdagen när jag värmde min badtunna så fick jag plötsligt en dipp i temperaturen på flera grader (jag har temperaturmätningen i utloppet i botten av tunnan). Orsaken till detta är med stor sannolikhet att värmen går som en skorsten upp till ytan och att den agerade som ett värmelock där, samtidigt så fanns det kallare vatten på sitsarna som aldrig sattes i rörelse, åtminstone inte förrän det blev en störning i strömmarna i tunnan. Resultatet blev hur som helst att vattnet plötsligt föll med nästan fyra grader, innan det blandades upp och steg igen, i slutänden blev det en tempsänkning på en knapp grad, som snabbt åts upp av värmaren.
Poängen med anekdoten är att man måste störa de naturliga flödena för att få värmen att sprida sig. Vi hade samma problem innan vi satte upp takfläkten i rummet med kaminen.
Dito.F fribygg skrev:
TS har frånluft enligt egen uppgift, och en eldstad. Detta har jag också, och det har aldrig varit någon fördel att stänga av frånluften för att sprida värmen från eldstaden.
Begriper du nu då?
Just därför förstår jag inte förslaget att stänga av frånluften, den stör just de ”naturliga flödena”.pacman42 skrev:
Nu har jag iofs min LLVP i samma rum som kaminen, men innan dess så hade jag en takfläkt där. Den var ställd så att den tryckte upp luften i taket för att på det sättet få bättre rörelse på luften och det fungerade bra. Det som är viktigt är att störa de naturliga flödena då de gärna skapar lock.
I mitt hus stiger varmluften till 2:a våningen så det blir varmare där än på plan 1 där eldstaden är.SågspånPappspikEternit skrev:
Varmluft kanske inte stiger i alla hus. Vadvetjag.
Vet inte hur jag kan förklara FLVP luftström . Är inte som FTX där till/frånluften sköts av fläktar .Nissens skrev:
Konstig förklaring. Självklart är det inte bra att stänga av frånluften om man vill att värmen skall gå upp till andra våningen…
Jag har både bergvärme, murspis, frånluft, golvvärme på bv och radiatorer på plan 2. Har aldrig någonsin stängt av frånluften för att sprida värmen. Den sprids bra ändå. 😊
I en FLVP är det enbart en luftström som har hjälp av en fläkt .
Det kommer in kall uteluft genom ventiler i ytterväggar , detta skapar en luftström som enbart har en väg , i flera fall i byggnaden hjälper ej värmen från en braskamin till , luften går åt fel håll .
I mitt hus där braskamin står i vard.rummet så kommer övriga rum med kalluftsventil ej att få värme från varken kamin eller en LLVP .
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 087 inlägg
Jag har hört talas om detta med att varm luft stiger uppåt, ja, men det verkar inte fungera tillräckligt bra i TS' hus. Förmodligen pga fysiska hinder som försvårar luftströmmarna.Nissens skrev:
Eftersom det är fråga om en plåtkamin med ett isolerat rör som skorsten, kommer all tillgänglig värme från kaminen och i princip ingen värme från skorstensröret. Hade TS haft en murad tegelskorsten hade även värmen från rökgaserna kommit till nytta för att värma huset. En murad skorsten magasinerar dessutom värmen.
🙄
FLVP hjälper till att fördela värmen om bara dörrarna är öppna. Det blir golvkallt i rummen med tilluftsventilerna, men man får in värme högre upp. Värmen från både min LLVP och kamin sprider sig bra i huset (två våningar) om bara dörrarna till rummen står öppna. Jag har enbart tre rum som värms med min FLVP, dels två badrum och ett sovrum som har dörren i änden av en gång (det ena badrummet är där också).
Då dottern (som har rummet som inte värmen sprider sig till) gillar att ha dörren stängd så har jag satt den forcerade ventilationen på kaminen till att hämta luften på hennes rum, så den fläkten flyttar lite värme även när kaminen inte kör. Som sagt, LLVP är i samma rum som kaminen.
Då dottern (som har rummet som inte värmen sprider sig till) gillar att ha dörren stängd så har jag satt den forcerade ventilationen på kaminen till att hämta luften på hennes rum, så den fläkten flyttar lite värme även när kaminen inte kör. Som sagt, LLVP är i samma rum som kaminen.
Japp, jag har ett mellanting. En murspis med 700kg olivinsten som värmeackumulator, på den står en isolerad plåtskorsten…SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har hört talas om detta med att varm luft stiger uppåt, ja, men det verkar inte fungera tillräckligt bra i TS' hus. Förmodligen pga fysiska hinder som försvårar luftströmmarna.
Eftersom det är fråga om en plåtkamin med ett isolerat rör som skorsten, kommer all tillgänglig värme från kaminen och i princip ingen värme från skorstensröret. Hade TS haft en murad tegelskorsten hade även värmen från rökgaserna kommit till nytta för att värma huset. En murad skorsten magasinerar dessutom värmen.
🙄
Nu har jag liksom TS frånluft i huset så varmluften sugs ju upp oxå misstänker jag. Öppna innerdrörra underlättar förstås värmespridningen.
När jag eldar hårt i min kamin med murad skorsten så blir den knappt ljummen på ovanvåningen. På bottenvåningen är då skorstenen så varm att jag inte kan hålla handen på den, gissningsvis runt 65-70 grader. Lecablocken i skorstenen isolerar för bra. Jag måste elda i väldigt många timmar för att kunna få upp värmen på skorstenen på ovanvåningen. Men då får det bli långsammare tempo i eldningen, annars blir kaminen för varm.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har hört talas om detta med att varm luft stiger uppåt, ja, men det verkar inte fungera tillräckligt bra i TS' hus. Förmodligen pga fysiska hinder som försvårar luftströmmarna.
🙄
Men som sagt, jag har bra spridning av värmen till ovanvåningen ändå. Efter Gudrun satte vi upp ett täcke i trappen för att inte värma ovanvåningen mer än nödvändigt. Vi hade dåligt med ved och vi visste inte hur länge vi skulle vara utan el (2,5 dygn blev det).
Har du stängt alla innerdörrar på 2:a våningen så blir det som du beskriver, om du öppnar dom så lär det bli annorlunda.Tomture61 skrev:
Vet inte hur jag kan förklara FLVP luftström . Är inte som FTX där till/frånluften sköts av fläktar .
I en FLVP är det enbart en luftström som har hjälp av en fläkt .
Det kommer in kall uteluft genom ventiler i ytterväggar , detta skapar en luftström som enbart har en väg , i flera fall i byggnaden hjälper ej värmen från en braskamin till , luften går åt fel håll .
I mitt hus där braskamin står i vard.rummet så kommer övriga rum med kalluftsventil ej att få värme från varken kamin eller en LLVP .
Jag bor i ett hus med 2 vån. + jag har FLVP sen 16 år tillbaks .Nissens skrev:
Vet exakt utmaningarna / gränserna .
TS har troligtvis exakt samma utmaningar .
Värmen från en braskamin når ej ö-våningen .
Detta när man har en FLVP och inte självdrag I kåken .
Bor du själv i hus med FLVP 🤔
Det viktigaste är att blanda upp luften så att man inte får varm luft under taket, för den rör sig inte. Jag skulle satsa lite pengar på en bra takfläkt. Den gör stor skillnad.
Hur ser det ut ovanför trappen förresten? Jag kapade väggen ovanför trappens fot för att det inte skulle vara en labyrint för luften att ta sig igenom. Det blev dessutom mycket ljusare på bägge våningarna då.
Hur ser det ut ovanför trappen förresten? Jag kapade väggen ovanför trappens fot för att det inte skulle vara en labyrint för luften att ta sig igenom. Det blev dessutom mycket ljusare på bägge våningarna då.