Skaffa en liten fläkt som trycker ut luften lite mer mot trappan.

• Gilla
ornet
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Har själv en liknande Contura. Är ganska säker på att den är alldeles för liten att värma en våning till. Har tittat på dessa självgående fläktar man kan placera ovanpå kaminen. Men har täljstensplatta på toppen av kaminen, fick veta att då är det meningslöst att ha fläkt ovanpå.
Du får inte blanda ihop fläkten jag syftar på med en såbdär leksak som man ställer på kaminen..

Jag syftar på denna https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/tillbehor/flakt

• Metallisk fläkt för kamin med hölje och monteringsdetaljer, inklusive rör och galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över en fläkt för kamin som visar luftflödet. Fläkten sprider varm luft genom röda pilar uppåt och runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
En liten eldstad , som kaminer är värmer rummet den bor i .
Borra hål i golvet mellan våningar plus montera en fläkt .
Bygg rörsystem med fläkt upp till ö-våningen .
Sätt en fläkt i vägg mellan kamin och trapphus (värmeförflyttare)

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Den långa versionen :
Bor i ett välisolerat hus med cementplatta som har ingjuten slang till golvvärmen .
FLVP värmer upp huset och varmvatten till kranar , VP är från 2008 så ej så effektiv .
Övervåningen är försedd med vattenradiatorer .
Svårt att få samma temp i luften med 2 olika uppvärmningssystem (golvvärme/vattenradiatorer)
Värmevattnets temp måste höjas för vattenradiatorer och shuntas ned för att passa golvvärmen nere .

Min egen lösning var att sätta en LLVP i trapphuset till ö-våningen .
Nuvarande LLVP har en kaminfunktion 👍
Har även en eldstad på 590 kg , täljstenskamin , värmer som attans i rummet den står i 🥵

Lösningen på det var att stänga av golvvärmen permanent i det rummet den bor i .
LLVP har en kaminlägesfunktion .
Kaminen är placerad vid väggen där trapp till ö-våningen befinner sig .
Inhandlade en värmeförflyttare + borrade hål för röret i väggen .
LLVP får nu uppvärmd luft från kaminen som den sprider vidare till ö-vån .
Obs att LLVP enbart sprider värmen med den inbyggda fläkten , slutar jag elda så startar kompressorn , efter ett tag .

Tillverkaren av värmeförflyttaren https://fresh.se/sv/product/flktar-vrmeflyttare/flakt-intellivent-celsius--197214 påstår att den har en ljudnivå på 21 db .
En fläkt låter även om den har en låg ljudnivå , enda nackdelen med den .

Obs , att transportera värme via luft (utan mekanisk hjälp) är svårt , vatten är den bästa lösningen .

Redigerat:
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Har en Contura 556 på nv i tvåplans-villan.
Vid eldning kommer aldrig någon värme upp till 2 vån. Givetvis alstrar skorstensröret viss värme men upplever inte att värme stiger från nv?
Huset har frånluft.
Vad kan kan skälet till att ingen värme stiger?
Tittade I Conturas dokument. 556:an är nominalt på 5kw, men eldnings instruktioner anger 1,5 till max 2,5kg ved per timme. Det skulle vare en uteffekt på ca 5 till 9kw, om man eldar utan uppehåll.

Så länge husets värmebehov är lägre an så, är det "bara" en fråge, hur man sprider värmen i huset.

Jag har sämre förutsättningar än Du, om jag bedömer din bild rätt. Mindre dörr öppning melan "kamin rummet" och trappan.

Jag har precis som ovan en LLVP I hallen, som sprider värmen i från elstaden i huset. Den tar ner kalla luften från ovanvåningen, så att värmen stiger upp.

Sen tar det sin tid. Det tar lång tid hos oss tills värmen hamnar där uppe. Åtminstone, tills det är märkbart värme.

Conturas konvektionsfläkt som ovan skriver om, tror jag på. Känner ingen som har en sådan, men principiellt tror jag den gör nytta.

Tomture61 Tomture61 skrev:
En fläkt låter även om den har en låg ljudnivå , enda nackdelen med den .
Min fläkt har också nackdelar, den låter, flyttar damm och är beroende av el.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Tomture61
K Knight skrev:
Du får inte blanda ihop fläkten jag syftar på med en såbdär leksak som man ställer på kaminen..

Jag syftar på denna [länk]
Men den originalfläkten sprider enbart i samma rum som kaminen bor i .

F
K Knight skrev:

Jag syftar på denna [länk]
Vi har denna fast annan contura modell, ger mycket bra spridning men också mycket oväsende. Tycker de borde.kunnat designa den tystare, är ju inget jättetryck som behövs.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
En liten eldstad , som kaminer är värmer rummet den bor i .
Borra hål i golvet mellan våningar plus montera en fläkt .
Bygg rörsystem med fläkt upp till ö-våningen .
Sätt en fläkt i vägg mellan kamin och trapphus (värmeförflyttare)
Precis! Kanske är det skillnad på större vattenmantlade kaminer. Men små enkla kaminer likt denna värmer snabbt och effektivt upp rummet den står i, men där stannar det tyvärr. Även om man eldar tills det är 35 grader i rummet, så händer inte mycket i omkringliggande rum. Det kan fungera i enkla stugor, där man inte har någon isolering i bjälklagen.

F
A AG A skrev:
Precis! Kanske är det skillnad på större vattenmantlade kaminer. Men små enkla kaminer likt denna värmer snabbt och effektivt upp rummet den står i, men där stannar det tyvärr. Även om man eldar tills det är 35 grader i rummet, så händer inte mycket i omkringliggande rum. Det kan fungera i enkla stugor, där man inte har någon isolering i bjälklagen.
Japp. Mina föräldrar ska envisas med att sitta i uterummet vid jul. Gjutjärnskaminen är enda uppvärmningen och står i andra sidan huset. Jag skojar inte om de har 40 grader varmt i vardagsrummet och 20 i uterummet typ. Olidligt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Prova att stäng frånluften en timme eller två och känn efter om kaminvärmen kommer upp till ovanvåningen.
Kan du förklara hur du tänker här?

Nissens
F Fideliox skrev:
Japp. Mina föräldrar ska envisas med att sitta i uterummet vid jul. Gjutjärnskaminen är enda uppvärmningen och står i andra sidan huset. Jag skojar inte om de har 40 grader varmt i vardagsrummet och 20 i uterummet typ. Olidligt.
Ta med dig en värmefäkt sätt den i uterummet och swisha en hundring för elen så kan du sänka tempen i huset.

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Kan du förklara hur du tänker här?
Förstår precis vad påstående betyder , bor I hus med FLVP .
Luftströmmen är inte till fördel med braskamin eller LLVP .
Tom. golvvärme i betong är en nackdel .

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
Förstår precis vad påstående betyder , bor I hus med FLVP .
Luftströmmen är inte till fördel med braskamin eller LLVP .
Tom. golvvärme i betong är en nackdel .
Konstig förklaring. Självklart är det inte bra att stänga av frånluften om man vill att värmen skall gå upp till andra våningen…

Jag har både bergvärme, murspis, frånluft, golvvärme på bv och radiatorer på plan 2. Har aldrig någonsin stängt av frånluften för att sprida värmen. Den sprids bra ändå. 😊

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Konstig förklaring. Självklart är det inte bra att stänga av frånluften om man vill att värmen skall gå upp till andra våningen…

Jag har både bergvärme, murspis, frånluft, golvvärme på bv och radiatorer på plan 2. Har aldrig någonsin stängt av frånluften för att sprida värmen. Den sprids bra ändå. 😊
Det är ju inte lätt att förklara för den som inte begriper, alla har det ju inte som du och hos TS sprids ju inte värmen.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.