36 742 läst ·
35 svar
37k läst
35 svar
Braskamin och frånluftsvärmepump!
Nu har vi inte golvvärme i mer än nån del av huset och itne platta på mark alls utan torpargrund - iofs direkt på hälleberget och radiatorer. Braskaminen står i den delen av huset d v s gamla delen utan golvvärme.
Skall se vad jag kan kolla
)
Hälsar Ingrid
Skall se vad jag kan kolla
Hälsar Ingrid
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
OK, nu har jag plöjt igenom en del trådar om 360P, som jag har. Och förvirringen tilltar.
Nu är jag intresserad av om jag gjort helt galet.
Jag har monterat en 360P med utegivare.
Jag golvvärme i träbjälklag med temperaturgivare i varje rum, som styr en termostat på varje slinga.
Jag har grovjusterat strypningen på slingorna efter längden på slangen, efter Wirsbos rekomendationer.
Är detta fel??
Mats
Nu är jag intresserad av om jag gjort helt galet.
Jag har monterat en 360P med utegivare.
Jag golvvärme i träbjälklag med temperaturgivare i varje rum, som styr en termostat på varje slinga.
Jag har grovjusterat strypningen på slingorna efter längden på slangen, efter Wirsbos rekomendationer.
Är detta fel??
Mats
Ditt system ser ut som det brukar se ut. Fel eller inte? Det fungerar säkert ok. Men du får bättre effektivitet, dsv lägre uppvärmningskostnad, om du stryper in alla slingor rätt och stänger av rumstermostaterna. Det är bättre att låta värmepumpen styra regleringen.
Huruvida man skall ha termostater eller inte beror på hur värmepumpen är uppbyggd.
För Nibe så skall man HA termostater på radiatorerna, pumpen jobbar mot en dubbelmantel med fastkondensering hela tiden och värmen shuntas ut. Ingen innegivare behövs.
För CZ så skall man INTE ha termostater på radiatorerna då denna pump dels kör med flytande kondensering och dels reglerar på temperaturen i frånluften.
För andra typer av värmepumpar, t.ex. bergvärme, skall man INTE ha termostater på radiatorerna, men komplettera utegivaren med en INNEGIVARE.
För Nibe så skall man HA termostater på radiatorerna, pumpen jobbar mot en dubbelmantel med fastkondensering hela tiden och värmen shuntas ut. Ingen innegivare behövs.
För CZ så skall man INTE ha termostater på radiatorerna då denna pump dels kör med flytande kondensering och dels reglerar på temperaturen i frånluften.
För andra typer av värmepumpar, t.ex. bergvärme, skall man INTE ha termostater på radiatorerna, men komplettera utegivaren med en INNEGIVARE.
Diskussionen har flyttats till termostat eller ej diskussion...
Jag tycker att man ska använda rumstermostater, de flesta hus har rum i flera eller alla väderstreck, en del rum har två eller tre ytterväggar medan andra har färre, en del har mer fönster.
Kombinerar man dessa faktorer med de andra två variablerna, vindstyrka -riktning och solstrålningen finns det ingen fastjustering av en uppsättning golvslingor som kan hänga med i regleringen.
Däremot håller jag starkt med om att man ska justera med helt öppna slingor tills amn når lägsta möjliga framledningstemp i varje situation, för att fortfarande hålla den minsta önskade temperaturen i det kallaste rummet. Då kommer du automatiskt få för hög temp i det rum som får tillskottsvärme, från sol, ugn, gäster eller annat och då hjälper en rumstermostat till att justera ner det enskilda rummet, medan avlägsna rum i skugga fortfarande får den energimängd de behöver.
Sen tror jag att de flesta frånluftpumpar jobbar mot en dubbelmantling och därför kan man bortse från effekterna av slutna slingor.
Jag tycker att man ska använda rumstermostater, de flesta hus har rum i flera eller alla väderstreck, en del rum har två eller tre ytterväggar medan andra har färre, en del har mer fönster.
Kombinerar man dessa faktorer med de andra två variablerna, vindstyrka -riktning och solstrålningen finns det ingen fastjustering av en uppsättning golvslingor som kan hänga med i regleringen.
Däremot håller jag starkt med om att man ska justera med helt öppna slingor tills amn når lägsta möjliga framledningstemp i varje situation, för att fortfarande hålla den minsta önskade temperaturen i det kallaste rummet. Då kommer du automatiskt få för hög temp i det rum som får tillskottsvärme, från sol, ugn, gäster eller annat och då hjälper en rumstermostat till att justera ner det enskilda rummet, medan avlägsna rum i skugga fortfarande får den energimängd de behöver.
Sen tror jag att de flesta frånluftpumpar jobbar mot en dubbelmantling och därför kan man bortse från effekterna av slutna slingor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden