Vi har Comfortzone och braskamin - och när vi eldar på kvällarna stänger pumpen av sig helt :-)

Så det är bra japp!

Ja och det här med lufttillförsel till hsuet beror välan på hur smocktätt huset är med? Vi har alltid ett fönster lite öppet på ovanvåningen och har int emärkt av något med våran Comfortzone mer än att elda = pumpen stänger av sig :-) d v s går ej i drift.

Ellax skrev:
Några kommentarer:

-!
- Du bör ha en innegivare. Termostatvarianten fungerar inte. En värmepump skall för bästa ekonomi kombineras med termostater som står fullt uppskruvade, de slår alltså aldrig av även om det blir varmt av kaminen. .)

en fråga bara, varför är det så??

För att åter gå till huvudfrågan så kan ag teoretiskt sätt se et problem som kan uppstå!
ett värmepumps system ska arbeta mot ett radiatorsystem som är instrypt för att ge rätt värme, du ska inte ha termostarer!

Dom flästa hus grundstryps, men man monterar termosteter för att slippa finjustera både radiatorsystem & värmepump, detta gör att instalationen går snabbt, men husägaren får betala i dyrare drift.

om du eldar i kaminen kommer rumsgivarna att stänga av slingorna vart efter rummena blir varma. detta vet inte din värmpump. värmepumpen går bara på ute givare 6 kommer att försöka produsera värme, om den gör detta när alla slingor är stängda så kommer den snabt värma den lila mängd vatten som fortfarande cirkulerar i systemet & när den når 56 grader så löser den på hverhättnings skyddet & stängs av.

lösningen är att inte ha termostater förståss, det sks du ju inte ha även om du inte hade kamin.
men för att inte värmepumpen ska fortsätta attprodusera värme när du eldar så måste du instalera en inne givare så den vet att det är varmt o skönt i huset.
inne givare är även bra vid andra tillfällen som huset fpr extärn värme som inte värmepumpen kan se på sin utegivare. (om du hra stor främmande, storbak, eller om solen lyser )

Detta gäller inte Comfortzone då som inte fungerar på det sättet. Apropos frånluftsvärmepumpar..... den känenr av ökade tempen i rummen å stänger av sig.

Gummigum skrev:
Detta gäller inte Comfortzone då som inte fungerar på det sättet. Apropos frånluftsvärmepumpar..... den känenr av ökade tempen i rummen å stänger av sig.
alla värmepumpar känner av tempratur höjningar i radiatorsystemet på minskad värmeförlust, men det äe en för trög reglering & du har flera graders övertemp innan den reglerarner.

har du termostater på radiatorsystemet så har du även förstört denna lilla reglerfunktion.

jag har svårt att tänkamig att comfortzone är så snabb o känslig att den kan andvända ut luften som mät referens & därmed hålla en exakt inomhus temp.

innegivare !!!

Kör på Carmans tips, krävs det mkt jobb, (är det omöjligt kanske) kostar det mkt att efterinstallera en innegivare??
Mkt kablar?? trådlöst??

Mvh
Sofia

Det enda jag kan säga är att det fungerar :-) och vi är nöjda och vi har massor med termometrar överallt :-)

Gummigum skrev:
Det enda jag kan säga är att det fungerar :-) och vi är nöjda och vi har massor med termometrar överallt :-)

klart att det funkar att hålla hus värmen med många termostatrer, men neckdelen är förutom dyrt inköp på alla termostaqter & uppvärmningskostnaden blir högre & att kompressorn får ogynsamma arbetsförhållanden som förkortar livslängden.

& det som i värsta fall kan handa när man eldar i braskamin är det jag beskrev.

men för dom flästa händer det inte, men jag ser ingen anledning till att ha högre uppvärmningskostnad i onödan &% desutom högre investeringskostnad, som i sin tur förkortar livslängden

Jag har strypt in alla slingor så att temperuren blir vad jag vill ha i alla rum. Alla termostater är öppna, förutom i vardagsrummet, som jag ställer på 22 gr när jag eldar i kakelugnen. Jag gjorde instrypningen efter ca 1,5 års drift och jag upplever att COP har ökat, dvs effektiviteten i systemet blivit bättre. Däremot har jag ingen inomhusgivare, utan kör med frånluftsgivaren som brukligt med CE50. Jag tror att det är precis lika bra reglering med frånluftsgivare som inomhusgivare. Man slipper också känsligheten var inomhusgivaren placeras. En frånluftsgivare styr ju på ett slags medelvärde av hela huset.

BJohan skrev:
Jag har strypt in alla slingor så att temperuren blir vad jag vill ha i alla rum. Alla termostater är öppna, förutom i vardagsrummet, som jag ställer på 22 gr när jag eldar i kakelugnen. Jag gjorde instrypningen efter ca 1,5 års drift och jag upplever att COP har ökat, dvs effektiviteten i systemet blivit bättre. Däremot har jag ingen inomhusgivare, utan kör med frånluftsgivaren som brukligt med CE50. Jag tror att det är precis lika bra reglering med frånluftsgivare som inomhusgivare. Man slipper också känsligheten var inomhusgivaren placeras. En frånluftsgivare styr ju på ett slags medelvärde av hela huset.

inne givaren styr också på "medelvärde" men plaseringen är ju viktigare & kan vara knepig.
men det viktigaste är ju att göra som du gjort. strypa in & sen ställa termostaterna öppna, då får man förutom bra ekonomi en garanti för att inte pumpen kommer at lösa på överhettning.

det ärhelt ok att ha termostater i nått enstaka rum där sol eller kamin värmer mer än i övriga huset

Carman, du verkar ju kunna detta med värmepumpar och termostater.

Den jag talat med som säljer Comfortzone anser att man inte bör ha inomhustermostater eftersom det är näst intill omöjligt att hitta den punkt denna ska sitta på. Han säger också som du att det inte ska vara termostater i varje rum. Detta ska tydligen regleras helt av frånluftstermostaten i värmepumpen.

När jag talat med de som säljer IVT så säger de att man ska ha trådlösa termostater i varje rum.

Du säger att man ska ha en innegivare.

Jag blir smått förvirrad av alla "bud".

Om jag vill använda en pelletskamin som går kontinuerligt mot en termostat under den kalla årstiden, hur ska jag göra för att kunna få så bra effekt på detta som möjligt?

Jag tänkte mig att sänka tempen på värmepumpen till säg 19 grader. Så kör jag pelletskaminen på 21 grader. Kommer detta att fungera, ska jag ha någon innegivare utöver den i värmepumpen som går på frånluften? Vad anser du skulle ge bäst effekt?

Nu kan jag inte Comfortzone så bra. men alla VVS firmor jag känner till säger alltid att man inte behöver inne givare & att en innegivare kan få värmepumpen att balla ur!

men dom har tok fel. har dom inte justerat värmepumpen rätt kan man via handhavande fel få problem. men inte annars.
inne givare har man för att värmepumpen ska veta att det blir varmt inne = man ska alltid ha det om man har annan energi källa.
jag kan sträck mig till att man alltid ska ha det även om man inte har annan värmekälla också.
vist är det kanske lite knepigt att hitta en bra plasering ör inne giveren, på samma sätt är det ju knepigt att hitta en bra plasering för braskaminen för att få en jämn värmei huset.
Men tänk på att man i dom flästa värmepumpar kan justera känsligheten på givaren.
min innegivare får inte värmepumpen att hålla den temp i huset som det är instält på mot dör givaren är plaserad. utan om tempraturen av viker från inställt värde så kompenseras börvärer man får från ute givaren med så många grader man ställt värd för kompensation på.
detta system funkar bra!

jag har dom senaste veckorna haft kompensation på dagaarna när solen är frammi. jag spar alltså lite energi när solen är frammi istället för att få övertemp i huset

Tja - nu har ju inte Comfortzone en utegivare utan vad den gör är att den mäter temperaturen på luften den tar in. Iofs kan ju tyckas vara samma sak men det är det faktiskt inte i 'min' bok.

De mäter också temperaturer på återlednings? om det nu heter så - returen alltså. Nej man behöver inte alls ha givare i alla rum - vi har utmärkt temp i alla rum UTAN givare i alla.

Nu testade vi en kul grej p g a denhär tråden. Vi eldade på ordentligt i braskaminen för att luft luftvärmepumen & Comfiortzone skulel stänga av sig. Sedan öppnade vi en varmvattenkran å spolade.......vips var pumpen igång å värmde vatten UTAN eltillskott. ....så jag är nöjd. Iofs är varmvattnet låg porioritet hos oss ( pumpinställning)

Ja vad alla fabrikat säge rman skall ha och inte ha. Sumamsumarum är att CZ har det itne å det går utmärkt bra ändååååå. Varför itne ta ett sncak med Comfotzone å ställ frågorna. ...de har säkert en bra förklaring varför vissa behöver och vissa inte behöver alls.

Hälsar Ingrid

Möjligt att comfortzone har bättre reglering & där med klararsig utan extra givare.
Vore kul om ni kunde kolla hur snabbt pumpen ändrar framledningstempraturen rill radiatorsystemet, efter det att ni börjat elda (mär också manuelt tempraturöppningen i huset)
man vill ju så snabt som möjligt minska energin till plattan så man inte värmer den i onödan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.