Hej

Håller på att bygga en bastu på landet och skulle kollar på vilket vedeldat bastuaggregatet jag ska ha.

Letar lite begagnat och har börjat tycka att det kunde bli snyggt med en klassisk braskamin istället.

Finns det någon här som har en sådan lösning? Den saknar ju stenmagasinet så värmen borde ju komma snabbare och kylas snabbare?

bifogar lite bilder.

• Gammal grön Husqvarna vedspis står på ett köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad gjutjärnskamin med utsmyckade mönster framför en gul vägg och terrakottafärgat tegelgolv.
    Skapa konto
  • Gjutjärnskamin med detaljerade mönster och texten "FÖRANING ELSE" på ett emblem, mot bakgrund av ett trähus.
    Skapa konto
Problemet är att du helst inte vill bada bastu på eldens värme, blir lätt kvavt då utan på eftervärmen i stenmagasinet.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Som sagts, principen för en skön bastuupplevelse är att elden värmer sten, sten värmer luft och vatten, så blir det till mild bastuvärme och bra löyly.

Strålningsvärme från en metalkamin blir inte skön bastuupplevelse. Det blir åt hållet infravärme.

Den bästa bastuupplevelsen får man med ett enormt stenmagasin som värms upp och man bastar utan att ha elden igång. I teorin oändlig värme i stenen. Det skapar mild bakgrundsvärme och förångar hur mycket vatten man än vill. En traditionell rökbastu är så nära detta man kan komma.

Man får göra en avvägning hur mycket sten man vill ha, i form av tid och kostnad för att värma upp. Minst 50kg sten för en liten bastu menar jag, men man kan behöva kompromissa.

Efter stenmängd är ventilation det mest avgörande för bastuupplevelsen. Det ska vara rejäl tilluft och frånluft så att man kan dra på rejält med ånga för att sedan återgå till mild bakgrundsvärme.

Jo jag håller nog med. Det blir ett riktigt bastuaggregat.

Tack för input

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.