2 381 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Bränt transformator?
Min kompis skulle byta en trasig transformator men råkade montera den nya åt fel håll. Dvs med tolvvoltsidan åt elhållet och 230 Voltsidan åt spotarna. Automatsäkringen fällde genast ut... Nu undrar min kompis om transformatorn är bränd eller om man kan prova att montera den rätt igen?
Den sitter rätt knepigt till under taket så jag vill inte hålla på och pilla dit den om den ändå är körd...
Den sitter rätt knepigt till under taket så jag vill inte hålla på och pilla dit den om den ändå är körd...
Moderator
· Stockholm
· 57 912 inlägg
Ja koppla in den med en lampa löst. Det kan vara bra om lampan är upphängd så att du kan låta den vara igång en stund (10 min- 1 timme). Vissa typer av skador kan visa sig efter en stunds drift. Du skall inte räkna med att få några vettiga mätvärden om du mäter på den med multimeter. 12V utgången har en hackad spänning med hög frekven.
Men som sagt chansen att den fungerar är liten.
Men som sagt chansen att den fungerar är liten.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vad är det för transformator? Märke och modell.
Köper man lite dyrare så är det ibland skydd för kortslutning och överpänning osv.
Men i regel slaktar du rätt snabbt grejor om man kopplar de fel.
Du/ni vet att det är olagligt det ni håller på med förmodar jag?
Hur sitter transformatorn monterad?
Man Ska inte bygga in en transformator eller kopplingspunkter i väggen. Finns bättre sätt att lösa det på.
Köper man lite dyrare så är det ibland skydd för kortslutning och överpänning osv.
Men i regel slaktar du rätt snabbt grejor om man kopplar de fel.
Du/ni vet att det är olagligt det ni håller på med förmodar jag?
Hur sitter transformatorn monterad?
Man Ska inte bygga in en transformator eller kopplingspunkter i väggen. Finns bättre sätt att lösa det på.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden