Upptäckte ett som jag tror är brännmärke på diskbänken, vet faktiskt inte hur den kom dit. Kan det varit en het kastrull?
Hur får jag bort det?

• brännmärke.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa.
Prova oxalsyra om det är något annat.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag tror inte att det är ett brännmärke utan en vattenskada. Oavsett vilket så går det att slipa bort den. Men det finns en risk att det blir nyansskiftningar mellan slipat och oslipat. Träbänkar är ganska känsliga för att vatten blir stående under en kastrull eller liknande. Att slipa hela bänken är en möjlighet. Men jag skulle rekommendera att vänta tills det blir fler skador innan man ger sig på ett sådant projekt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Slipa.
Prova oxalsyra om det är något annat.
Tunt slippapper? Eller kan man använda torr svinto? Var köper man oxalsyra?

A Avemo skrev:
Jag tror inte att det är ett brännmärke utan en vattenskada. Oavsett vilket så går det att slipa bort den. Men det finns en risk att det blir nyansskiftningar mellan slipat och oslipat. Träbänkar är ganska känsliga för att vatten blir stående under en kastrull eller liknande. Att slipa hela bänken är en möjlighet. Men jag skulle rekommendera att vänta tills det blir fler skador innan man ger sig på ett sådant projekt.
Det är en hyrd bostad, vill inte blir debiterad när jag flyttar. Går det att slipa tunt och sedan olja?

E Eva Helene skrev:
Det är en hyrd bostad, vill inte blir debiterad när jag flyttar. Går det att slipa tunt och sedan olja?
Visst går det att prova. Men det är inte säkert att det blir bättre. Min erfarenhet är att man får slipa ganska djupt för att få bort sådana fläckar. Och att om den inte var ganska ny så blir det ljusare där man slipat.

Skivan ser ut som bok, så det är nog orsakat av en fuktig kastrull. Man kan se att det svarta följer fibrerna; ett brännmärke skulle inte se ut så. Ask och bok är populära som bänkskivor då de är hårda, men de är riktigt riktigt fuktkänsliga. Stora porer suger åt sig och binder fukt som en svamp.

Satsa på att slipa bort om det skall bli bra. Man skall gå ganska djupt och det där ser ut som ett lite jobbare ställe att slipa, men det borde gå med ett multiverktyg typ Fein med trekantsplata. Sedan på med ny hårdvaxolja (eller vanlig rå linolja om det bara är "for show").

Sedan skall man, om man har bänkskiva av trä, ställa in både pannloben och lillhjärnan på att reagera på alla fuktiga metallföremål som blir stående.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Visst går det att prova. Men det är inte säkert att det blir bättre. Min erfarenhet är att man får slipa ganska djupt för att få bort sådana fläckar. Och att om den inte var ganska ny så blir det ljusare där man slipat.
Johannes W. E. Eriksson Johannes W. E. Eriksson skrev:
Skivan ser ut som bok, så det är nog orsakat av en fuktig kastrull. Man kan se att det svarta följer fibrerna; ett brännmärke skulle inte se ut så. Ask och bok är populära som bänkskivor då de är hårda, men de är riktigt riktigt fuktkänsliga. Stora porer suger åt sig och binder fukt som en svamp.

Satsa på att slipa bort om det skall bli bra. Man skall gå ganska djupt och det där ser ut som ett lite jobbare ställe att slipa, men det borde gå med ett multiverktyg typ Fein med trekantsplata. Sedan på med ny hårdvaxolja (eller vanlig rå linolja om det bara är "for show").

Sedan skall man, om man har bänkskiva av trä, ställa in både pannloben och lillhjärnan på att reagera på alla fuktiga metallföremål som blir stående.
Kan oxalsyra fungera?

E Eva Helene skrev:
Tunt slippapper? Eller kan man använda torr svinto? Var köper man oxalsyra?
Detta är typiskt vad som händer när man är uppväxt med heltäckande diskbänkar i rostfri stål och sedan hamnar i ett kök med trädiskbänk...

Att sätta trä eller komposit-diskbänkar i uthyrningslägenheter är nära på en fälla för att hyresgästen alltid skall åka på en extra kostnad för att diskbänken har blivit en tidsdokument av vanlig vardagsanvändande med ofelbart blessyrer och fläckar över tiden. - det är nästa omöjligt att lämna en trädiskbänk i samma skick som när man anträdde bostaden vid uthyrningen utan att slipa om och behandla om ytan.
---

Oxalsyra hittar du i byggvaruhus som Hornbach mfl. - tror tom. sett på ICA maxi där man har poolkemikalier i NITOR:s kemikalieställ, men kanske inte finns över allt.

Oxalsyra är bra på att bilda ofärgade komplexa föreningar med tex. järn och används över lag för att rengöra träytor som fått olika typer av färgningar och fläckar, speciellt från metaller med järn i sig

- ha diskhandskar och skyddglasögon när du hanterar oxalsyra både som pulver och med vatten i utspädd form och skölj av direkt så fort något hamnar på huden då oxalsyra är inte bra att få in i kroppen och lite av det kan ta sig genom huden precis som många andra organiska syror.

- tänk på att det kan ta tid (timmar) för vattnet med oxalsyra att tränga in i fläcken, särskilt med en otätt lacklager mellan och kan behöva en bomullstuss eller utklippt hushållspapper enligt formen av fläcken indränkt av blandningen över fläcken för att inte torka upp för fort och samma sak när man senare skall försöka tvätta ur fläcken på syra med lösta metalljoner.

och som vanlig - prova på mindre, mer omärklig yta (eller bara på ytan med fläcken) innan du börja behandla hela ytan med oxalsyra - precis som med de flesta lite starkare rengörings-kemikalier.

---

Och som redan nämnt, det gäller att skaffa sig ryggmärgsreflex att aldrig ställa byttor och grytor eller stekpannor (speciellt inte de av gjutjärn) som är heta eller våta undertill på trädiskbänk - likaså pumpspray/blomspray man köper och fyller själv, dessa kan börja blöda ut vatten när temperaturen i rummet höjs och övertrycket av luften som expandera inne i flaska av värmen, pressar ur lite av innehållet ur dessa pumpsprayers munstycken, droppar ned efter flaskan och bildar ring i botten...

...fråga inte hur jag vet det - tex. färdigblandad såpvatten i spray (typiskt 15 ml såpa per halvliter vatten för vardagsrengöring) kan ha ordentlig påverkan på linolje och tungoljebehandlade ytor om det är för länge på ytan och även om pH inte är så hög som konc. såpa så räcker det mer än väl att det börja tvåla upp den härdade linoljan/tungoljan när det får tid på sig, som ringen under pumpsprayen med såpavatten eller med utspädd klorinlösning för att solen lyst på dessa...

Även vanlig natriumbikarbonat utblandat i vatten och sedan droppar av det torkar in torrt på den oljebehandlade ytan har den verkan och det blir bruna mjuka/lösliga fläckar när man senare torkar av med vatten då det i princip har bildats såpa av lacken...

Redigerat:
E Eva Helene skrev:
Kan oxalsyra fungera?
Oxalsyra blir perfekt för denna fläck. Troligtvis metalljoner (typ, rost) som har reagerat med något och färgat träet. Klipp till en bit Wettexduk som passar över fläcken med lite marginal. Vät sedan den utlagda duken med hyfsat stark oxalsyralösning och håll den fuktig något dygn. Skölj av med vatten och upprepa tills det försvinner.

Jag gör detta lite då och då när jag fräschar upp mina köksbänkar i bok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.