53 131 läst ·
26 svar
53k läst
26 svar
Brandvarnare falsklarmar...?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Kom o tänka på en sak, ca 1 meter rakt ovanför den larmande varnaren i den övre hallen har jag en trådlös router för mitt wifi, men den jobbar på 2.4 GHz och varnaren är väl 433 MHz om jag inte kommer ihåg fel. Routern borde väl inte lösa ut brandvarnaren? Och varför skulle det plötsligt hända nu när det gått bra flera månader innan...ToRy skrev:
När min optiska brandvarnare var något halvår gammal så falsklarmade den tre gånger på en natt innan jag tog ut batteriet. Senare kunde jag inte sätta i batteriet utan att den genast larmade. Då blåste jag mot sensorn och sedan var problemet borta. Den har inte falsklarmat igen och det har gått ett par år. Jag gissar att det berodde på damm och jag gissar att det var en del tur att blåsningen hjälpte.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag kan inte se någon annan lösning på frågan, det kan bara vara fukten. Tre/fyra gånger hände det förra året. Och jag har inte bytt dom heller så det blir väl spännande att se om samma fenomen inträffar igen!ToRy skrev:Det skall ju till riktigt extrem luftfuktighet för att dra igång en rökdetektor, vi pratar mängder av synlig ånga nu. Kvaliteten på detektorn inverkar ju såklart också men jag har svårt att tro att det skulle vara enbart fukten. Däremot kan ju något annat hända i samband med de där varma sensommardagarna som samverkar. Vad det skulle vara har jag ingen aning om och det spelar ju egentligen ingen roll, ditt praktiska problem är ju detsamma oavsett orsak... Har du kvar samma detektorer eller har du bytt?
Jag råkade ut för falsklarm på midsommaraftonsnatt.
Och vi har lika varnare som TS.
Era kanske är synkade emot våra
Så något är det som bråkar.
Funderar på batterierna kanske, skall testa att byta ut dessa.
Och samtidigt blåsa ut dem.
Och vi har lika varnare som TS.
Era kanske är synkade emot våra
Så något är det som bråkar.
Funderar på batterierna kanske, skall testa att byta ut dessa.
Och samtidigt blåsa ut dem.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok... skumt.fgo skrev:
Har inte hunnit göra nåt åt detta ännu, men ska sätta i batteriet och flytta varnaren ikväll så får vi se vad som händer.
Om det nu är samma deckare som falsklarmar så kan du ju prova att byta placering mellan deckarna. Går ju snabbt att byta plats mellan två deckare för att se om det är platsen det är fel på eller om enheten är kass.
Har samma uppsättning deckare som TS och de har nu suttit uppe i ett år utan falsklarm. Kanske ska föra in i checklistan att blåsa rent dem med tryckluft vid varje batteribyte.
Har samma uppsättning deckare som TS och de har nu suttit uppe i ett år utan falsklarm. Kanske ska föra in i checklistan att blåsa rent dem med tryckluft vid varje batteribyte.
Klicka här för att svara