Byggahus.se

Brandvarnare som inte falsklarmar

4k läst  25 svar

1. K!ngen
    Medlem Nivå 1
    Behöver hjälp med val av brandvarnare som INTE falsklarmar!! Har nu testat två olika fabrikat av optiska brandvarnare och båda har falsklarmat utan anledning. Givetvis sker detta nattetid och vår hund har fått nära på men av detta tjutandet. Huset är nytt och brandvarnarna sitter inte i drag eller ska av någon anledning behöva varna.

Letat efter joniska brandvarnare men verkar nästan helt utgått ur sortimentet.
    Har även kollat andra lösningar men vet inte vad som är smartast.

//Anders

2. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    Även om det inte hjälper dig så blir jag jättenyfiken på om det är en specifik plats som det falsklarmar på i ditt hem eller om det är på flera olika ställen?

3. K!ngen
    Medlem Nivå 1
    Huset är ett 1,5-planshus där den ena sitter på nedre våningen utanför ett sovrum.
    Den andra sitter på övre plan i ett större utrymme där trappen kommer upp.
    Visst kan jag tänka mig att det kan bli ett visst drag på den övre men det ska inte starta brandvarnaren. Det förklarar heller inte varför både den nedre och den övre har larma (inte seriekopplade).
    Nya batterier och har även köpt 2 nya (nexa), samma lika...

4. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    Låter jättemärkligt, har själv 1,5plan med biltemas nya brandvarnare, dom man inte kan byta batteri på. Sitter på både varma ställen som i tvättstuga och i iskalla utrymmen som vårt oisolerade garage där temperaturen såklart följer utetempen. Märklig historia detta, men lycka till med att finna svaret!

5. L
    Bannad · Nivå 20
    Hur ofta larmar dom , efter matlagning av viss sort , pannkaka och stekt fläskt , samt lite annan stekning löser ut varnare , kan gå upp os i taken ett bra tag efter .
    Du har optiska , normalt med sådana i hus , dom känner om något av plast kolar ,
    nytt hus , ny målning , sitter vid vägg , ta ner dom och flytta så dom kommer mitt i taket för att prova , går att fixa med något så du inte behöver sätta nya skruvar .
    Tex regler , bräder vad som helst bara dom är plana och hamnar vid taket

• Laddar…
  6. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Bägge sitter för nära vägg.
    Alla typer av brandvarnare/rökdetektorer/värmedetektorer ska sitta minst en meter ifrån allt.

Det måste finnas en massa partiklar i er inomhusluft, tex byggdamm.
    Optiska detektorer är ganska känsliga mot partiklar.

Jag rekommenderar att ni monterar sammankopplingsbara detektorer/brandvarnare i alla sovrummen samt på platser som gör att det är max 6m färdväg för röken till detektorerna.

På jobbet har vi fått in ”buggs” (små insekter) i några rökdetektorers mätkammare med utlöst brandlarm som följd, brandstyrkan har skrivit ”okänd anledning” på dessa larm. Dessa insekter har varit så små att vi knappt har sett dom.

7. K!ngen
    Medlem Nivå 1
    Tror de flesta larmen har gått när vi sover så det har inte med matlagning att göra.
    Ska testa att flytta ut båda från vägg även om jag har svårt att förstå varför det kan påverka falsklarm.
    Att det ska va småkryp i båda när de är nya är också osanoligt.
    Ingen som vet vart man köper joniserande brandvarnare?
    Plockade isär en optisk bara av nyfikenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    647A3A5F-56EB-4018-B5B0-61B6C32F624E.jpeg

8. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Köpte Nexas optiska seriekopplade för nåt eller kanske 2 år sedan. Efter mängder med falsklarm kastade jag ut skiten. Kör nu icke seriekopplade från Netonnet (6 st optiska). Inget falsklarm ännu på ett halvår.

9. L
    Bannad · Nivå 20
    Joniserade varnare har svårighet att se brand eller kolning av plast , den sortens rök är i kristallformat och glittrar , en optisk ser detta glitter , så tank till lite och köp något som inte är RR eller Gogomobil , ta något emellan

10. K
    Medlem · Nivå 7

Det är inte för falsklarmen, det är för att dom skall larma när det brinner, fast jag tror att det brukar rekomenderas "minst 0,5m".

• Laddar…
  11. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Har dålig koll på nexa....

Iaf hade jag problem med min z-wave brandvarnade som startade automatiskt då något ”larmade” i huset. Om en dörrsensor var armerad och öppnad tjöt brandvarnaren. Visade sig att om man ändrade brandvarnaren till ”not armed” larmade dem bara vid rök

12. K!ngen
    Medlem Nivå 1
    Problemet med dagens larm oavsett det är brandlarm eller inbrottslarm så skapar dom otrygghet när de larmar i tid och otid. På jobbet går larmet x-antal gånger per år och det har hittills bara vart pga fel på larmet.
    Av hemmets brandlarm önskas 100% driftsäkerhet!!

13. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Skulle en optisk brandarnare kunna falsktriggas av ledbelysning i närheten?

14. L
    Bannad · Nivå 20
    Nej den känner bara partiklar i luften

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Om du tittar på bilden i inlägg 7 så ser du att det inte finns något rakt siktfält in till fotodioden, så nej en optisk detektor ska inte kunna aktiveras av ljus utifrån.