Är på väg att ställa om från slö kopparlina till mobilt bredband och fick en Huawei cpe b953 hemskickad på prov och den verkar fungera här ute i skogen mäter 20.0 mot 2.0 i kopparn
Men jag undrar över brandväggsinställningarna i den, det finns endast avaktiverad (leveransläge)
och anpassad att välja på.
Hur ska en normal användare ställa in värdena under anpassad för att inte tappa något i prestanda men ändå ha fullgod säkerhet för övrigt?
Tackar på förhand.
Men jag undrar över brandväggsinställningarna i den, det finns endast avaktiverad (leveransläge)
och anpassad att välja på.
Hur ska en normal användare ställa in värdena under anpassad för att inte tappa något i prestanda men ändå ha fullgod säkerhet för övrigt?
Tackar på förhand.
Tyvärr klarar man sig inte på de ynkliga 10GB som Telia erbjuder för 399kr/mån. Farten är bra men tyvärr oanvändbart till all typ av rörliga bilder eller musik. På två personer bränner man lätt 10 på en helg. Brandväggen finns väl ingen anledning att ändra på om du inte ska publicera någon server eller liknande. NAT på utgående blir som en brandvägg som stoppar allt inkommande.
Redigerat:
Tja..40G i månaden för 299:- nog räcker det för mig som levt med segsnöre i 10år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken operatör har 40GB?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Gjorde en snabbkoll
Tre 3G för 99:-, 20G för 199:-, 50G för 299:-, 100G för 399:-
Tele2 15G för 199:-, 40G för 299:-, 60G för 399:-
Telnor 4G 199:-, 8G 299:-, 12G 399:-
Telia lyckas jag inte nå för stunden... Men har för mig att man kan inte få mer än 10G och det är för 399:-
Tre 3G för 99:-, 20G för 199:-, 50G för 299:-, 100G för 399:-
Tele2 15G för 199:-, 40G för 299:-, 60G för 399:-
Telnor 4G 199:-, 8G 299:-, 12G 399:-
Telia lyckas jag inte nå för stunden... Men har för mig att man kan inte få mer än 10G och det är för 399:-
Nja tråden var ju inte om det ena eller andra räcker eller inte men jag bor ett par mil ut i skogen, och har bara två datorer och två mobiler (aldrig online samtidigt dock..) men för 100:- till så får man ju 50Mb och 60GB.
Kör aktier trav och lite youtube och kan inte se att jag går i taket, så mycket fritid har jag inte
Kör aktier trav och lite youtube och kan inte se att jag går i taket, så mycket fritid har jag inte
Vad kan man välja under anpassad?
Det gör inget om du öppnar en port för en tjänst så länge du inte har något bakom som lyssnar på den porten, det är en förutsättning för att det ska etableras en anslutning.
En manual vore intressan att se.
tillägg
Mobilt bredband fungerar fint som enda uppkoppling förbrukningen beror helt på vad man gör och vad man kör för OS osv.
Det gör inget om du öppnar en port för en tjänst så länge du inte har något bakom som lyssnar på den porten, det är en förutsättning för att det ska etableras en anslutning.
En manual vore intressan att se.
tillägg
Mobilt bredband fungerar fint som enda uppkoppling förbrukningen beror helt på vad man gör och vad man kör för OS osv.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Det låter som du inte har något speciellt igång dvs du kan nog leva med standard inställningarna.
Jag har haft mobiltbredband i 4år varav det sista halvåret med 4G. Med 3G kunde jag se svtplay utan problem. Visst inte med den bra bilden men det funkade. Jag slog aldrig i taket med bitförbrukning men nu med 4G så väljer svtplay den högre upplösningen och då rusar bitförbrukningen så man slår i taket lätt.
Jag kan förstå att dom men tonårsbarn kan ha problem. Men jag håller med TorpAnders att "så mycket fritid har jag inte"... "Släpp den där telefonen/paddan och gå ut och snickra" istället
Jag har haft mobiltbredband i 4år varav det sista halvåret med 4G. Med 3G kunde jag se svtplay utan problem. Visst inte med den bra bilden men det funkade. Jag slog aldrig i taket med bitförbrukning men nu med 4G så väljer svtplay den högre upplösningen och då rusar bitförbrukningen så man slår i taket lätt.
Jag kan förstå att dom men tonårsbarn kan ha problem. Men jag håller med TorpAnders att "så mycket fritid har jag inte"... "Släpp den där telefonen/paddan och gå ut och snickra" istället
Det glada besked kom igår.
Steg för steg går vi mot ett rörligt och förmodligen dyrt pris på dataförbrukningen.
Jag har även Telia 4G, 10GB, Net1 är ett gammalt ab med 30GB.
Till Dig som är Kund hos Net1 Som ett led i vårt arbete med att kontinuerligt förbättra vår mobila bredbandstjänst och leverera en bättre användarupplevelse för samtliga abonnenter genomför vi följande ändring i våra abonnemangsvillkor; för de kunder som överstiger den i abonnemanget inkluderade datatrafiken kan hastigheten för upp- och nedladdning komma att begränsas till 0 kbit/s under resten av kalendermånaden, vilket innebär att åtkomsten till Internet upphör eller starkt begränsas under denna tidsperiod. Notera att ovan förändring inte påverkar dig om din dataförbrukning ryms inom den i abonnemanget inkluderade datatrafiken. För dig som önskar erbjuder vi byte till abonnemangsform med mer inkluderad datatrafik, möjlighet att köpa extra data eller att säga upp abonnemanget. Förändringen träder i kraft den 15 december 2013 och gäller såväl privat- som företagsabonnemang. Med vänliga hälsningar, Net 1
Steg för steg går vi mot ett rörligt och förmodligen dyrt pris på dataförbrukningen.
Jag har även Telia 4G, 10GB, Net1 är ett gammalt ab med 30GB.
Till Dig som är Kund hos Net1 Som ett led i vårt arbete med att kontinuerligt förbättra vår mobila bredbandstjänst och leverera en bättre användarupplevelse för samtliga abonnenter genomför vi följande ändring i våra abonnemangsvillkor; för de kunder som överstiger den i abonnemanget inkluderade datatrafiken kan hastigheten för upp- och nedladdning komma att begränsas till 0 kbit/s under resten av kalendermånaden, vilket innebär att åtkomsten till Internet upphör eller starkt begränsas under denna tidsperiod. Notera att ovan förändring inte påverkar dig om din dataförbrukning ryms inom den i abonnemanget inkluderade datatrafiken. För dig som önskar erbjuder vi byte till abonnemangsform med mer inkluderad datatrafik, möjlighet att köpa extra data eller att säga upp abonnemanget. Förändringen träder i kraft den 15 december 2013 och gäller såväl privat- som företagsabonnemang. Med vänliga hälsningar, Net 1
Här är skärmdump från min Huawei B593 med senaste mjukvaran:
Low (standard)
Firewall level:
Stateful Packet Inspection (SPI) is enabled.
Inbound (from Internet to LAN) policy: Dropped.
Remote authorized access will override the inbound policy.
Outbound (from LAN to Internet) policy: Accepted.
Jag ser ingen som helst anledning att ändra det särskilt inte om man inte är van med brandväggar.
Medium och high slår bara på olika filter. High t.ex. tillåter bara:
Outbound (from LAN to Internet) policy: Dropped.
Access to the following services is allowed: DHCP, DNS, HTTP, HTTPS
IMAP, POP3, SMTP, FTP, SFTP, Telnet, and ICMP.
Low (standard)
Firewall level:
Stateful Packet Inspection (SPI) is enabled.
Inbound (from Internet to LAN) policy: Dropped.
Remote authorized access will override the inbound policy.
Outbound (from LAN to Internet) policy: Accepted.
Jag ser ingen som helst anledning att ändra det särskilt inte om man inte är van med brandväggar.
Medium och high slår bara på olika filter. High t.ex. tillåter bara:
Outbound (from LAN to Internet) policy: Dropped.
Access to the following services is allowed: DHCP, DNS, HTTP, HTTPS
IMAP, POP3, SMTP, FTP, SFTP, Telnet, and ICMP.
Klicka här för att svara