3 357 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
brandskyddsbeskrivning
Håller på med ett bygglov, en tillbyggnad på 40m2, men fattar inte riktigt hur man ska skriva brandskyddsbeskrivningen. Krävs det ett skrivet dokument eller kan man ha en planritning där man skriver väggmaterial t ex.
Någon som fått beviljat bygglov och kan dela med sig av brandskyddsbeskrivningen så jag vet på ett ungefär, ju enklare gjort desto bättre, har över 8 meter till närmsta huvudbygnad och ca 7 meter till en friggebod som står över 8 meter till närmsta byggnad förutom min då om det har någon betydelse.
Någon som fått beviljat bygglov och kan dela med sig av brandskyddsbeskrivningen så jag vet på ett ungefär, ju enklare gjort desto bättre, har över 8 meter till närmsta huvudbygnad och ca 7 meter till en friggebod som står över 8 meter till närmsta byggnad förutom min då om det har någon betydelse.
Har du garage, carport, förråd som påverkar brandfrågan i samma byggnad?
Det bästa sättet är att kontakta din byggnadsinspektör och fråga exakt vad som efterfrågas i brandskyddsbeskrivningen.
Det bästa sättet är att kontakta din byggnadsinspektör och fråga exakt vad som efterfrågas i brandskyddsbeskrivningen.
Det tror jag inte påverkar, har betong och tegel i resten av huset, bara utbyggnad som blir i trä.
Även om jag pratar med någon på bygglovskontoret så vore det till mycket hjälp som jag skrev, om någon har gjort bygglov på en tillbyggnad som kan dela med sig av hur dom gjorde med brandskyddsbeskrivningen. Dom flesta skickar väl in bygglov på datorn nu för tiden, så kanske har den lättillgängligt.
Även om jag pratar med någon på bygglovskontoret så vore det till mycket hjälp som jag skrev, om någon har gjort bygglov på en tillbyggnad som kan dela med sig av hur dom gjorde med brandskyddsbeskrivningen. Dom flesta skickar väl in bygglov på datorn nu för tiden, så kanske har den lättillgängligt.
Hej!
Brandskyddsbeskrivningen är ett skrivet dokument som man kompletterar med en brandritning. Man ska också ha med en kontrollplan där det som ska kollas av när bygget är klart ska vara med.
Jag har gjort en enkel hemsida där jag försöker förklara processen.
https://brandskyddsbeskrivning.org/
Brandskyddsbeskrivningen är ett skrivet dokument som man kompletterar med en brandritning. Man ska också ha med en kontrollplan där det som ska kollas av när bygget är klart ska vara med.
Jag har gjort en enkel hemsida där jag försöker förklara processen.
https://brandskyddsbeskrivning.org/
När jag byggde nytt fristående garage så räckte det med en kontrollpunkt i kontrollplanen samt följande kompletterande stycke:
Sen gäller det såklart att man förstår reglerna och bygger där efter, d.v.s. huvudsakligen BBR 27 tabell 5:611 när det gäller boningshus.
I ditt fall borde du bara kunna säga att tillbyggnaden ingår i boningshusets brandcell och att det är mer än 8 meter till omgivande byggnader. Dock viktigt att kontrollera det som @LaszloToth var inne på, att det inte finns carport eller garage i direkt anslutning till boningshuset eftersom det tidigare kan ha varit godkänt men nu inte uppfyller brandkrav, alternativt att huvudbyggnaden är två olika brandceller och att beräkningarna då ska ta hänsyn till den andra brandcellen.
Dörrar och fönster som refereras här är faktiska dörrar och fönster som finns i ritningarna.Nybyggnadens fasad mot väster är nära boningshus. Kortaste avstånd mellan nybyggnad och boningshus är 1.85m. Krav enligt BBR 27 tablell 5:611 skall uppfyllas enligt följande: Vägg EI30, Dörr EI30. Större fönster med placering 2.2m från boningshus kan utföras oklassat om fönsterstorleken är max 1 kvm i annat fall EI30. Litet fönster skall utföras som brandklass EI30.
Sen gäller det såklart att man förstår reglerna och bygger där efter, d.v.s. huvudsakligen BBR 27 tabell 5:611 när det gäller boningshus.
I ditt fall borde du bara kunna säga att tillbyggnaden ingår i boningshusets brandcell och att det är mer än 8 meter till omgivande byggnader. Dock viktigt att kontrollera det som @LaszloToth var inne på, att det inte finns carport eller garage i direkt anslutning till boningshuset eftersom det tidigare kan ha varit godkänt men nu inte uppfyller brandkrav, alternativt att huvudbyggnaden är två olika brandceller och att beräkningarna då ska ta hänsyn till den andra brandcellen.
Det ordnade sig, behövde inte något speciellt dokument, då det var mer än 8 meter till närmsta villa, ritade ut avståndet till närmsta byggnad på situationsplanen, samt att jag skrev på tekniska beskrivningen att utrymmningsvägar är genom öppningsbara fönster och entré dörr, behövdes visst inget mer då bygglovet nu gått igenom.
Perfekt! Med avstånd på mer än 8 meter så löser det sig per automatik.
Klicka här för att svara