7 477 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Brandrisk LED-spottar?
Hej! När man pratar halogenspottar finns det ju alltid en en tydlig brandrisk, höga temperaturer i ljuskällan gör att man måste ha mellanrum till isolering mm. eller en låda ovanför dem. Min fråga är hur stor brandrisken är med LED-spottar? Hur varma blir de generellt och måste du ha utrymme ovanför dem?
Bygger du nytt? Jag satte lådor från hide-a-lite, klickas fast i takglesen om du kör cc 30.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Generellt så är brandrisken mycket låg för LED spottar. Givet att vi pratar om normala ljsustyrkor. Det finns LED spottar på 100W och uppåt, som givetvis blir lika varma som motsvarande Halogen. Men då handlar det mer om scenbelysning på teater o konsert.
LED spottar för "hemmabruk" brukar hålla sig på 3 - 10W, och ger då ljus motsvarande 15 - 100W halogen.
MEN man behöver ändå ha kylning till LED, de blir trots allt varma, och de åldras i förtid om de blir för varma. Så för ljuskällans egen skull behöver man ex. hindra att de ligger inbäddade i isolering.
I en LED armatur finns dels en del drivelektronik som förser LED elementet med exakt den ström det vill ha, dels själva LED elementet som lyser. Det ljus vi ser från en LED är ett indirekt "vitt ljus", En LED som ljuskälla kan per definition inte lysa med vitt ljus. Vitt är en blandning av många färger och en LED kan bara lysa med en väldigt snäv färg. Därför så bäddas LED elementet in i ett lager med fluorescerande material liknande det som finns i lysrör och lågenergilampor. Materialet "pumpas" av ett blåaktigt ljus från LED elementet, och avger då en färgblandning som uppfattas som vitt ljus.
De här fluorescerande materialen åldras (själva LED elementet åldras i princip inte alls), och åldringen går fortare i hög temperatur.
Här är då en skillnad mot de LED lampor som i årtionden funnits som indikatorlampor på diverse elektroniska prylar och som lyser med en röd eller grön fläck, där är det LED element som lyser just rött eller grönt.
LED spottar för "hemmabruk" brukar hålla sig på 3 - 10W, och ger då ljus motsvarande 15 - 100W halogen.
MEN man behöver ändå ha kylning till LED, de blir trots allt varma, och de åldras i förtid om de blir för varma. Så för ljuskällans egen skull behöver man ex. hindra att de ligger inbäddade i isolering.
I en LED armatur finns dels en del drivelektronik som förser LED elementet med exakt den ström det vill ha, dels själva LED elementet som lyser. Det ljus vi ser från en LED är ett indirekt "vitt ljus", En LED som ljuskälla kan per definition inte lysa med vitt ljus. Vitt är en blandning av många färger och en LED kan bara lysa med en väldigt snäv färg. Därför så bäddas LED elementet in i ett lager med fluorescerande material liknande det som finns i lysrör och lågenergilampor. Materialet "pumpas" av ett blåaktigt ljus från LED elementet, och avger då en färgblandning som uppfattas som vitt ljus.
De här fluorescerande materialen åldras (själva LED elementet åldras i princip inte alls), och åldringen går fortare i hög temperatur.
Här är då en skillnad mot de LED lampor som i årtionden funnits som indikatorlampor på diverse elektroniska prylar och som lyser med en röd eller grön fläck, där är det LED element som lyser just rött eller grönt.
Intressant! Så med andra ord är risken att det börjar brinna låg för vanliga ”hemmaspotlights”, men för att ljuskällan ska hålla längre bör man ändå ha tillräckligt med luft omkring?
Om man vill känna sig trygg skulle jag rekkomendera att välja kända fabrikat på drivare och armaturer och följa den medföljande montageanvisningen. Då skulle jag vilja påstå att risken är nära minimal. De flesta armaturer med LED har en yttemperatur lägre än 60 grader.
Det finns precis som för annan elektronik från kina många tillverkare som slarvar med dragavlastningar, krypavstånd rotationsstopp etc. Köp hellre från en svensk känd importör än direkt från Kina om du saknar kunskapen att avgöra kvaliteten på delarna.
Det finns en tråd på forumet där det konstaterades ett defekt drivdon där också plasten smält, vilket visar på att det är viktigt att även tänka på placeringen av drivdonet. Hade tillverkaren använt en brandfarlig plast/komponenter hade kanske hela huset brunnit upp.
Mvh
Andreas
Det finns precis som för annan elektronik från kina många tillverkare som slarvar med dragavlastningar, krypavstånd rotationsstopp etc. Köp hellre från en svensk känd importör än direkt från Kina om du saknar kunskapen att avgöra kvaliteten på delarna.
Det finns en tråd på forumet där det konstaterades ett defekt drivdon där också plasten smält, vilket visar på att det är viktigt att även tänka på placeringen av drivdonet. Hade tillverkaren använt en brandfarlig plast/komponenter hade kanske hela huset brunnit upp.
Mvh
Andreas
Klicka här för att svara
