4 567 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Brandrisk i Siemens och Bosch diskmaskiner!
Hittade följande meddelande på Elsäkerhetsverkets hemsida:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Elektrisk-komponent-pa-diskmaskin-kan-orsaka-brand/
Tydligen kan man få sin maskin åtgärdad gratis om den ingår i "riskgruppen" dvs tillverkad mellan 1999 och 2005 och med felaktig komponent.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Elektrisk-komponent-pa-diskmaskin-kan-orsaka-brand/
Tydligen kan man få sin maskin åtgärdad gratis om den ingår i "riskgruppen" dvs tillverkad mellan 1999 och 2005 och med felaktig komponent.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Länken är dock trasig på Elsäkerhetsverkets hemsida. Rätt skall vara: https://dishcareaction.com/sv-se
Jag blev verkligen förvånad när jag såg detta häromdagen i tidningen. Känns märkligt att det tagit tio år att hitta ett mönster i dessa bränder som kan kopplas till felaktiga komponenter. De flesta maskinerna borde ju ha brunnit upp nu.....eller skrotats. Detta är ju verkligen i slutet på planerad livscykel för dessa maskiner.
Vår maskin var visst en burner.. Skickade in till Bosch idag att vi ska köpa en ny.
Inget fel på den vi har, men den är 10 år och vissa gånger tjuter den i pumpen så vi har funderat på när den kommer haverera.
Inget fel på den vi har, men den är 10 år och vissa gånger tjuter den i pumpen så vi har funderat på när den kommer haverera.
Alltså, den har inte brunnit ännu, den har funkat klanderfritt sedan 2003..
Men nu fanns ju möjligheten att köpa en ny, varifrån som helst, och Bosch betalar 20% på fakturan. Kändes inte så svårt med alternativet just nu även om det bär mig emot att byta när den funkar.
Skulle nästan lova att pumpen kommer ge sig strax efter brandrisken åtgärdats. :@
Men nu fanns ju möjligheten att köpa en ny, varifrån som helst, och Bosch betalar 20% på fakturan. Kändes inte så svårt med alternativet just nu även om det bär mig emot att byta när den funkar.
Skulle nästan lova att pumpen kommer ge sig strax efter brandrisken åtgärdats. :@
Tycker annonseringen från Bosch/Siemens varit under all kritik. Såg annonsen i lokalpressen i går. Anonymt utformad utan någon logotype från Bosch eller Siemens. Det känns på det hela taget som att de gör det bara för att de måste, inte för att de verkligen vill åtgärda alla trasiga maskiner.
Klicka här för att svara