D DanielSt81 skrev:
Det är absolut inte BETYDLIGT sämre. Både stenull och glasull är i samma brandklass A1. Stenull går upp till 1000 grader. Men det handlar om att uppfylla brandklass EI30. Och för det behöver man varken byta isolering eller sätta dit ytterligare någon skiva.
Innan glasull eller stenull påverkas har allt annat material redan påverkats. Isoleringen är inte den svagaste länken i det hela.
Man kan alltid ta i med allt. Men då kanske man ska börja med att strunta bygga med trämaterial. Det handlar om att uppfylla kravet. Inte mer och inte mindre.
Vad jag läst mig till så är stenull bättre, men glasull lär ju skydda en del även om det ger med sig vid temperaturen vid en full brand. Särskilt 170 mm. Man blir inte direkt klokare ju mer man läser om detta. Jag har svårt att tro att grannens vägg inte står emot 30 minuter och att den totala väggen inte klarar 60 minuter, men problemet är att det är svårt att visa det då det inte är en standardvägg med skivor på båda sidor och ett enkelt lager med isolering mellan. Jag antar att man behöver någon med hög timpenning som räknar på det. Alternativt så smackar man på med stålreglar med trippelgips. Det är nämligen den enda väggen med skivor enbart på ena sidan som klarar EI60 som jag hittar. Då förlitar man sig inte på grannen alls. Men jag vill verkligen inte göra det krångligare är det behöver vara.
 
L Limpas4 skrev:
Vad jag läst mig till så är stenull bättre, men glasull lär ju skydda en del även om det ger med sig vid temperaturen vid en full brand. Särskilt 170 mm. Man blir inte direkt klokare ju mer man läser om detta. Jag har svårt att tro att grannens vägg inte står emot 30 minuter och att den totala väggen inte klarar 60 minuter, men problemet är att det är svårt att visa det då det inte är en standardvägg med skivor på båda sidor och ett enkelt lager med isolering mellan. Jag antar att man behöver någon med hög timpenning som räknar på det. Alternativt så smackar man på med stålreglar med trippelgips. Det är nämligen den enda väggen med skivor enbart på ena sidan som klarar EI60 som jag hittar. Då förlitar man sig inte på grannen alls. Men jag vill verkligen inte göra det krångligare är det behöver vara.
Jag hittade följande översikt:

Avstånd mellan byggnaderKrav
0-1,9 meterEI 30 i en av väggarna

Oklassade fönster: Inga
Dörrar: EI 30
2-4,9 meterEI 30 i en av väggarna

Oklassade fönster: Max 1 m²
Dörrar: EI 30
5-6,9 meterEI 30 i en av väggarna

Oklassade fönster: Max 4 m²
Dörrar: Utan brandteknisk klass
7-7,9 meterEI 30 i en av väggarna

Oklassade fönster: Obegränsat
Dörrar: Utan brandteknisk klass
8 meter eller merInget krav på brandklassning

EI30 uppfylls bland annat genom:
12 mm spånskiva, minst 95 mm isolering av glasull och 22 mm ytterpanel av trä. Denna konstruktion uppfyller brandklass EI30.

Sen finns det många andra sätt och som du säger blir man oftast inte klokare ju mer man läser eftersom alla skriver på olika sätt. Vill man inte förlita sig på vad som står på olika sidor så är det enda som hjälper att läsa själva standarden. Men ofta är inte ens dessa tydligt och kan tolkas. Precis som lagtexter ofta inte är så enkla att förstå förutom för dessa som jobbar med det.
 
D DanielSt81 skrev:
EI30 uppfylls bland annat genom:
12 mm spånskiva, minst 95 mm isolering av glasull och 22 mm ytterpanel av trä. Denna konstruktion uppfyller brandklass EI30.
Vet inte var du hittade översikten men den stämmer inte med det jag läst på Boverket. Där står tydligt att vid 0-2 meter är det EI30 i båda väggarna alternativt EI60 i en av dem som gäller.

Problemet här blir att vi vill riva bort ytterpanelen på grannens vägg (den och glespanel bygger ju en del) och då kan man inte längre luta sig på det exemplet. Även om man tror att den extra isoleringen kompenserar för att panelen inte finns så vet man inte säkert och kan inte bevisa det. Ett alternativ att titta på är ju att sätta upp en skiva på grannens vägg på något sätt så att den faktiskt blir en som en ”exempelvägg” med två skivor med isolering mellan. Sedan ska också den nya väggen på vår sida uppfylla EI30, och det är det inte heller helt lätt att få till. Om man ska klara EI30 från båda håll (vilket jag antar att man måste) så är det stålregel och dubbla gips som gäller enligt vad jag läst mig till. Ett annat alternativ är att be någon kunnig räkna på den här specialväggen, om det ens går.

Undrar när man blir noggrannare än vad konstruktörerna är... Men vill man sova gott om natten så är det som du säger: läs standarden och gör jobbet. Jag vill iaf vara på säkra sidan så antingen att någon som kan detta säger att det duger med föreslagen lösning, eller att jag lutar mig på standarden och de typgodkända konstruktioner som finns.
 
L Limpas4 skrev:
Vet inte var du hittade översikten men den stämmer inte med det jag läst på Boverket. Där står tydligt att vid 0-2 meter är det EI30 i båda väggarna alternativt EI60 i en av dem som gäller.

Problemet här blir att vi vill riva bort ytterpanelen på grannens vägg (den och glespanel bygger ju en del) och då kan man inte längre luta sig på det exemplet. Även om man tror att den extra isoleringen kompenserar för att panelen inte finns så vet man inte säkert och kan inte bevisa det. Ett alternativ att titta på är ju att sätta upp en skiva på grannens vägg på något sätt så att den faktiskt blir en som en ”exempelvägg” med två skivor med isolering mellan. Sedan ska också den nya väggen på vår sida uppfylla EI30, och det är det inte heller helt lätt att få till. Om man ska klara EI30 från båda håll (vilket jag antar att man måste) så är det stålregel och dubbla gips som gäller enligt vad jag läst mig till. Ett annat alternativ är att be någon kunnig räkna på den här specialväggen, om det ens går.

Undrar när man blir noggrannare än vad konstruktörerna är... Men vill man sova gott om natten så är det som du säger: läs standarden och gör jobbet. Jag vill iaf vara på säkra sidan så antingen att någon som kan detta säger att det duger med föreslagen lösning, eller att jag lutar mig på standarden och de typgodkända konstruktioner som finns.
Har tittat lite mer och kanske missat en detalj vilket bekräftar teorin att ju mer man tittar desto snurrigare blir man. Den översikten jag skrev tidigare gäller småhus nära komplementbyggnad. Då är det bara en av väggarna. Men småhus nära småhus eller komplementbostadshus kräver som du säger EI60 i en vägg eller EI30 i två.
 
  • Gilla
Limpas4
  • Laddar…
listan ovan gäller inte för småhus mot annat småhus. Sedan 1 juli 2025 gäller nya brandskyddsregler, men med en övergångsperiod till 30/6-26 då de gamla reglerna får tillämpas om bygget påbörjas innan dess. Det är främst 7-8m fallet som är borttaget. Om man inte kan klura ut brandklassen på angränsande vägg, så kan man alltid bygga i EI60 för att vara på säkra sidan, denna klassning är alltid OK såvitt jag förstår.
 
EI60 är som sagt var ganska enkelt att uppnå i väggen. Men tänk på att även takutsprång/takfot måste uppfylla kraven.
 
useless useless skrev:
EI60 är som sagt var ganska enkelt att uppnå i väggen. Men tänk på att även takutsprång/takfot måste uppfylla kraven.
Takfot är väl nästa grej man stöter på i detta kaninhål, ja. Gissar att det finns typlösningar där? Sett något om ett särskilt nät man sätter i som sväller vid brand, eller att man gör tät takfot ett visst avstånd från gränsen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.