Byggahus.se
Hejsan

I början av förra året sökte jag bygglov för ett garage, handläggningstiden var 6 veckor, hette det, så planen var att bygga garaget förra sommaren. Men, nånstans fastnade kvarnen och jag fick lovet beviljat först under hösten. Så nu är det dags att ta tag i detta och jag ska göra bygganmälan. Notera att det är den gamla PBL som gäller då ansökan kom in tidigt förra året.

Jag planerar att anlita någon för schaktningen. Men att göra resten av jobbet själv, ev. med lite inhyrd hjälp för vissa saker, som att gjuta plattan. Kommer beställa färdiga takstolar, i övrigt lösvirke.

På mitt bygglov står följande

REDOVISNING I SAMBAND MED BYGGANMÄLAN:
Anmälan om kvalitetsansvarig, behörighetsklass E
Förslag till kontrollplan
Byggkonstruktioner
VVS-konstruktioner inkl. dagvatten
Brandskydd
Energihushållning

Så till mina funderingar

1. Någon som har några särskilda rekommendationer och tips angående kontrollansvarig, och kanske tips på någon bra i göteborgsområdet?

2. Kontrollplan för ett garage, vilka punkter bör/skall ingå. Har letat lite men inte hittat någon mall eller exempel. Några tips på detta? Uppdatering: Har hittat ett gäng olika exempel hos andra kommuner nu.

3. Byggkonstruktioner. Vad förväntar sig kommunen här? Takstolarna kommer jag ju få ritningar på från leverantören. Å andra sidan tänkte jag påbörja bygget innan jag är klar med offertprocessen på takstolarna. Hur flexibla brukar kommunen vara med att man t.ex. inkommer med det senare. Behövs konstruktionsritningar på reglar i vägg? Bottenplatta? Undergrund?

4. VVS-konstruktioner. Jag har ju tänkt dra in vatten och värme via kulvert från huset, samt ha avlopp i garaget. Vad är det för "VVS-konstruktioner" som kommunen vill ha, någon form av ritning förmodar jag? Någon som har några exempelritningar?

5. Brandskydd. Ja, jag vet inte riktigt, vad förväntar sig kommunen här? Jag har ju inte planerat några särskilda brandskyddsåtgärder måste jag säga. Avståndet hus/garage är vad jag förstår tillräckligt stort för att det inte ska behövas särskilda åtgärder av den anledningen. Det hade antagligen i så fall huvudsakligen gällt ett fönster som vetter mot huset.

6. Energihushållning. Ja, det är ett garage vi pratar om, visserligen ett med uppvärmning, så jag förmodar detta är något dokument som nämner något om uppvärmningen och isoleringen? Men vad förväntas, någon som har något exempel?

Tyvärr är kommunen inte så himla tillmötesgående med information om dessa saker de ber om, som säkert är helt standard alltihopa, även om det kan kännas lite overkill för ett garage. Men på hemsidan hittar jag ingen information alls om nåt av detta, än mindre några exempel etc.

Det står ingenting om samråd på bygglovet. Betyder det att det inte blir något byggsamråd, eller kommer det efter dom fått bygganmälan? Det står att anmälan ska lämnas 3 veckor innan bygget startas.

Passar på att Tacka med en gång för goda råd och tips :)
 
Redigerat:
Ingen som har lust att komma med lite tips och råd?
 
Utifrån de punkterna så är det nog generella krav för en bygganmälan och inte specifikt garage.

I mitt fall, byggde förvisso garage och hus samtidigt, så behövde jag för garaget endast redovisa :

* Takstolsritningar med hållfasthetsberäkningar för aktuell snözon (köpta takstolar, detta ingår)
* Ytterväggskonstruktion. Jag ritade garaget själv så jag tog ut en skiss bara på väggens uppbyggnad utifrån och in inkl vilken isolering jag tänkt.
* VVS redovisade jag bara vart brunnarna var i plattan och vart kulvert och dagvatten gick i marken.

Brand och energi brydde dom sig inte om vad gällde garaget.
 
Ok, tack för svar. Jag har sökt handläggaren flera gånger i över två veckor, och lämnat flera meddelanden, men inte fått något svar alls. Pratade med växeln men de sa bara att jag skulle prata direkt med min handläggare. Rätt illa tycker jag.
 
Mikael_L
Vill du vara KA själv?
 
Mikael_L skrev:
Vill du vara KA själv?
Jag skulle föredra att ha det så, ja.
 
Mikael_L
1. Prata med kommunen och fråga hur du anmäler dig själv som KA med lokalt godkännande. Dom har antagligen någon blankett, typ, för sånt.

2. KA gör kontrollplanen, och den visas och diskuteras på samrådet.
Jag kan skicka min kontrollplan, om jag hittar den. Den var lagrad på en dator som kraschade, så jag vet inte på rak arm riktigt var jag gömt undan de räddade filerna.

Varning, gör inte en alltför ambitiös kontrollplan, det blir ju bara jobbigare sen. ;)

3. Jag ritade en sektion av garaget i sketchup, som medföljde bygglovet. Mer än så hade inte jag.
Den kan du se i inlägg #2 i min tråd:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
Där är den alltså i nerkrympt .jpg-format, den ser fin ut annars, t.ex. utskriven. :)

4,5 och 6.
Jag antar att det alltså handlar om saker du har med dig till byggsamrådet?
Jag skulle nog inte förbereda något speciellt.
berätta på plats hur det ska bli och göras.
Förbered grejen om brand. Kolla vilken brandklass dina väggar kommer uppfylla, ha alla avstånd till andra hus och tomtgräns antecknade, och fönsterarean på resp vägg.
Hur nära tomtgräns blir det? Kommer ditt garage påverka grannen om han har eller ska uppföra en byggnad? Ja brandmässigt då, mer än 8 meter mellan byggnaderna så behöver inga hänsyn tas.
Men hur ska du göra med avloppet? Vissa kommuner blir jättejobbiga om man börjar snacka avlopp i garage. Ev kan man skita i att snacka om det. Men det är ju samtidigt lite läskigt, och kan också ställa till det vid ev framtida försäljning om det är en ordentlig köpare.

Energi är något som mig veterligen inte behöver redovisas för garage. Säg annars att det ska vara kallgarage. ;)
 
Hmm, hade för mig att jag svarat på detta innan, men det hade jag visst inte, nåja :)

Tack för svar. Du får väldigt gärna leta reda på och skicka mig din kontrollplan, om du hittar den.

Det stod att dom skulle avgöra om byggsamråd behövdes efter att dom fått in bygganmälan, så jag tänkte att jag försöker få med så mycket som möjligt direkt i anmälan, då kanske jag slipper samrådet, och åker in med bygganmälan (eftersom jag inte får tag på handläggare på telefon och hon inte ringer tillbaka) och pratar lite med dom då och kan få lite direkt feedback.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Förbered grejen om brand. Kolla vilken brandklass dina väggar kommer uppfylla, ha alla avstånd till andra hus och tomtgräns antecknade, och fönsterarean på resp vägg.
Hur nära tomtgräns blir det? Kommer ditt garage påverka grannen om han har eller ska uppföra en byggnad? Ja brandmässigt då, mer än 8 meter mellan byggnaderna så behöver inga hänsyn tas.
Personligen utgick från följande
http://www.karlshamn.se/Raddningstj...ionsdokument/Brandspridning_mellan_byggnader/
Samt hade ett litet kort telefonsamtal med en här på den lokala räddningstjänsten, för att få reda på vilken insatstid som dom ser till vår fastighet samt att checka av att det som stod i länken gäller.

Sen designade jag garagets väggar till IE60 samt <1kvm fönster, för att inte begränsa byggmöjligheten på granntomten.
Sen redogjorde jag för detta på ett mycket enkelt vis vid bygglovet.
Typ, "att garaget får IE60-väggar och mindre än 1kvm fönster vilket tillsammans med avstånd och insatstiden gör att grannen inte får någon begränsning av sin byggrätt".
Detta redogjorde jag särskilt för iom garaget står 1m från tomtgräns.
Och svaret blev väl typ bara "Jaha, bra." och så var det inget mer med det. :)
 
Brandskyddet och klassen verkar skilja en hel del vad gäller mellan byggnader på två olika tomter, och vad som gäller för bostadshus och komplementbyggnad. I alla fall vad jag kan uttyda ur BBR's regler. Jag har långt mer än 4m från garaget till tomgräns, mer än 8m också åt alla håll skulle jag tro.
Däremot 5m till huset, men är det mer än 4 mellan garage och hus på den egna tomten verkar det inte påverka brandklassningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.