Jag behöver lite hjälp. Vi ska bygga ett Attefallshus och kommunen kräver säkerhetsklassade fönster, EW30, på två fasader på grund av närhet till andra byggnader på tomten.

På ena fasaden ska det bara vara ett fast fönster med ljusinsläpp så det går nog att lösa men på den andra fasaden är tanken en skjutdörr i glas med karmyttermått Bredd 2m och Höjd 2,1, och med klassningen EW30?

Tips någon?

Inga problem, i stort sett alla tillverkare fixar detta åt dig. Välj bara vad du vill ha sen så säger du att du vill ha den klassad enligt EW30, kostar ca 1500-2500:- mer för ett normalstort fönster

Jo men om du läser så är det skjutdörren jag inte klarat att lösa. Talade idag med Svenska fönster (Gamla SP och Traryd). De har inga klassade skjutdörrar och glasade parytterdörrar i EW30 kan de inte tillverka då glasen blir för tunga för gångjärnen.

Kan en vikdörr vara ett alternativ?

huggan skrev:
Kan en vikdörr vara ett alternativ?
I nuläget är alla alternativ värda att utvärdera. så har du ngt som är jag tacksam.

Som leverantören nämnt så är det vikten som ställer till det här. Sen är brandklassat glas hiskligt mycket dyrare än vanligt. Finns nog tre vettiga alternativ; ett skjutdörrsparti med dubbla skenor men vet inte hur det är med tester här, kanske kan leverantör intyga att det är EI30glas i ett lite luddigt intyg, vikdörrar som också är riktigt snyggt när man kan öppna upp hela väggen. Dock så kostar det ju en del. Sista alternativet är att köra på en pardörr med så mycket glas som möjligt. Att inte gångjärnen skulle klara det låter mycket konstigt då det inte alls är ovanligt med helglasade EI30 och till och med EI60-dörrar inomhus på tex skolor och sjukhus.
Vad har ni för budget på det hela? Kan ev. hjälpa er med en pardörr.

• Gilla
Annen
  • Laddar…
Hej
Tack för ditt tips. Efter intensiva samtal med en annan mer erfaren bygginspektör fick vi tips om att skärma av det befarade "värmestrålningsstråket" med en avskärmande ickebrännbar skiva, typ fibercement.

Så det slutade med att vi fick startbesked idag och kan göra som vi tänkt från början med en skiva som står ut från fasaden. Den tänker vi dekorera vackert så att man inte tycker det ser konstigt ut.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.