1 090 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Brandfackla! Isolera övervåning.
Kastar in en brandfackla. Har läst många trådar i ämnet, men åren går och åsikter och kunskap förändras.
Ska bygga nytt. 1,5 plan med fullt isolerad övervåning. Träfiber och ångbroms i väggar och tak (snedtak). Har inte fått takstolsritningar än, så jag vet inte hur tjock isolering jag har möjlighet att använda. Behöver lite input om:
1. Luftspalt mellan råspont och isolering? Eller träfiber dikt an yttertaket?
2. Takfotsluftning eller inte?
3. Vanlig takpapp eller diffusionsöppen?
4. Ventilation i nock? Mögelstoppers?
Hur hade ni gjort utifrån mina förutsättningar och val av isolering/ångbroms? Vilken kombination tycker ni är säkrast?
Känns som min KA, konstruktör och snickare har lite olika uppfattningar om hur man gör på bästa sätt…😅
Ska bygga nytt. 1,5 plan med fullt isolerad övervåning. Träfiber och ångbroms i väggar och tak (snedtak). Har inte fått takstolsritningar än, så jag vet inte hur tjock isolering jag har möjlighet att använda. Behöver lite input om:
1. Luftspalt mellan råspont och isolering? Eller träfiber dikt an yttertaket?
2. Takfotsluftning eller inte?
3. Vanlig takpapp eller diffusionsöppen?
4. Ventilation i nock? Mögelstoppers?
Hur hade ni gjort utifrån mina förutsättningar och val av isolering/ångbroms? Vilken kombination tycker ni är säkrast?
Känns som min KA, konstruktör och snickare har lite olika uppfattningar om hur man gör på bästa sätt…😅
Absolut! Skrev med det ifall någon tycker att det har betydelse för mina funderingar.😊👍
Klicka här för att svara