K
Hej!
Läget är som följer, på tomten finns en damm som enligt historien är en gammal branddamm till en fabrik. Dammen är oval och ca 4x7 m stor. Djupet varierar och är inte helt kartlagt än men upp mot 4 meter på sitt djupaste ställe.
Runt dammen sluttar det ganska brant, vilket ger mig huvudbry hur man ska stanna jord och växters framfart ner i hålet?

Det finns ingen gummiduk vad jag kan se, men det finns någon slags matta på delar av botten (känns som en sån matta som växter ska få fäste på). Även nån slags enkel markduk ligger på kanten av dammen. Tillflödet sker från regnvatten och förmodligen kommer även vatten från marken/berget då jag tycker att det fylls på även fast det inte regnar. Eller dagarna efter regnfall.
Botten består delvis av berg och men mest av äcklig gegga. Vet inte vad som är under geggan.

Summa summarum. Det är en ganska unik detalj i tomten som känns som den skulle kunna vara betydligt roligare än vad den är i dagsläget.
Jag är helt novis vad det gäller dammar och pooler och har ingen koll på vad som går och inte går att göra. Det är där jag gärna tar hjälp av er och om någon gjort något liknande.

Ett drömscenario vore en damm med hyffsat klart vatten som går att ta ett dopp i. Och som dessutom inte kräver extremt mycket underhåll.
Jag tänker att det krävs en del grävabete och murar eller fundament för att få stopp på jordmassornas framfart samt något slags reningsverk och cirkulation för att inte dammen ska bli en grön göl.
Har grundläggande koll på principen med naturpooler men vet inte vad som är görbart i mitt fall.
Eftersom vattnet förmodligen kommer genom marken känns en tät gummiduk som en dålig ide.

Det var mycket info på en gång.
Min fråga är kanske egentligen om det finns förutsättningar att göra något badbart av detta och isåfall vilka tänkbara alternativ som finns?

• IMG_20260727_153818810 (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260727_153827553 (1).jpg
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.