Hej,

Jag skulle sota pannan(Värmebaronen Komet med viking brännare och vecko föråd) idag och gick in för att stänga av den. Såg då att det stod pellets långt upp i röret till mataren så jag valde att stänga av pannan och öppna brännaren. Det brinner då för fullt där inne och jag känner att jag behöver bli av med pelletsen i röret så att det inte brinner uppåt.

Jag plockar ur så mycket pellets jag kan och hivar ner det som brinner i en metallspann. Självklart rycker det som bara den så nu är rummet fullt med rök och det börjar lukta i andra delar av huset med. Det ligger självklart kvar pellets som brinner i pannan än.

Jag har stängt igen pannan och slaget på strömbrytare i hopp om att den själv ska reda ut det. Är detta rätt?

Jag provade först att stänga ventilen på skorstensröret men det gjorde troligen bara saken värre.

Var nere och tog en titt nu, efter som den gått ner till 60-65 grader så matar den nu på med nya pellets för att få upp tempen. Antar att det är bara till att vänta ut den och när den nått sin temperatur plus börjat gå ner i grader, då kan jag göra ett nytt försök med att stänga av den och sota.

Det jobbiga verkar dock vara att få ut röken ur huset. Just nu är det stängt till pannrummet och precis utanför är det en tvättstuga där jag fått öppna fönstret för fullt(källare). Dörren till tvättstugan är såklart stängd mot övriga huset och ingen brandvarnare har börjat än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.