96 671 läst ·
288 svar
97k läst
288 svar
Bråk om tomtgräns. Lantmäteriets karta.
HejU Ulf2121 skrev:
Om det är viktigt ska man inte gå på kvalitets attributen i registerkartan. Har beskrivit utförliga svar i tråden "Visning av gränspunkter och gränskvalitet" om varför, men då datan finns lätt tillgänglig så är det få som vill förstå det juridiska problemet. Mvh mätare som utfört många gränsutredningar och gränsanvisningar.
Jo, jag har förstått detta nu efter all fantastisk kunskap som delats här. Mycket kommer bla från dig - tack!Claes Sörmland skrev:
Nja, du har med servitutet rätt att köra på den 3,6 m breda markremsan och underhålla en väg där. Men det ger dig inte andra rättigheter än detta. Att sätta upp färgade pinnar för snöplogningen ingår dock med säkerhet i dina rättigheter. Att jävlas med grannskapet gör det garanterat inte.
Att du funderar på detta antyder dock att du kanske inte riktigt förstår den juridiska situationen. Det är alltså inte din mark, du har bara rätt att köra på den där 3,6 m breda remsan. Och det ligger enligt kartan en bra bit bort från den aggressiva grannens fastighetsgräns och gräsmatta.
Att sätta upp pinnar eller dylikt vore med avsikt att kunna navigera och se var vägen går i snö och i mörker (vi måste ofta backa ut/in då vi har flera bilar och svårt att vända på tomten).
Men främst för att skydda våra bilar/fordon från att skadas de vassa kantstenarna som lagts där med destruktiv avsikt för att förstöra för oss...
Dessutom för "skydda" gäster, taxibilar, kompisar, budbilar, hantverkare etc som såväl de som vi får utskällningar för när även de kör felaktigt utanför vägen. Händer nån gång i veckan minst.
När man kikar på den suveränt framtagna bilden och ser mot verkligheten så framgår det att grannen för att komma in och ut till själv sig kör en väldigt stor del utanför servitutet. Genar rätt friskt bredvid servitutet.Claes Sörmland skrev:
Jag skulle påstå att det även är oerhört ovanligt att man med vilje placerar ut vassa stenar på kanten av en väg som trafikeras av personbilar, kanske är det därför punkteringar orsakade av vassa stenar inte är så vanliga idag?Nissens skrev:
Skadar man inte däcken så är det i alla fall väldigt stor risk att dagens aluminiumfälgar med lågprofilsdäck blir skadade, om nu däcken skulle klara sig vilket inte heller är säkert.
Som sagt, lågprofilsdäck vet jag inget om, skulle aldrig heller ens fundera på att skaffa det. Jag kör SUV sedan ett tag.H Håkan V skrev:Jag skulle påstå att det även är oerhört ovanligt att man med vilje placerar ut vassa stenar på kanten av en väg som trafikeras av personbilar, kanske är det därför punkteringar orsakade av vassa stenar inte är så vanliga idag?
Skadar man inte däcken så är det i alla fall väldigt stor risk att dagens aluminiumfälgar med lågprofilsdäck blir skadade, om nu däcken skulle klara sig vilket inte heller är säkert.
Generellt har jag aldrig fått punktering på grund av någon vass sten. Ett par ggr har jag fått spik/skruv i däcken och en gång körde jag in i ett betongfundament som gjorde hål på sidan av däcket.
Då har jag kört många tusen mil i mer än trettio år i alla möjliga miljöer.
I detta fallet ligger dessutom inte stenarna på vägen, så det är ju bara att köra på vägen så är det inget problem. Jag tycker att TS skall strunta i detta och fundera på något roligare.
Redigerat:
Så om vi eller våra besök av misstag o jag menar verkligen misstag genar över "hans annekterade bit" är det väl inte hans busiseness heller utan mellan den som gör det och markägaren?Dowser4711 skrev:
Båda makarna far ju tex ut bindgalna på stackars DHL-ombud. Skriker o skäller ut dem stackarna efter noter och kommer sedan till oss o spyr sin galla över att det är "vårt ansvar/vårt fel" att "deras gräsmatta" förstörs... Har bugat, bockat, försökt att informera alla. Men jag räcker inte till... Flera ggr i veckan kör nån "glet"... Pallar inte längre!
Har marknadens dyraste lågprofilsdäck och såklart aluminiumfälgar...H Håkan V skrev:Jag skulle påstå att det även är oerhört ovanligt att man med vilje placerar ut vassa stenar på kanten av en väg som trafikeras av personbilar, kanske är det därför punkteringar orsakade av vassa stenar inte är så vanliga idag?
Det sitter lågprofilsdäck på var och varannan nysåld bil idag, men av naturliga skäl inte på en SUV.Nissens skrev:
Som sagt, lågprofilsdäck vet jag inget om, skulle aldrig heller ens fundera på att skaffa det. Jag kör SUV sedan ett tag.
Generellt har jag aldrig fått punktering på grund av någon vass sten. Ett par ggr har jag fått spik/skruv i däcken och en gång körde jag in i ett betongfundament som gjorde hål på sidan av däcket.
I detta fallet ligger dessutom inte stenarna på vägen, så det är ju bara att köra på vägen så är det inget problem. Jag tycker att TS skall strunta i detta och fundera på något roligare.
Ska vi räkna år så leder jag med typ 15 st, många av dom i yrkestrafik med tunga fordon, även på mindre vägar typ den i tråden. Jag har också arbetat i gummiverkstad flera år i ungdomen... Om nu det skulle ha betydelse.
För att anknyta till tråden, så uppfattar jag situationen som att grannen använder väg/gräsmattefrågan som en anledning att ha något att bråka om , sannolikt som en form av härskarteknik. Fast vi har ju bara tillgång till den ena partens berättelse.
Stenarna har över huvud taget inget där att göra. Om det inte finns någon vägförening som ansvarar för området och fastighetsägaren inte bryr sig, så kan jag inte se annat än att båda granarna har lika liten/stor rätt att bestämma över området.
Att den ena då försöker avgränsa dess användning är knappast rimligt, sköts dessutom inte vägen genom regelbunden hyvling riskerar "gräset" att växa in på vägbanan av grus och sakta men säkert förflytta gränsen mellan vägbana och gräsmatta då ingen vill köra nära stenarna och nöta ner gräskanten.
Var jag TS skulle jag utan att tvekan forsla bort stenarna, eventuellt efter att först ha frågat grannen om han vill ha dom kvar.
Sedan skulle jag fortsätta använda vägen efter det behov jag har, utan att i onödan provocera grannen.
Har grannen problem med det så får grannen ta det till lämplig instans.
Tomtmarkeringar på min egen tomtgräns skulle jag ta reda på, då två av dom även avgränsar grannens tomt, och det kan vara bra att ha klart vid eventuell vidare oenighet.
Absolut! Men hur fasen vet jag hur vägen går då dessa stenar ligger ute på den grusade delen som ser ut som väg...? Vägen är ju tyvärr ej tydligt utmärktNissens skrev:
Som sagt, lågprofilsdäck vet jag inget om, skulle aldrig heller ens fundera på att skaffa det. Jag kör SUV sedan ett tag.
Ge gärna tips på något "roligare" och vettigare än att värna om mig, min familj och våra besökares trafiksäkerhet (inkluderat aggressiva angrepp)?Nissens skrev:
"Har bugat, bockat, försökt att informera alla. Men jag räcker inte till..."U Ulf2121 skrev:Så om vi eller våra besök av misstag o jag menar verkligen misstag genar över "hans annekterade bit" är det väl inte hans busiseness heller utan mellan den som gör det och markägaren?
Båda makarna far ju tex ut bindgalna på stackars DHL-ombud. Skriker o skäller ut dem stackarna efter noter och kommer sedan till oss o spyr sin galla över att det är "vårt ansvar/vårt fel" att "deras gräsmatta" förstörs... Har bugat, bockat, försökt att informera alla. Men jag räcker inte till... Flera ggr i veckan kör nån "glet"... Pallar inte längre!
Med ditt bugande och bockande så matar du grannens ego, sträck på dig och berätta för dom att om dom har problem med "sin" gräsplätt så får dom ta det till lämplig instans, bry dig inte mer än så för allt annat kommer att eskalera grannarnas försök att få er att må lika dåligt som dom gör.
Vilken instans som är lämplig får dom själva lista ut, ge dom absolut inte några förslag.
Ska du bo kvar, så MÅSTE du rida ut det här och hoppas att grannen tröttnar, flyttar p g a ekonomiska problem, eller helt enkelt accepterar att dom fått en ny granne som inte går att bestämma över.
Att i möjligaste mån låtsas att dom inte existerar är nog bästa taktiken att få konflikten att dö ut. Det verkar inte sannolikt att grannen kommer att få andra grannar på sin sida i konflikten, och dom andra grannarna vill troligen inte heller höra mer om dina/era problem.