3 542 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Bråk med hantverkare!
OLHA, du måste nog ha missuppfattat det här med betalningsanmärkning.
Det är inte gäldenären som förfogar över det instrumentet utan borgenären.
En borgenär - och för övrigt vem som helst - kan med rätt eller fel förorsaka att någon annan får en betalningsanmärkning. Detta t o m utan att det kostar sökanden något. Så fungerar de varningssystemen som finns på marknaden.
Lycka till!

Det är inte gäldenären som förfogar över det instrumentet utan borgenären.
En borgenär - och för övrigt vem som helst - kan med rätt eller fel förorsaka att någon annan får en betalningsanmärkning. Detta t o m utan att det kostar sökanden något. Så fungerar de varningssystemen som finns på marknaden.
Lycka till!
Allt är i och för sig möjligt. Men tacksam om Du beskriver vad jag har missuppfattat.Familjen_Bygg skrev:OLHA, du måste nog ha missuppfattat det här med betalningsanmärkning.
Det är inte gäldenären som förfogar över det instrumentet utan borgenären.
En borgenär - och för övrigt vem som helst - kan med rätt eller fel förorsaka att någon annan får en betalningsanmärkning. Detta t o m utan att det kostar sökanden något. Så fungerar de varningssystemen som finns på marknaden.
Lycka till!![]()
![]()
![]()
Att i den beskrivna situationen, hantera hantverkaren ser jag som ett mindre problem. Bara att börja med att bestrida fakturan, i samband med besiktning börja föra en talan om felaktigheter, etc.
Jag skulle utan problem kunna köra det här i två år utan att hantverkaren fått en spänn och jag undvikit en betalningsanmärkning.
OLHA och andra intresserade,
begreppet betalningsanmärkning är lite förvirrande för en sådan har faktiskt inget att göra med om man gjort rätt för sig eller inte; en betalningsanmärkning är en varningsklocka för att någon inte betalar och denna varning noteras på sökandens uppgifter. Detta kan tyckas vara fel men om registreringen används korrekt - dvs som en varningsklocka - så spelar det egentligen ingen roll hur många betalningsanmärkningar man än har, om man bara kan visa att de bakomliggande faktorerna varit felaktiga.
Tyvärr används de registrerade uppgifterna som fullständigt sanna och det är därför dessa skapar problem.
Lycka till!

begreppet betalningsanmärkning är lite förvirrande för en sådan har faktiskt inget att göra med om man gjort rätt för sig eller inte; en betalningsanmärkning är en varningsklocka för att någon inte betalar och denna varning noteras på sökandens uppgifter. Detta kan tyckas vara fel men om registreringen används korrekt - dvs som en varningsklocka - så spelar det egentligen ingen roll hur många betalningsanmärkningar man än har, om man bara kan visa att de bakomliggande faktorerna varit felaktiga.
Tyvärr används de registrerade uppgifterna som fullständigt sanna och det är därför dessa skapar problem.
Lycka till!
Jodå, är väl medveten om vad en betalningsanmärkning är.
Hävdar dock fortfarande att det är MYCKETlångsökt att någon lyckas få igenom det på en privatperson.
Posten och Parkeringsböter brukar vara duktiga på det mot företag som direktansöker om ett betalningsföreläggande.
Och skulle dom skicka en faktura till mig och jag omgående bestrider den, blir det absolut inga betalningsanmärkningar, utan tvist.
Är ganska övertygad om att både Du och jag skulle hantera den situationen utan större problem. Eller hur?
Hävdar dock fortfarande att det är MYCKETlångsökt att någon lyckas få igenom det på en privatperson.
Posten och Parkeringsböter brukar vara duktiga på det mot företag som direktansöker om ett betalningsföreläggande.
Och skulle dom skicka en faktura till mig och jag omgående bestrider den, blir det absolut inga betalningsanmärkningar, utan tvist.
Är ganska övertygad om att både Du och jag skulle hantera den situationen utan större problem. Eller hur?
För att återgå till ursprungliga frågan, så tycker jag att det blev en utmärkt kompromiss att börja med altanen i stället.
Förstår inte riktigt varför man vill bråka med en hantverkare som gör ett bra jobb - och dessutom har koll på administrationen, försäkringar och vad som gäller. Sådana ska man vara rädd om
Förstår inte riktigt varför man vill bråka med en hantverkare som gör ett bra jobb - och dessutom har koll på administrationen, försäkringar och vad som gäller. Sådana ska man vara rädd om
Helt enig, Hemmakatten.
Tvister skall alltid undvikas. Men.... Ibland så dyker man på vissa individer som bara är för jävliga av olika anledningar. likviditetsproblem, udda syn på affärer och relationer, rättshaverist, taskiga hemförhållanden, prestigedårar, etc, etc, etc. Tyvärr blir då många konsumenter lite rädda och blir överkörda för dom vågar inte gå en ev. "match" och stå upp för vad dom tycker är rätt. Ibland bara för att dom får ett brev från ett inkasso företag, kronofogden, eller en fly förbannad hantverkare innanför dörren.
Det är ett hot och hot skall aldrig accepteras från något håll.
Vad jag vill peka på, är att konsumenten alltid har en möjlighet att "balansera" en leverantör som är ute på äventyr i psyket, där betalningen till denne är det största påtryckningsmedlet.
Vad jag vänder mig mot, är att man i inlägget kan få uppfattningen att hantverkaren kan köra på och fixa betalningsanmärkningar, etc och så lätt är det inte. Många konsumenter uppfattar det som ett oerhört hot. Faktum är att det kan vara straffbart för t ex en hantverkare att köra på så.
Vad som är oerhört viktigt om man landar i tvist, är att alltid dokumentera allt och bestrida kraven. Och det gör man bäst genom att ta kontakt med en advokat/jurist.
En advokat är sen specialist på att dra ut på tiden, vilket gör att leverantören troligtvis får ännu tuffare situation med likviditeten. Får svårt att betala skatter, etc. Till slut landar man i stämning där båda troligtvis stämmer varandra, advokaterna tjänar pengarna och till slut, vill alla förlikas. Vilket brukar bli 50%.
Som jag sa tidigare, vanligt bland restauranger som öppnar upp. Men för jävligt om även köparen använder det "knepet" med brutalt låg moral.
Affärer skall vara sjyssta och korrekta och ligga till grund för en lång positiv relation.
Tvister skall alltid undvikas. Men.... Ibland så dyker man på vissa individer som bara är för jävliga av olika anledningar. likviditetsproblem, udda syn på affärer och relationer, rättshaverist, taskiga hemförhållanden, prestigedårar, etc, etc, etc. Tyvärr blir då många konsumenter lite rädda och blir överkörda för dom vågar inte gå en ev. "match" och stå upp för vad dom tycker är rätt. Ibland bara för att dom får ett brev från ett inkasso företag, kronofogden, eller en fly förbannad hantverkare innanför dörren.
Det är ett hot och hot skall aldrig accepteras från något håll.
Vad jag vill peka på, är att konsumenten alltid har en möjlighet att "balansera" en leverantör som är ute på äventyr i psyket, där betalningen till denne är det största påtryckningsmedlet.
Vad jag vänder mig mot, är att man i inlägget kan få uppfattningen att hantverkaren kan köra på och fixa betalningsanmärkningar, etc och så lätt är det inte. Många konsumenter uppfattar det som ett oerhört hot. Faktum är att det kan vara straffbart för t ex en hantverkare att köra på så.
Vad som är oerhört viktigt om man landar i tvist, är att alltid dokumentera allt och bestrida kraven. Och det gör man bäst genom att ta kontakt med en advokat/jurist.
En advokat är sen specialist på att dra ut på tiden, vilket gör att leverantören troligtvis får ännu tuffare situation med likviditeten. Får svårt att betala skatter, etc. Till slut landar man i stämning där båda troligtvis stämmer varandra, advokaterna tjänar pengarna och till slut, vill alla förlikas. Vilket brukar bli 50%.
Som jag sa tidigare, vanligt bland restauranger som öppnar upp. Men för jävligt om även köparen använder det "knepet" med brutalt låg moral.
Affärer skall vara sjyssta och korrekta och ligga till grund för en lång positiv relation.
Det var ju det jag skrev, tyckte jag.OLHA skrev:
Håller iofs helt med (som gammal ekonomichef) om allas kommentarer om knepiga leverantörer.....
Men just vad gäller Jenny, så tycker jag att hon verkar ha fått tag på en bra handverkare - som hon bör ta vara på!
Om man bortser från total brist på förmåga att kommunicera, diverse byggfusk (som vi ska ta upp på slutbesiktningen) och taskig attityd så är han super! Gör ett bra jobb, men otroligt osmidig. Kalla det bra hantverkare om du vill, jag rekommenderar honom inte!Hemmakatten skrev:
Självklart är det oacceptabelt att acceptera byggfusk, men det skrev du inget om tidigare. Och jag kan förstå att du inte vill rekommendera en sådan hantverkare.
Men på din tidigare beskrivning så nog tyckte jag att han hade rätt att kräva att ni väntade två veckor. Och att i det läget försöka "klämma åt" hantverkaren genom att inte betala fakturor osv. är oschyst, tycker jag fortfarande. Inga tvister eller oenigheter blir lösta på ett bra sätt genom att "hämnas" på varandra. Däremot skall givetvis pengar innehållas om resultatet inte uppfyller det överenskomna.
Men på din tidigare beskrivning så nog tyckte jag att han hade rätt att kräva att ni väntade två veckor. Och att i det läget försöka "klämma åt" hantverkaren genom att inte betala fakturor osv. är oschyst, tycker jag fortfarande. Inga tvister eller oenigheter blir lösta på ett bra sätt genom att "hämnas" på varandra. Däremot skall givetvis pengar innehållas om resultatet inte uppfyller det överenskomna.
Kan bara tillägga
1) håller fullständigt med om att tvister skall i möjligaste mån undvikas.
2) jodå, OLHA, du har rätt i att det där med fordringar, BF, utslag, utsökning och kvarstad kan jag ganska bra...
Lycka till!

1) håller fullständigt med om att tvister skall i möjligaste mån undvikas.
2) jodå, OLHA, du har rätt i att det där med fordringar, BF, utslag, utsökning och kvarstad kan jag ganska bra...
Lycka till!
1. Bra. Då är vi eniga.Familjen_Bygg skrev:
2. Kul! Håller själv på en del med juridik och en sambo som arbetar på inkasso företag.
Men, vill Du då vara snäll och utveckla vad jag missförstått?
OLHA;
många missförstår själva poängen med registrering av en "dålig" betalare. Denna sker enbart på sökandens uppgifter och avsikten är att det skall inte vara en absolut sanning utan bara en varningsklocka för att sannolikheten är på det sätt som sökanden angett. Används registreringen på rätt sätt spelar det ju ingen roll hur många registeringar eller register som man finns med i.
Lycka till!

många missförstår själva poängen med registrering av en "dålig" betalare. Denna sker enbart på sökandens uppgifter och avsikten är att det skall inte vara en absolut sanning utan bara en varningsklocka för att sannolikheten är på det sätt som sökanden angett. Används registreringen på rätt sätt spelar det ju ingen roll hur många registeringar eller register som man finns med i.
Lycka till!
Jodå, jag förstår poängen med dålig betalare samt varningssystemet den ingår i.
Dock förstår jag också poängen med att undvika att bli registrerad som en.
Då en betalningsanmärkning kräver viss speciell juridisk hantering och vara korrekt, så är det inte så lätt att få en. Om man vet vad man gör. (Som med allt annat...) Är därmed inte riktigt med vad Du exakt menar.
Fast vi kan släppa det nu....
Ha en trevlig dag!
Dock förstår jag också poängen med att undvika att bli registrerad som en.
Då en betalningsanmärkning kräver viss speciell juridisk hantering och vara korrekt, så är det inte så lätt att få en. Om man vet vad man gör. (Som med allt annat...) Är därmed inte riktigt med vad Du exakt menar.
Fast vi kan släppa det nu....
Ha en trevlig dag!
Tänkte bara lägga in en kommentar till Jenny. Även om det låter trist kan jag förstå er hantverkare och hans 'osmidiga' attityd. Det _kan_ ju vara så att han har dåliga erfarenheter av såna här situationer. Tyvärr kan det ju i olika kontraktsförhållanden uppstå problem o konflikter som växer på ett sätt som man inte alls kunnat förutse.
Vi råkade själva ut för en jättejobbig konflikt när vi köpte vår första lägenhet och skulle vara smidiga gentemot förra ägaren. Vi tyckte vi gjorde en bra grej o försökte vara schyssta (låååång historia), men det slutade med att det hela blev jätteinfekterat och vi kunde inte ens vara i samma rum som ägaren vid tillträdesdagen.
Efter det har jag blivit rätt noga med att hålla på avtal även om det ibland kan verka fånigt.
Poängen med kontrakt är ju att _om_ det uppstår problem ska kontraktet tala om vad som ska gälla. Om man då har börjat ändra en del i överenskommelsen kan det bli svårt att tolka kontraktet.
Vi råkade själva ut för en jättejobbig konflikt när vi köpte vår första lägenhet och skulle vara smidiga gentemot förra ägaren. Vi tyckte vi gjorde en bra grej o försökte vara schyssta (låååång historia), men det slutade med att det hela blev jätteinfekterat och vi kunde inte ens vara i samma rum som ägaren vid tillträdesdagen.
Poängen med kontrakt är ju att _om_ det uppstår problem ska kontraktet tala om vad som ska gälla. Om man då har börjat ändra en del i överenskommelsen kan det bli svårt att tolka kontraktet.