23 314 läst ·
59 svar
23k läst
59 svar
Bragepannan - en lite udda panna...
Bumpar denna tråd på nytt 
Är det verkligen ingen som kan ge ny info om denna panna? Jag är i stånd att slänga ut min gamla Albin och sätta in något nytt. Jag kommer att göra lite egna efterforskningar, säljaren har lovat en referenslista med kunder som köpt pannan. Efter rundringning kan jag uppdatera tråden med lite sammanfattande kommentarer.
Är det verkligen ingen som kan ge ny info om denna panna? Jag är i stånd att slänga ut min gamla Albin och sätta in något nytt. Jag kommer att göra lite egna efterforskningar, säljaren har lovat en referenslista med kunder som köpt pannan. Efter rundringning kan jag uppdatera tråden med lite sammanfattande kommentarer.
Kort sagt så gick rundringningen riktigt bra, ingen hade någonting negativt att säga om pannan (ringde 5 pers), effektiviteten verkade helt ok även om de flesta trodde att det fanns pannor som kunde vara något effektivare men då tillkommer keramik, lambdastyrningar, fläktar och spjäll samt laddpumpar mm som dels driver kostnad och kommer att krångla med tiden. Samtliga ägare av pannan var samstämmiga att enkelheten och robustheten varit viktigt vid valet av panna. Ingen de tillfrågades pannor har krånglat eller gått sönder på något sätt.
Jag slog till på en panna som står i pannrummet i denna stund, rörmokaren kommer att koppla in den när han får tid
. Bilder kommer när jag har tömt kameraminnet och jag kommer också att uppdatera tråden med erfarenheter när jag börjar elda för hösten / vintern.
Jag slog till på en panna som står i pannrummet i denna stund, rörmokaren kommer att koppla in den när han får tid
Fick tummen ur och postar lite bilder
- 35 år gamla Albin står och surar i väntan på transport till skroten
- Crawfordporten nermonterad, fönster måste också bort då pannan är 190 cm hög
- Klart att lyfta in pannan
- Ny panna på g
- Pallbjörn är bra att ha
Den gamla pannan kördes med flis - stoker och var igång hela tiden, inga acktankar finns.Ahlbom skrev:
http://www.energiteknik.net/Braennare.html#FLISOMAT_
Flisanläggningen är såld, nu blir det ved för hela slanten.
Rördragningen är 99% klar, imorgon ryker det ur skorstenen! Uppdaterar med en tråd angående installation av värmeshunten. Finns lite bilder i den tråden också.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/153181-aer-denna-shunt-raett-inkopplad.html
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/153181-aer-denna-shunt-raett-inkopplad.html
Pannan var slut och jag var less på att skotta flis. Flisanläggningen såldes och jag funderade på att borra men efter fem års funderande och höga elräkningar bestämde jag mig för att göra ett försök med vedeldning._ap_ skrev:
Familjesituationen med större barn, mindre krävande jobb och kort sagt mer fritid gjorde vedeldning möjligt.d^_^b
Nu har jag proveldat i ca två veckor, det relativt varma vädret gör förstås att intensivare eldning inte behövs. Efter lite trevande inledning med fuktig ved och rökutveckling / dåligt drag orsakat av detta har jag nu skaffat ved av rätt kvalitet.
Första brasan med "riktig" ved (45 cm lång björkved, lufttorkad i vår sedan täckt) gav som resultat stormkokande panna, starttemperaturen i tanken var 44 grader på den nivå där tempgivaren sitter. Temperaturen vid kokning var 95 grader avläst på samma givare. Eftersom jag endast kan läsa av temperaturen på en nivå i pannan vet jag inte hur skiktningen såg ut när eldningen påbörjades. Broschyren anger att en iläggning skall höja ackumulatortemperaturen ca 50 grader, detta stämde på pricken baserat på den avläsning jag kan göra på pannan.
Pannan är konstruerad för att klara upprepade kokningar utan att ta skada, det känns som att jag kommer att få tillfälle att testa hållbarheten i detta påstående.
Håller just nu på att bygga vedförvaring / hantering. Första 12 pallarna är klara Puh.
Första brasan med "riktig" ved (45 cm lång björkved, lufttorkad i vår sedan täckt) gav som resultat stormkokande panna, starttemperaturen i tanken var 44 grader på den nivå där tempgivaren sitter. Temperaturen vid kokning var 95 grader avläst på samma givare. Eftersom jag endast kan läsa av temperaturen på en nivå i pannan vet jag inte hur skiktningen såg ut när eldningen påbörjades. Broschyren anger att en iläggning skall höja ackumulatortemperaturen ca 50 grader, detta stämde på pricken baserat på den avläsning jag kan göra på pannan.
Pannan är konstruerad för att klara upprepade kokningar utan att ta skada, det känns som att jag kommer att få tillfälle att testa hållbarheten i detta påstående.
Håller just nu på att bygga vedförvaring / hantering. Första 12 pallarna är klara Puh.
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer