Jag gav 70000 kr installerad och klar.....
Byt röris...........

Bananen skrev:
Byt röris...........
Vad installerade du för anlägging, vilken panna och tankar etc?

Majgårdarna
Bananen skrev:
Byt röris...........

Jag gav 96 000 med allt !

jag ska inte ge rörisen nåt, jag kopplar själv. kalmar v65 ej inköpt ännu.acktank 2m3 för 850:-,acktank 750 liter med 2 elptr+ en vvslinga 2500:-, kopparkulvert 30 meter gratis, grävning kulvert 1000:-, xtra isolering kulvert2000:-,div rör allt från 1/2" till 2" + kranar, instrypningar,avluftningar,rörisolering 200:-, skorsten dia 190mm 11meter 900:-, 2 stycken 500liters acktankar gratis (ska ev bygga en 1m3 tank o sälja 500 orna. cirkpumpar gratis,behöver förutom panna köpa en till vvslinga till 750 tanken. isolering till skorsten. laddomat.kulvertstyrning. ev 2 kulvertladdslingor.hittils nerlagt ca10000:-. sen tilkommer det diverse kopplingar,kranar manicker mm. samt så småningom laddutrustning för solpaneler, panelerna(10m2) var gratis och plattvärmeväxlaren som jag tänkte använda mot 750 l tanken för att ladda in solen satt i en begagnad el/oljepanna som jag fick. så orkar man bara leta och inte har så bråttom kan en o annan krona sparas in. eftersom jag leker rörkrökare själv så har jag investerat i gassvetstuber för 9375:-, får väl räkna in en del av den kostnaden i värmeinstallationen. sen har jag bytt till mej 11 lågtempradiatorer mot elinstallationsjobb motsvarande 7000:-. så de drog iväg till ungefär 25.000:- hittils

pellefant skrev:
jag ska inte ge rörisen nåt, jag kopplar själv. kalmar v65 ej inköpt ännu.acktank 2m3 för 850:-,acktank 750 liter med 2 elptr+ en vvslinga 2500:-, kopparkulvert 30 meter gratis, grävning kulvert 1000:-, xtra isolering kulvert2000:-,div rör allt från 1/2" till 2" + kranar, instrypningar,avluftningar,rörisolering 200:-, skorsten dia 190mm 11meter 900:-, 2 stycken 500liters acktankar gratis (ska ev bygga en 1m3 tank o sälja 500 orna. cirkpumpar gratis,behöver förutom panna köpa en till vvslinga till 750 tanken. isolering till skorsten. laddomat.kulvertstyrning. ev 2 kulvertladdslingor.hittils nerlagt ca10000:-. sen tilkommer det diverse kopplingar,kranar manicker mm. samt så småningom laddutrustning för solpaneler, panelerna(10m2) var gratis och plattvärmeväxlaren som jag tänkte använda mot 750 l tanken för att ladda in solen satt i en begagnad el/oljepanna som jag fick. så orkar man bara leta och inte har så bråttom kan en o annan krona sparas in. eftersom jag leker rörkrökare själv så har jag investerat i gassvetstuber för 9375:-, får väl räkna in en del av den kostnaden i värmeinstallationen. sen har jag bytt till mej 11 lågtempradiatorer mot elinstallationsjobb motsvarande 7000:-. så de drog iväg till ungefär 25.000:- hittils
8-) De blir en billig anläggning ;)

Kulverten vad är de för märke o vart fick du tag i den??
De är det enda som jag kan tycka vore värt att satsa på är en ordentligt isolerad kulvert direkt t.ex aquawarm med 110 mm isolering för 273:-/m men de går få 10% så 244:-/m.. Tänkte då du fått resten så billigt så kan du nog ha igen de i längden då du ändå får en riktigt billig anläggning.. ;)

kommer inte ihåg märket på kulverten men den är 110 mm utvändigt och koparrören är 22 och 28mm,isolerad med typ fogskum och utanpå det ett svart segt plaströr.det är någon typ av fjärrvärmeledning som var skrotad, hade blivit överkörd o platt bitvis så jag fick kapa och skarva den.fördelen med kopparkulvert anser jag vara att den är tåligare att köra hett vatten i kring 90 grader, pexkulverten kanske inte tål det i längden. nackdelen är att kopparkulverten kan frysa sönder.

palun skrev:
Hej alla,

Jag står i begrepp att köpa vedpanna + ack.tankar och har just läst lite om "Bragepannan" (www.highone.se). Är det någon som har några erfarenheter av den pannan. Känns lite dyrt att chansa...

Fördelarna verkar vara bl a enkelhet, hög verkningsgrad (SP-godkänd), lätt att installera, självdrag, och så priset (ca 45000 komplett, inkl moms).

Nackdelarna: Kina-byggd (är det en nackdel idag?), svårplacerad (allt-i-ett), ingen solslinga, udda märke (inga referenser, ingen info på nätet förutom återförsäljarens).

Jobbigt det här med att välja panna...

Alla råd / förslag / kommentarer är mycket välkomna!

Tack!
/ulf
Här du kollat in Maxipannan http://www.lantbruksnet.se/maxipannan , samma koncept fast svensktillverkad och har funnits på marknaden sedan 1983.  
Skickade efter info från tillverkaren och fick då med en dubbel A4 med namn & adress till personer över hela landet som har pannan. För egen del hittade jag en person jag känner flyktigt på den listan så nu skall jag luska lite.
Systemverkningsgrad ca 80%.
FInns i 3 storlekar 1200l (49375kr) , 1500l (51875kr), 2000l(57500kr) samtliga 35kw med eldstadsvolym på 145l SP-godkänd.

Något dyrare än Bragepannan men mer etablerad och fortfarande förhållandevis billig.

Jag satte in CtcV35,2 * 500l ackar, Autoshunt, elp. 6kw, laddomat, byte 8 st elementvred samt termostater, elektriker, isolering till rören.
Tankarna är Strömsnäspannan.

Jag tog ut det gamla och ställde nya grejeorna på plats.
Isoleringen satte jag dit själv. :D

För egen del hittade jag en person jag känner flyktigt på den listan så nu skall jag luska lite.
Återkom gärna med synpunkter från en användare :)

pellefant skrev:
kommer inte ihåg märket på kulverten men den är 110 mm utvändigt och koparrören är 22 och 28mm,isolerad med typ fogskum och utanpå det ett svart segt plaströr.det är någon typ av fjärrvärmeledning som var skrotad, hade blivit överkörd o platt bitvis så jag fick kapa och skarva den.fördelen med kopparkulvert anser jag vara att den är tåligare att köra hett vatten i kring 90 grader, pexkulverten kanske inte tål det i längden. nackdelen är att kopparkulverten kan frysa sönder.
Kan de va aquawarm??
Här finns länk http://www.flowsystems.alstom.com/s...amp;topmenuentry=578&oid=2421&lang=SV

Så kallt vatten att de fryser kommer du väl inte att köra med.. ;)

så tappade vi delvis tråden................ >:( :( :'( ;)
Kan vi hålla oss till de här "lite udda" pannorna här?
Allti i ett........ 8-) ::) :D

Hallå, denna tråd är från julen julen 2005 såg jag. Undrar om det är någon som som har erfarenhet av de nyare modellerna av Bragepannan eller Maxipannan ? Har kanske utvecklats sedan sista ? Borde även vara flera som köpt pannorna nu tycker man :)

Hallå igen, är det någon som har några nya erfarenheter?

Nu har det gått 5 år sedan den här tråden var aktiv. Är det någon som vågat köpa en Bragepanna och är villig att dela med sig av erfarenheter?

/G

jag undrar desamma, planerar själv att bygga ut med pannrum inom det närmaste året eller nästkommande och en bragepanna känns mycket lockande!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.