Det finns färdig panel som är exakt det du söker. Moelven rough. spontad 12.-120. och sponten är inte symmetrisk så därmed blir det lagom glipor ca 5mm

Jag har satt den i min källare. väldigt bra kvalitet tycker jag. färdigmålad är den också.

Totte_S
kimtommy skrev:
Det finns färdig panel som är exakt det du söker. Moelven rough. spontad 12.-120. och sponten är inte symmetrisk så därmed blir det lagom glipor ca 5mm

Jag har satt den i min källare. väldigt bra kvalitet tycker jag. färdigmålad är den också.
Pris på den? jag har sett nåt om ca 17 kr / lpm stämmer det på ett ungefär?

Moelven rough ser onekligen ut som precis det jag söker men det verkar dyrt. Var får man tag på det?

Jag köpte min på XL-bygg. tror det kostade typ 20:- ´per meter. den är ändspontad så det blir inte mycket spill. tänk på att ex råspont skall kvistlackas grundas och färdigmålas. inte helt billigt heller faktiskt.

Om priset är 20kr/lpm så blir det c:a 2200:- för mitt tak. Priset för Byggmax råspont (120mm) skulle bli c:a 1200. Frågan är om det inte är värt den 1000-lappen att slippa kvistlacka, måla och måla.

Dom hade Moelven rough på XL-bygg här i Gbg för 22kr/lpm. Någon som vet fler återförsäljare?

Mikael_L
The Tor skrev:
Om priset är 20kr/lpm så blir det c:a 2200:- för mitt tak. Priset för Byggmax råspont (120mm) skulle bli c:a 1200. Frågan är om det inte är värt den 1000-lappen att slippa kvistlacka, måla och måla.
Lätt värt det, enligt min mening ... :)

Men måla, spackla och allt det där, är det värsta jag vet ... ;)

Någon enstaka burk färg och kvistlack blir också en tusenlapp.

Vi har satt upp Moelven rough och kvistarna har gulnat ordentligt på ett år.

Det var ju precis vad jag ville höra... Tillbaka på ruta ett alltså.

Som sagt, för att få obehalndad furupanel fint målad: glöm kvistlacken och måla HELA brädorna med spärrfärg. Lite dyrare än vanlig färg, men billigare än att kvistlacka hela brädan och dessutom täcker det bra. Låt färgen torka minst 24 timmar innan nästa lager målas, så tas hela gulnaden upp av spärrskiktet. Detta gäller oavsett om det är ny panel eller 40 år gammal panel.

daviden skrev:
Vi har satt upp Moelven rough och kvistarna har gulnat ordentligt på ett år.
Hmm... på XL-bygg hade dom aldrig hört talas om att det kunde bli genomslag på Moelven men dom visste inte hur brädorna var behandlade. Jag skall se om jag kan få svar från Moelven.

Anna_H skrev:
Som sagt, för att få obehalndad furupanel fint målad: glöm kvistlacken och måla HELA brädorna med spärrfärg. Lite dyrare än vanlig färg, men billigare än att kvistlacka hela brädan och dessutom täcker det bra. Låt färgen torka minst 24 timmar innan nästa lager målas, så tas hela gulnaden upp av spärrskiktet. Detta gäller oavsett om det är ny panel eller 40 år gammal panel.
Bara för å göra det hela ÄNNU mer intressant kan jag meddela att vi har råkat ut får genomslag även efter målning med spärrvit, så efter det blir det alltid kvistlacken eftersom det är så ofantligt tråkigt att göra om.

Har för samma ändamål köpt finsågat råspont. Jag tror att det är det som du, The Tor, är ute efter.
Jag köpte ej torkad därför att jag vill måla, spika upp och sedan se sprickorna komma. Bara de är målade.
Virket är gran, inte furu. Bifogad bild är offert utan moms.

• sp.jpg
Samma virke, fast torkat, går att få för 14,85kr/lpm (inkl moms). Virket kommer från Sandåsa. Ring de och hör vilka lokala leverantörer är närmst dig....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.