Jag ska imorgon inom kort sätta golvplattor i badrummet och i duschhörnet ska jag ha mosaik ca 1x1 m. Mot mosaiken ligger sedan plattor som är 20x20. Tanken är sedan att montera en hörndusch dvs med vikbara dörrar. Som det är just nu så har jag ca 1:10 fall mot golvbrunnen (tätskikt och spackel) men det misstänker jag kommer bli på tok för mycket att sätta plattorna med den lutningen om jag ska kunna öppna och stänga dörrarna.

Tar tacksamt emot tips på hur jag ska göra och mycket lutning det ska vara så att vikdörrarna ska fungera. Vill helst inte låsa mig till något specielt märke av vikdörrar då priserna på dessa skiljer kraftigt och jag har inte köpt någon ännu.

Är det ingen som vet något om detta. Tackam för svar...

Har du fall på 1:10? låter galet mycket (5,7 grader) Jag har c:a 1:75 i duschen och det är väl hyffsat tycker jag. Om du köper en hörndusch med vikdörrar tror jag inte de lyfter mer än 1-2cm på sin höjd, min (IFÖ) lyfter c:a en cm, då får man tänka på att det är en ~80cm till dörrens ytterkant och där får inte skillnaden vara större än 3 cm annars tar dörren i golvet, att det går mer än det dörren lyfter beror på gummilisten som sitter i nederkant.

Detta måttar du enkelt med ett vattenpass.

Du kan ju dock alltid vika dörrarna mot väggen.

Ok då ska jag försöka göra lite mindre fall när jag lägger in mosaiken.

För mig räcker det med att kunna öppna dörrarna inåt eftersom jag kommer ha en bastu intill duschen som gör att dörarna ändå inte skulle kunna öppnas inåt.

Tack för svaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.