16 437 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Bra verktyg/hjälpmedel du inte köpt i järnhandeln!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag använder en rulle för att fördela lim när det är stora ytor.Som alternativ till slickepotten och silikonpensel. Denna jag har är till för tapetskarvar tror jag och består av en gummirulle. Skulle gärna haft en som är lite bredare också men har inte hittat någon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana här rollers har lite hårdare gummi men används rätt ofta för att sprida ut lim.
Jag har haft veneer-roller men föredrar en helt vanlig korthårig filtroller där jag vill ha tunt m lim. Lättare o snabbare att dra ut än m gummirullen. För stora ytor, tex helskivor använder jag en bredare roller m längre hår.
Finns också limspridare m eget kar ovanpå rollern. Otroligt effektiva, men pga rengöring o hantering tar jag bara fram den om det är väldigt stora ytor som ska limmas.
......men alla dessa saker hittar man ju i järnhandeln...
Finns också limspridare m eget kar ovanpå rollern. Otroligt effektiva, men pga rengöring o hantering tar jag bara fram den om det är väldigt stora ytor som ska limmas.
Mitt problem är jag ofta inte har mer än en eller två timmar i snickarboden och då försöker jag undvika massa rengöring och annat som tar tid.Daniel_N skrev:Jag har haft veneer-roller men föredrar en helt vanlig korthårig filtroller där jag vill ha tunt m lim. Lättare o snabbare att dra ut än m gummirullen. För stora ytor, tex helskivor använder jag en bredare roller m längre hår.
Kanske OT, men jag tolkade ämnet lite fritt att använda saker som de inte var tänkta som eller till saker de inte är avsedda för.
När jag fixade snabbmiddag till barnen härmodagen kom jag att tänka på ett hjälpmedel som jag använder ibland, främst tillsammans med penslar. Grundprincipen att återanvända gamla burkar är inte speciellt unikt men jag har funnit att just 375 grams fiskbulleburkar (väl diskade) av aluminium är riktigt bra i formatet. Jag använder dem till att tvätta penslar i, blanda små mängder färg, hälla lacknafta eller bensin i vid tvätt av småsaker osv. Ibland har de även fått tjänstgöra som sorteringslådor och lite annat.
Även jag har upptäckt fiskbulleburkarnas förträfflighet! 
Ett tips på ett hjälpmedel som är rejält oväntat:
Som bekant blir man rejält trött av att stå länge på ett hårt betonggolv. Därför skaffade jag ett paket av de här: http://www.jula.se/catalog/fritid/t...sredskap/traningsmattor/traningsmatta-951060/
Jag la dem i rad och skar av pusselbitsmojängerna längs ytterkanterna så nu är det klart skönare att stå länge och jobba vid arbetsbänken!
Ett tips på ett hjälpmedel som är rejält oväntat:
Som bekant blir man rejält trött av att stå länge på ett hårt betonggolv. Därför skaffade jag ett paket av de här: http://www.jula.se/catalog/fritid/t...sredskap/traningsmattor/traningsmatta-951060/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag la dem i rad och skar av pusselbitsmojängerna längs ytterkanterna så nu är det klart skönare att stå länge och jobba vid arbetsbänken!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det svåra är att hitta någon som vill äta upp fiskbullarna först. Urk!
Jag väntade på att den skulle komma.hantverkare1 skrev:
Det är något konstigt med mina barn, de älskar fiksbullar och jublar högt när burkarna kommer fram.
Jag får väl tillägga att fiskbullar inte är min enda paradrätt. Under veckan som gått så har jag även grillat hemgjorda hamburgare, lagat pulled pork från grunden samt gjort egna canneloni med hjortfärs för att ta några exempel. Nu i kväll så hämtade jag pizza.