Hej, nu har jag börjat med att dränera mitt hus. Efter att ha läst och sett bilder om dränering tycktes det ju i teorin vara "lätt som en plätt". Men efter en tid i praktiken så upptäckte jag att det är bökigt som attan.
Därför gjorde jag på ett "eget" sätt, som jag inte sett i någon skrift. Tänkte få lite feedback av er, om hur ni tror det kommer fungera.

Jag svepte fiberduk runt rören och lade dem i rätt i fall. Sedan öste jag singel (8-16) runt. Därefter lägger jag duk över hela "paketet". På väggen fäster jag Platon.

Det tyckte jag gick enklare än att baka in både rör och singel i samma "rulle".

Förskte mig på en liten skiss....
Vad tror Ni?    

l
                           l      HUS (källare)
                   _ _  _ l____________________
                 (   . .   . i
               (  . .. ._.  i    PLATTA
             ( . ..... lOl  i
  -------------------i----------------------------------
         M        A         R          K                

Hur kunde det bli enklare att först ha fiberduk runt dränröret och sedan över gruset? Det räcker med grus, dränrör och sedan duk från grusets nederkant till väggen. Att lägga fiberduken runt gruset är inte nödvändigt eftersom det underifrån och från väggen inte kommer någon jord som rinner in och sätter igen drängruset.

Men det fungerar nog det du gjort, dränröret blir ju garanterat inte igensatt med jord :) Hoppas bara att vattnet tar sig in i det ;)

anledningen till att jag först hade duk runt röret är att de ligger direkt på jordbacken. Det underlättade för mig när jag kontrollerade fallet.

hej
om nu skissen stämmer ....verkar det som du har fått dräneringen högt, skall väl ligga 20-30cm under plattans underkant

Jag har samma reflektion som El-Micke.
Nivån på dräneringsröret ska vara UNDER plattan. Det är plattan som ska hållas torr.

Programet jag gjorde skissen i var väl inte det nyaste på marknaden precis...

Times New Roman 12 punkter heter det visst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.