Efter mitt senaste projekt så har jag på allvar börjat överväga att skaffa fler tvingar...

ClampWindow.jpg

Jag har två Besseytvingar och ett gäng från Biltema av deras äldre blåa variant som inte verkar finnas mer. Dessa är ok men det blir sidokrafter och jag har tappat bort en massa käftskydd eftersom de knappt sitter fast (=irriterande).

Skulle gärna vilja ha lite fler traditionella skruvtvingar och några lite längre parallella men var hittar man Bessey billigast? Kikade idag på Bauahus och de verkar ju faktiskt ligga under eller i linje med vad Bauhaus begär för dem.

Tacksam för tips...

peternicklas
Rusta sålde tidigare en variant som fungerar bra. Kolla med dem.

Axminster har hyffsade priser. Man får ju beställa ett gäng för att det ska bli vettigt fraktpris/st.

Kikade lite på axminster och de har ju rea nu, UniKlamp är ju väldigt lågt pris. Men frågan är om den är "något att ha"?
De har dessutom skruvtvingar 'TG' som kostar en bit över de jag funnit på Bauhaus, det verkar dock vara 140mm räckvidd på dessa och inte 120mm som de på Bauhaus har.

Revo ser ju intressanta ut men de ligger ganska högt i pris - någon som har någon erfarenhet av dessa?

Har även sneglat på Rutlands (Dakota) parallelltvingar som man får 4st 50" för ~100£ nu. Någon som testat dessa?

Jag har 6 revo och 2 uni.
Revo är extremt mycket bättre. Uni är leksaker om man jämför.

Uni är nog de billigaste parallell tvingarna som finns och presterar därefter. Duger till smågrejer där det inte behövs så högt tryck.

Revo är dom bästa tvingar jag haft. Enormt presstryck och stadig konstruktion. Finns även en del tillbehör.

Gerschwitz i Tyskland har ju ett stort utbud på Bessey tvingar, tror dom ligger rätt bra till i pris också?

Jag skulle ha tvingar till jobbet, vi handlar av Ahlsell med tillhörande företagsrabatter, men jag tyckte Bessey va att "kasta pärlor till svin" när dom ska slängas runt på en svetsavdelning..
Jag köpte Ironside och fick 3st för samma pris som en...lite på chans gällande kvalitén men när jag sen fick dom i hand kändes dom väldigt gedigna.

500556174_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som Makitas små tvingar

Tack för alla tips, har kikat lite på Gerschwitz och de har ju verkligen många olika modeller.

Efter att ha tittat på Bauhaus så blir jag dock lite förbryllad, de hade en 300mm modell med plast/gummihandtag som heter TPN30S12BE-2K. Bauhaus begär 229kr/st för dessa. Det som är konstigt är att modellen inte finns på Besseys hemsida och heller inte hos Gerschwitz. Den mest lika modellen som Gershcwitz har heter TPN30S12BE och har istället träskaft. Dessa kostar 19.79€ vilket visserligen är billigare än Bauhaus men det är ju inte exakt samma modell.
Det kanske är en ÅF-unik pryl?

Revo kostar ju en del men man kanske inte behöver mer än 2-3st för att kunna limma "kvadratíska" arbetsstycken... 150cm modellen ligger på 69.99€ hos Gerschwitz...

Jag försökte handla tvingar på black friday. Tror det var rockler, frakten dödade hela ideen med att beställa därifrån. Om det var 1000 kr eller hundra dollar minns jag inte helt säkert. Återkom gärna om jag har fel då jag är väldigt sugen.

Kollade frakten, 131 dollar.

Hittade en tråd på FOG om rea på REVO på Amazon också, tyvärr är de erbjudandena redan slut dock. Dessutom är det nog samma problem som Rockler när det häller frakten.

http://festoolownersgroup.com/other...-on-bessey-24'-and-40'-revo-clamps-on-amazon/

Gerschwitz tar 47,90€ för KR60 och 59,95€ för KR100 så det blir dryga 50% dyrare. Tråkigt att det skall behöva vara så med europeiska produkter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.