15 236 läst ·
31 svar
15k läst
31 svar
Bra kabelskalare?
Tror att det är en dosa i taket. Jag har erfarenhet från installationer av behörig på 70-talet där man drog ihop alla anslutningar i rummet till lamputtaget i taket.E elmont skrev:
BerraBo, det är just så man gör man drar ledningarna till takdosor och kopplar där det är bara undantagsvis man använder kopplingsdosor. Tidigare (ungefär från 70 talet och bakåt i tiden kopplade man nästan alltid i kopplingsdosor och bara i mindre omfattning i takdosor. Att det är många elektriker inblandade spelar knappast någon roll jag tror hellre att det handlar om lite hempul.
Det är därför jag gillar att hemmapula. Då kan man göra som man själv vill ha det och dra en del av rummet direkt till elcentralen och dela upp på flera grupper.E elmont skrev:BerraBo, det är just så man gör man drar ledningarna till takdosor och kopplar där det är bara undantagsvis man använder kopplingsdosor. Tidigare (ungefär från 70 talet och bakåt i tiden kopplade man nästan alltid i kopplingsdosor och bara i mindre omfattning i takdosor. Att det är många elektriker inblandade spelar knappast någon roll jag tror hellre att det handlar om lite hempul.![]()
Den elmont har som andra länk här dvs CC 22 bör du titta på TS. Du behöver knappast något annat både som avbitare för koppar och skalning både av trådar och avmantling vitkabel och sladdar 0.25-2.5 mm2. Ev kan du komplettera med något likt vad Mussli la in om du skalar mycket kabel eller i trånga lägen.E elmont skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 984 inlägg
Jag investerade i en stripax, ler varje gång jag skalar 
Justeras, vilken modell har du då?M MagHam skrev:
Handlatan mellan låter inte bekant heller.
Tycker bara det är att ställa längden och skala på, kan dock samlas avskal i den som behövs rensas väl ofta, speciellt då man skalar papperskabel, har för mig det kommit någon modell med uppsamlare?
Tack för alla råd om skalningsverktyg jag fått här. Nu har jag en full lista med massa bra verktyg att köpa till. Börjar bli sugen på att skaffa något annat istället för min Weicon skalare. Tycker inställningen av längden är lite sladdrig där och kan ändra sig för lätt.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag har något som ser ut som den där stripmastern, fast är säkert en sämre variant. Tycker den är lite sådär. Besvärligt att fippla in tråden i rätt "tand", dessutom slits tänderna relativt snabbt. Tycker inte det är så ofta man blandar kabeldimension under samma jobb, så hade lika gärna kunnat ställa in skärdjupet manuellt.
Min har dessutom den egenskapen att den ibland (vid sämsta möjliga tillfälle) kapar isoleringen i tångens bakkant istället för vid skäret. Det händer alltid när man har en begränsad mängd kabel att jobba med.
Min har dessutom den egenskapen att den ibland (vid sämsta möjliga tillfälle) kapar isoleringen i tångens bakkant istället för vid skäret. Det händer alltid när man har en begränsad mängd kabel att jobba med.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 049 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 049 inlägg
Köpte en ErgoStrip för några veckor sedan. Jisses vilken fröjd att framförallt kunna skala bort manteln på diverse kablar även i trånga utrymmen utan att riskera skador på ledarna, rena drömmen faktiskt. Kändes lite dyrt för en amatör men värt varenda krona. Rekommenderas varmt!Müssli skrev:
Den här dyra saken gör allt du vill och lite till. Du kan skala av manteln hur långt du vill och det finns färdiga hål för 1,5 och 2,5 mm². Dessutom kommer man åt längst in på oskalade kablar i en dosa så du behöver inte ens skala upp kabeln innan du drar i den. Svårt att förklara men den använder jag dagligen. Rekommenderas varmt.
[länk]
När det gäller FK eller EK använder jag samma som elmont.