Hej!

Skaffade en portabel ac till gammal släkting som har svårt med värmen förra året.

Han har även svårt med det väldigt plastiga fönsteranslutningen som vi köpte till samt tycker framförallt att det är obehagligt att det inte går att stänga fönstret ordentligt med den. Den otrygga känslan har gjort att han inte använder acn riktigt som han borde.

Därför skulle jag vilja ha tips på hur göra egen lösning som gör det möjligt att leda ut frånluften men ändå inte gör det möjligt att lätt ta sig in genom fönstret? T ex en skiva att fästa in i hela fönstrethålet.

Det ör ok om fönsterhålet täcks för. det finns flera fönster runtomkring

Någon som gjort något sånt? som vill dela bild på konstruktionen?

Jag tänker att man kan sätta en fresh-ventil i väggen, som normalt sett används för att få ventilation i huset, men att man sen bygger/köper en anslutning med stos till AC så kan man använda sagda ventil som tillfälligt utlopp istället. Det är för mig den vettigaste lösning för dessa portabla AC-anläggningar. Att sätta vid fönster är bara att glömma och de flesta hus idag har freshventiler i någon form.

/

I våra fönster har vi spärrar så att de inte går att öppna mer än 10cm nertill. så jag köpte en mjuk slang och slängde ut igenom fönstret istället. Den hänger ner en bit så värmen kommer inte in igen, och jag kan nypa fast den bra om jag öppnar spärren tillfälligt för att dra ut slangen. Ingen kan ta sig in, och värmen kommer ut.

Portabel AC ansluts till fönster med AirLock 1000, onlinebutik, köpknapp, sökfält, ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.