I
I
F fallskydd skrev:
Jag får det till att 500ml av 561 ger väl typ 13l? Svårt att tro att 461 bara ger hälften.
Så är det inte pytteburk borde du ha marginal. Men svårt att veta vilket fel Hornbach gjort m produktinfon.
Även om man fyller lite m bruk, borde det vara bra m skum i mitten?
Enligt databladet så ger 561 Pure ca 13 liter som du säger medan 461 Top ger 7,2 liter, båda baserade på 500 ml flaskor. Iallafall så som jag uppfattar det. Ja, det låter rimligt att använda lite skum även om man kör på lösningen med mer bruk.

I
Fick svar från Sundströms, anledningen till recommendation av tryckluftsmatad andningsskydd beror inte bara på propan utan även på att SDB innehåller ämne som kräver både ABE+P3 och AX gasfilter vilket inte är möjligt.

Varför nojja sig över en enstaka exponering? man får antagligen i sig mångfalt mycket mer kollijox dagligen genom att bara vara ute och andas "frisk luft".

I
S Stefan1972 skrev:
Varför nojja sig över en enstaka exponering? man får antagligen i sig mångfalt mycket mer kollijox dagligen genom att bara vara ute och andas "frisk luft".
Ja, det e ju just det som är så svårt att avgöra hur farligt något är, på ena sidan har man folk som sprutar fogskum utan några skydd, även hantverkare, på andra sidan har man de som pratar om väldigt hälsovådliga ämnen som t.ex. isocyanater. Det är svårt att avgöra var man ska ställa sig.

Det enda jag vet egentligen är att jag vill inte få diverse problem senare i livet där bättre val nu hade kunnat lösa dem. Får man problem med luften när man är 60 bast så är det oftast för sent att göra något åt det, i alla fall om det beror på föroreningar/kemikalier.

Jag är den personen som först gör ett test på plastmattan som ska ut, är det asbest så låter jag sannolikt någon professionell riva ut det. Om det inte finns asbest så är det iallafall P3 filter som gäller i masken.

Men i detta fallet kan det vara överdrivet, jag ska få in ca 7 liter fogskum i ett hål och jag kan spruta in det utifrån.

Ja det är ju upp till var och en att värdera en risk. Skulle jag tänka på det viset så borde jag vara död redan nu............Jag är bilmekaniker och har aldrig brytt mig i nånting. Jag har lackat mängder med bilar med inget skydd alls, bara snyta sig efteråt. Hur mycket bensin har man inte dragit i sig genom åren.........avgaser och brinnande underredsmassa och för att inte tala om svetsrök..............Jag är nog ganska övertygad om att mina gener avgör när man dör oavsett...........

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.