Y
Snickarna hade lite brottom tror jag så dom satte några korta brädor lite förskjutet så det blev springor.
jag testade att fylla med någon vanlig fog och målade massa färg.

Men nu har det gåttisär och jag räds för ny läcka.

Då det inte rör sig om mycket så borde jag egentligen brytaloss och göraom.

Men jag är ändå nyfiken om det finns bra fog för ändamålet.

DSC_0115.JPG

DSC_0113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har samma bekymmer, har inte hittat någon bra fog..hoppas på bra tips här
 
Tec7
 
Vad är ni rädda för? Trä tål vatten i normala fall så även om något tar sig in så torkar det.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Att det är lite glipor i panelen är inget konstigt och inget som behöver tätas l normalfallet. Sen kan jag förstå om man vill täta av estetiska skäl. Bakom panelen skall vara en luftspalt och bakom den skall det vara ett vindtätt och vattenskyddande membran. Utegips eller vindväv/vindpapp. Att det kommer in lite vatten i luftspalten är helt normalt och inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
Flomi och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
För ca 3 år sedan så fyllde jag liknande springor med beckers målarfog, de funkade inte bra, latexbaserade produkter torkar och spricker snabbt.
För ett år sedan så fixade jag liknande springor på ett annat ställe med sån här fog [länk]

Lite dyrare men det ser fortfarande väldigt bra ut.
Hur ser det ut nu? En klåpare körde nästan alla spikar för djupt på ena gaveln vid panelbyte och jagsjag vilja fylla i. Fyllde en del hål förra året med den fogen, sp054, och det ser ju fortfarande bra ut. Hur ser det ut efter ännu fler år? Det känns inte som att den typen av fog spricker, men jag kan u ha fel.....
 
MS polymer och sen måla över så blir det bra. 25% flex så spricker det inte.

BT multibond, Tec7, SP519 etc.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
MS polymer och sen måla över så blir det bra. 25% flex så spricker det inte.

BT multibond, Tec7, SP519 etc.
Sitter just och funderar på skillnad mellan sp054 som finns i rätt färg, grå, hos Jula, samt sp519 som är svårare att få tag på i närområdet. Verkar rätt likvärdiga.......
 
Den funkar nog utmärkt till ändamålet
 
Hej! Hur ser det ut för er nu några år senare? Jag har precis fogat lite större glapp i min rätt gamla fasad och hoppas att detta ger mig några år till av snygg fasad innan jag behöver byta ut allt!
 
Har mest kört BT Multibond och allt ser bra ut. De äldsta fogarna har väl legat i 6 år nu.

Kanske kan ana lite gulning, eller så är det bara smutsigt
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
Ser bra ut. Körde SP054. Enda jag kan notera är att de spikhål jag täppte igen har en blankare yta, speciellt nu när det är ca 5 år sedan jag målade. Beror väl sannolikt på att själva ytan efter fogen är slät till skillnad från brädorna. Kanske går att tillsätta något så man får samma struktur så borde det synas mindre.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.