8 207 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Bra eller dålig installation av elcentral?
Inte för att det är svar på din fråga men jag tycker att det är lite spännande med dina förbrukare eftersom du har hela fyra trefasgrupper och dessutom en tvåfasgrupp. Det kanske är så enkelt att de är delade senare men annars blir jag nyfiken på vad du har för hästeinstallationer hos dig 😅
Nästan alla pratar om kyl och frys som om det vore en katastrof likt en villabrand om dom stannar.
Har alla utom jag 100-tals kilo hummer och oxfilé hemma?
Eller är det rädslan att det ska rinna ut smältvatten kanske...? Känns som att det skulle kunna bli mycket allvarligare och dyrare i så fall.
Har alla utom jag 100-tals kilo hummer och oxfilé hemma?
Eller är det rädslan att det ska rinna ut smältvatten kanske...? Känns som att det skulle kunna bli mycket allvarligare och dyrare i så fall.
Det är nog mer så att det är värre om en kyl/frys är utan ström över helgen än om två sovrum och en hall inte har ström.M MagHam skrev:
Begriper inte vad som görs numera med JFB och vad den skyddar, har alltid kopplat så att köksfläkten ligger på samma säkring som frysen och egen 1-polig ( 2-pol är det ) JFB på det, fungerar inte fläkten så står frysen still. Fläkten används i princip konstant och märks om den inte fungerar. Däremot kylen är ingen katastrof om den stannar när en JFB löser.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle nog koppla kyl o frys och annat som inte får stanna till belysningen, typisk sådan som man oftast har på. Dvs samma jordfelsbrytare.
Egentligen idag skulle sådant här göras via mobiler, dvs om något känsligt stoppas får man ett meddelande.
Egentligen idag skulle sådant här göras via mobiler, dvs om något känsligt stoppas får man ett meddelande.
Och vad menar du med det. Finns inget krav på att märka en ledare som ansluts på en säkring i enM Magnus Ön skrev:
villainstallation. Bara i automatikskåp brukar det vara. S.k nollnummermärkning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Och lite historia här är ju belysande. Rådet att lägga kyl/frys utanför JFB kommer från den tiden när kylen och frysen läckte så mycket ström att de tjuvlöste jordfelsbrytaren.Alfredo skrev:
Det var alltså resten av huset man ville skydda från kyl/frys, inte tvärtom...
Och har man dem på en större grupp så är chansen att man upptäcker att de gått som sagt betydligt större.
Jo egentligen.
Fasledare är ändrat till linjeledare nu då det hetat line conductor länge på engelska. En ren översättning alltså. Och så fungerar det bättre då det går att använda för likspänningskretsar också.
Samma med det senaste dvärgbrytare > minibrytare som är av engelskans miniature circuit breaker.
Fasledare är ändrat till linjeledare nu då det hetat line conductor länge på engelska. En ren översättning alltså. Och så fungerar det bättre då det går att använda för likspänningskretsar också.
Samma med det senaste dvärgbrytare > minibrytare som är av engelskans miniature circuit breaker.