Har en kommod från bathlife men tillhörande bottenventil.
Har funkat bra i två år men så upptäckte jag att det läckte. Försökte skruva loss den och den gick självklart sönder, beställde en ny men den läcker fortfarande.

Den har en konstig design så det ligger konstant vatten mellan porslinet och där ingången till bottenventilen, överflödigt vatten rinner ut till avloppet men den mångden som ansamlas rinner ut genöm gängorna.
Se bild för monteringsanvisning samt mitt foto där vattendroppar ansamlas i gängorna till själva ventilen.

Bild 3 från anvisning där vattnet rinner mellan ventilen och det som ska hålla tätt.

Vad göra?

• Sekvens av fyra bilder som visar demontering av en bottenventil från kommod, med läckage och vattendroppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage vid gängorna på en bottenventil av kommod från Bathlife.
    Skapa konto
  • Läckage vid bottenventilen under en kommod med vattendroppar synliga på gängorna som ansluter till avloppet.
    Skapa konto
Läcker det uppifrån eller nerifrån? Fick du med planpackningen som bör vara där mellan bottenventilen och resten av avloppet?

J Jensa86 skrev:
Läcker det uppifrån eller nerifrån? Fick du med planpackningen som bör vara där mellan bottenventilen och resten av avloppet?
Ja alltså det ser från tillverkarens "anvisningar" har jag satt.
Det rinner uppifrån och det är inte fuktigt mellan meutter och den vita platpackningen utan det är blött i gängorna nedanför muttern.

• Rörmokardetalj med mutter och vit packning, blött på gängorna nedanför muttern, anvisningstecken tecknade.
    Skapa konto
Alltså, mellan den du har pilar på och resten av avloppsröret på tidigare bilder bör det vara en gummipackning, finns den verkligen eller försvann den i bytet? Jag gissar att det är där det läcker snarare än mellan muttern och gägnan som dina pilar pekar på.

Alltså mellan här:
Närbild på avloppsrör med ritade pilar som pekar på potentiell läckpunkt och saknad gummipackning.
Skapa konto

Och där detta röret går emot det över innanför muttern:
Närkopplad bild av ett avloppsrör med markerat område där en gummipackning bör vara för att förhindra läckage.
Skapa konto

Så borde det vara en planpackning som tätar.

J Jensa86 skrev:
Alltså, mellan den du har pilar på och resten av avloppsröret på tidigare bilder bör det vara en gummipackning, finns den verkligen eller försvann den i bytet? Jag gissar att det är där det läcker snarare än mellan muttern och gägnan som dina pilar pekar på.

Alltså mellan här:
[bild]
Och där detta röret går emot det över innanför muttern:
[bild]
Så borde det vara en planpackning som tätar.
Jo du har rätt i att jag fick med annat när jag köpte en ny bottenventil. Dn svart packning ligger mellan bottenventil och det avlånga röret ( fanns visserligen också i den vita kopplingen)
Närbild av en ny bottenventil med svart packning och avlångt kromat rör på ett kakelgolv.
Skapa konto

Dock vet jag inte hur något kan fästa på under sidan, helt plant.
Hand håller ett avlångt, kromat rör som en del av en bottenventil mot en marmorerad bakgrund.
Skapa konto

För att döda den historien så läcker det långsamt uppifrån, mellan muttern och röret.
Vattenläckage vid anslutningen mellan bottenventil och rör, vattendropp på svart packning.
Skapa konto

Prova loctite 577. Använde det till en läckande gänga. Håller tätt.
Om du nu har monterat enligt tillverkarens instruktioner.
Flaska med Loctite 577 för tätning av gängor mot gas och olja.
Skapa konto

• Gilla
reffotsirk och 2 till
  • Laddar…
Hej,

tyvärr är den ventilen absolut sämst av alla, jag brukar köpa en annan modell till mina kunder när denna är med leveransen.

• Gilla
Kenneth Sjögren och 2 till
  • Laddar…
Tjenare. Jag har precis lagt upp en tråd om samma problem. Fick du löst det eller köpte du en ny bottenventil? Min läcker nu från dag 1, så vore tråkigt att behöva byta skiten direkt.

Har samma problem, satt i två dagar och försökte. Köpte Biltemas VVS-tätning och kladdade på, nu funkar det faktiskt. Men fan vilken dålig konstruktion.

Har funkat i tio minuter. Så vi får väl se över tid.

• Nära bild av ett rörgäng med röd VVS-tätning applicerat, ovanför en vit porslinshandfat.
    Skapa konto
  • Närbild av röranslutning under diskbänk med röd VVS-tätning applicerad på gängorna.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.