3 708 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Bottenlån-räntesats
Låter komplicerat.
Hur ska de veta vem det är som sitter och betalar mest av de sura räntekostnaderna varje månad????
Det hade ju varit lättast om jag lånade en viss summa, och han lånade en mindre summa. Då visste man ju lätt vem som äger hur mycket av huset och så där.
Vi ska precis skriva på kontrakt för vår tomt, så det börjar bli högaktuellt.
Men jag hoppas i min enfaldhet att banken har jurister som kan hjälpa mig att skriva papper angående vilka pengar som är mina och så där, för det är ju inte särskilt kul annars om det skulle skita sig...........
Hur ska de veta vem det är som sitter och betalar mest av de sura räntekostnaderna varje månad????
Det hade ju varit lättast om jag lånade en viss summa, och han lånade en mindre summa. Då visste man ju lätt vem som äger hur mycket av huset och så där.
Vi ska precis skriva på kontrakt för vår tomt, så det börjar bli högaktuellt.
Men jag hoppas i min enfaldhet att banken har jurister som kan hjälpa mig att skriva papper angående vilka pengar som är mina och så där, för det är ju inte särskilt kul annars om det skulle skita sig...........
Inte helt hundra på det här men.... Gifta å sambor med barn "sambeskattas" är inte det samma sak som att det inte spelar nån roll vem som drar av?? Oavsett inkomst så är ju avdraget det samma, möjligtvis kan man bli av med lite marginalskatt... men jag tror att det är det som sambeskattningen sätter P för.
I natt har jag sovit så gott
Igår slog vi till och band vårat bottenlån.
Känns så j-kla skönt. Nu har vi säkrat boendekostnaden för de närmsta åren. Förhandlingen gick bra
Inga uppläggningskostnader.
Inga aviavgifter.
8års räntan 5,80 (största delen 70% av lånet)
5års räntan 5,40 (15% av lånesumman)
3års räntan 5,05 ( -II-)
Banken värderade inte ens huset utan litade på oss!
Antagligen kommer väl räntan att sjunka något ytterligare, men det struntar jag i nu.
Tryggheten är viktigast. Så resonerade vi
Vi skall slutbesiktiga vårt hus nästa vecka och göra värderingen dagen innan, vi kan dock inte bindra några räntor eller lösa byggnadskreditivet enl. banken innan slutbesiktningen är gjord. Har ni andra placerat era lån innan inflyttning och slutbesiktning?
Vi har Handelsbanken.
Vi har Handelsbanken.
Banken brukar inte bry sig om slutbesiktningen. Det enda de är intresserade av är slutvärderingen.Annika skrev:
Japp det är precis vad vi gjort!
Vi låg på banken ganska mycket. Plus att vi nämde för banken att "en bekant"
Slutbesiktning och inflytt i maj. Snart mao
emyran skrev:
Vi har nog valt bank nu (SEB) och skall förhandla om räntorna snart.
Vi skall inte bygga utan köpa ett hus.
De räntor man går ut med är 5,15 på rörlig, 4,75 på 2 år och 5,5 på 5 år.
Vad kan vara rimligt att få ner dom till och har någon en bra taktik på hur man skall lägga upp prutandet?????
Någon som varit i samma sits nyligen och vad fick ni och på vilken bank??
Alla svar uppskattas å det djupaste
Vad kan vara rimligt att få ner dom till och har någon en bra taktik på hur man skall lägga upp prutandet?????
Alla svar uppskattas å det djupaste
Jämför med SBAB och IKANOs gällande dagskurs, de brukar ligga lägst i räntetabellen. Utgå därifrån, om SEBs räntor ni fått är högre är det bara att deala! ;DJoachim skrev:Vi har nog valt bank nu (SEB) och skall förhandla om räntorna snart.
Alla svar uppskattas å det djupaste![]()
Ett gott råd är att jämföra effektiva räntan, det är lätt att i stundens förhandlings hetta glömma trista avgifter såsom uppläggningskostnader och aviavgifter. Dessa kan du absolut förhandla bort. Det gjorde vi ;D
Dessa räntor blev vi lovade om vi skulle ha bundet lånen idag på Nordea... (börjar bygga i höst).
Byggkreditiv: 4,65% (inkl avgifter)
Hypotek 8år: 4,70%
Hypotek 5år: 4,20%
Hypotek 2år: 3,50%
Hypotek kombi 1år: 3,35%
Insats: 10% av totalkostnaden
Bygger i södra skåne!
Byggkreditiv: 4,65% (inkl avgifter)
Hypotek 8år: 4,70%
Hypotek 5år: 4,20%
Hypotek 2år: 3,50%
Hypotek kombi 1år: 3,35%