10 701 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Bostadsrätt blev ointressant pga oväntad plank/skärm - vad kan jag göra?
Hmm, jag känner helt klart medlidande med dig, planket var väl en sak om än trist. Men gångvägen utanför uteplatsen/fönstrena förstör ju hela lägenheten om du frågar mig, jag skulle också försöka dra mig ur, har också en känsla av att den där kan bli svårsåld om det vill sig illa.
Konstigt att de ändrar så mkt utifrån modellen, iofs så är det väl till fördel för alla utom dig och din granne på markplan mitt emot.
Konstigt att de ändrar så mkt utifrån modellen, iofs så är det väl till fördel för alla utom dig och din granne på markplan mitt emot.
Ja att det även blev en gångväg där och en trapp har ju väldigt totalt förändrat förutsättningarna. 
Och att få dom att ändra sig om planket eller åtminstone få dom att låta det vara lågt hade väl varit en sak. Men att få dom att ta bort gångvägen och trappan skulle jag tro kommer möta motstånd.
Skulle du kunna tänka dig att byta till lägenhet någon våning upp då?
Är det en deal som skulle kunna gå igenom?
Och att få dom att ändra sig om planket eller åtminstone få dom att låta det vara lågt hade väl varit en sak. Men att få dom att ta bort gångvägen och trappan skulle jag tro kommer möta motstånd.
Nej det var inte direkt någon liten förändring, anledningen att köpa just den lägenheten är ju borta!
Finns 18 lgh lediga i projektet... Ingen vill ha en missnöjd kund, så kanske inte en omöjlighet att byta.Mikael_L skrev:Ja att det även blev en gångväg där och en trapp har ju väldigt totalt förändrat förutsättningarna.
Skulle oxå vara klart irriterad över läget.
Tackar för medlidandet. Jag har pratat med Skanska några gånger under dagen. Jag blev också uppringd av en projektledare som förklarade varför det blivit som det ser ut nu. Skärmen var omtanke om oss som ska bo nära medan trappan är en påtvingad brandsäkerhetsåtgärd. Skärmen kan diskuteras om ev. sänkning med grannen men jag som suttit i ett par BR-styrelser vet att det kanske inte blir någon skillnad om grannen eller styrelsen tycker annorlunda. Vill inte chansa och flytta in. Trappan var dock spiken i kistan känner jag. Jag har förklarat min syn på saken och att jag vill ur affären. Har inte fått några löften men hittills känner jag att båda jag pratat med förstår mig. De ska ta upp frågan i möte på måndag så jag får höra mer då.
Tyvärr finns ej fler tvåor och jag tycker att det blir onödigt dyrt att bo själv på 80 kvm i en trea. Har särbo som kanske eller kanske inte kan flytta ihop med mig igen, beror på var hon hamnar med jobb. Jag nämnde enda snabba idén jag har, att jag får en trea kraftigt rabatterad och flyttar mina uppgraderade vitvaror dit. Andra alternativet är att jag står helt utan bostad om en månad och måste kräva kompensation för annat boende. Lite stressande minst sagt...
Tyvärr finns ej fler tvåor och jag tycker att det blir onödigt dyrt att bo själv på 80 kvm i en trea. Har särbo som kanske eller kanske inte kan flytta ihop med mig igen, beror på var hon hamnar med jobb. Jag nämnde enda snabba idén jag har, att jag får en trea kraftigt rabatterad och flyttar mina uppgraderade vitvaror dit. Andra alternativet är att jag står helt utan bostad om en månad och måste kräva kompensation för annat boende. Lite stressande minst sagt...
Redigerat:
Trappan är brandsäkerhetsåtgärd och kan inte tas bort och ej heller låsas. Risk för viss trafik och det är inte OK. Vill kunna ta en kaffe i kalsingar i köket utan att behöva heja på grannar. Jag har gett 2' för min lgh och får ge minst 2 590 000 för en trea, eg. 2 640 000 för de som är alls intressanta. Få se vad vi kan hitta på. Har ju ännu ej OK på att bryta kontraktet men känner att jag har ordentligt på fötterna. För mig var uteplats en stor sak men det går helt i stöpet tyvärr.
Mikael_L skrev:Ja att det även blev en gångväg där och en trapp har ju väldigt totalt förändrat förutsättningarna.
Det kan finnas även om jag vid en hyfsad om-genomläsning inte kan hitta något sådant. Jag har varit väldigt noga tidigare innan påskrift också så jag tvivlar. Oavsett så tror jag att Skanska vill att även jag ska bli nöjd kund. Det jag haft att gå på är modellen och prospektet. Skulle som skrivet hoppat över lägenheten om gångväg, trappa och plank varit tydligt angivet. Tycker inte att jag fått vad jag betalat för i det här läget. Jobbigt som fasen. Har sett fram emot inflytt ända sedan november.
MagnusSt skrev:
Började som skrivet nytt jobb idag så jag kom på kl 16:30 att jag inte hört något alls. Får ringa om ingen ringt före kl 13 imorgon. Funderar ganska mycket på vad jag ska göra minst sagt. Känns inte riktigt som mitt fel att jag nu inte vill ha lägenheten. Uppdaterar när jag vet mer.
MagnusSt skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Förstår att det känns jobbigt, hoppas att du kan hitta någon lösning.
Du tänkte dig att sitt och titta ut över några lekande barn, kanske ett par nyblivna mammor som sitter och pratar. Och bortom det skogsdungen med en ekorre som kilar uppför en trädstam.
Och nu blir det ett satans plank. Kanske upplivat av några tvestjärtar och lite mossa.
När det gäller villor och villatomter säger man ju att man inte kan köpa en utsikt.
Men här är det verkligen en tillkrånglad situation.
Hoppas att du kan slå dig lös, och hitta drömmen någon annan stans.
Den här bo-drömmen har ju gått i kras redan innan du kom dit.
Du tänkte dig att sitt och titta ut över några lekande barn, kanske ett par nyblivna mammor som sitter och pratar. Och bortom det skogsdungen med en ekorre som kilar uppför en trädstam.
Och nu blir det ett satans plank. Kanske upplivat av några tvestjärtar och lite mossa.
När det gäller villor och villatomter säger man ju att man inte kan köpa en utsikt.
Men här är det verkligen en tillkrånglad situation.
Hoppas att du kan slå dig lös, och hitta drömmen någon annan stans.
Den här bo-drömmen har ju gått i kras redan innan du kom dit.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Vi får hålla tummarna att du får komma loss ur kontraktet. Rent formellt tror jag tyvärr inte att du har någon chans.
Även om planket och trappan inte byggts nu, så skulle mycket väl någon kunnat få igenom plankbygget senare via motion till föreningsstämman, med väl valda ord. Och trappan skulle kunnat uppstå i efterhand på samma sätt.
Även om planket och trappan inte byggts nu, så skulle mycket väl någon kunnat få igenom plankbygget senare via motion till föreningsstämman, med väl valda ord. Och trappan skulle kunnat uppstå i efterhand på samma sätt.
Skanska jobbar på så igår fick jag oväntat besked om att brandtrappen ska byggas in i trä och räddningstjänsten har speciell nyckel så endast de kan använda trappan. Stor vinst men planket kvarstår. Något Skanska jobbar vidare på, eventuellt ska det bort helt. Något som i princip krävs för att jag ska acceptera lösningen. De hade sökt men inte nått grannen igår för att höra dennes syn på saken. Jag vill ha buskar och en tät häck som man kan trimma in lämplig höjd för att minimera insyn och maximera utsikt. Ingen uppdatering idag och jag har fullt upp på nya arbetet. Hoppas höra något mer imorgon. Lätt magsårsvarning nu - ska ut ur denna lgh om drygt tre veckor. Om det går vägen måste bolån ordnas inom kort så jag får ut nyckeln den 26:e... Återkommer.
Grannen som flyttat in vill absolut inte ta bort planket så nu ser det mörkt ut. Jag är mycket tveksam till att genomföra köpet nu. Även ytan innanför planket är väldigt annorlunda den gräsmatta man sett i modell och prospekt. Det är stenlagd gång med upphöjd stenmur som det antagligen ska sås blommor eller annat i. Svårt att förklara men det blir ingen gräsmatta utanför utan ett väldigt tight nedsänkt utrymme.Nivåskillnaderna framgick inte alls i materialet och jag kunde inte heller se det när bygget var pågående och fyllnadsmassor inte påplats.
Skanska ska kolla vidare på plan B. Som jag förstår det kan jag hoppa av och har bett dem se om de kan göra något på en större lgh. Något som jag egentligen inte planerat för. Känns som att 80 kvm blir onödigt dyrt och stort för ev. endast en person (vi kanske måste vara särbo på obestämd tid pga arbetena). Inte lätt så det blir en påsk i magsårets tecken
Skanska ska kolla vidare på plan B. Som jag förstår det kan jag hoppa av och har bett dem se om de kan göra något på en större lgh. Något som jag egentligen inte planerat för. Känns som att 80 kvm blir onödigt dyrt och stort för ev. endast en person (vi kanske måste vara särbo på obestämd tid pga arbetena). Inte lätt så det blir en påsk i magsårets tecken
Redigerat:
Eftersom det är Skanska som klantat sig och du drabbas av högre kostnader om du tvingas ta en större lägenhet kanske dom kan övertalas att ge dej någon form av kompensation. Halva extrakostnaden för den större lägenheten, eller något i den stilen.