Byggahus.se

Solceller under coronatider och lågt elpris

1. S
    Medlem Nivå 6
    För bara några dagar sedan så satt jag redo med köpknappen för att beställa en större solcellsanläggning med extra allt (ferroamp) till vårt hus. Investeringskostnad drygt 400 tkr innan bidraget. Till detta ett batteri på ca 120tkr innan bidrag. Planerad att byggas av mig tillsammans med min elektriker.

Nu blev allt plötsligt corona. Experterna säger att det kan ta flera månader innan viruset är utrökt.
    Jag har flyttat sista datum för anläggningens färdigställande till 2020-12-31 för att få tid på mig.
    Panelbrist hotar. Det kan ta tid innan paneler kan levereras.

Givetvis går energipriserna ner i botten nu då mycket verksamhet stannar av tillfälligt samt att det finns en uppenbar risk att vi nu även går in i en lågkonjunktur. Något som troligen också kommer att påverka energipriserna nedåt. Ev även bostadspriserna på sikt. Återbetalningstiden ser därmed helt annorlunda ut än för bara en vecka sedan.
    https://www.di.se/nyheter/elpriset-rasar-har-ar-experternas-basta-rad/

Pengarna gör sig kanske bättre på annat håll.
    Samtidigt är det ju lite prepping med att få igång sin egna elproduktion om detta blir långvarigt.

Hur hade ni resonerat?
    Sätta igång med istallation och kvittera ut bidraget eller avvakta och se vad som händer med risk att bidraget bränner inne. Nuvarande regering lär gissningsvis inte heller sitta kvar så man får nog räkna med att detta är sista året för solcells- och energilagerbidrag. Jag är kluven, då det plötsligt har blivit mycket svårare att sia om hur närmaste framtiden kan se ut.

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Först skulle jag fundera på meningen med anläggningen. Jag har egna solceller på taket men ser dom inte som egenförsöjrning. Jag ser det endast som en rolig investering med lite grön touch. Jag har 5 kWp men funderar på att installera ytterligare 3-4 kWp för att utnyttja den överdimensionerade invertern.
    Alla vet att solen saknas när man behöver elen mest. För att vara riktig självständigt krävs en kraftigt överdimensionerad anläggning med batteri. Och det är det som du troligen vill bygga. Ekonomiskt är det komplett olönsamt.
    Även med batteri kommer du ju vara ansluten till nätet, och de fasta nätavgifterna kommer att vara kvar. Hos mig är de fasta nätavgifterna den största delen av mina elräkningar.
    Men gör du det hela som preppning finns ju helt andra tankar som inte alltid är förnuftiga. Då får det kosta vad det vill.
    Jag hade satsat på en anläggning med 10-12 kWp utan batteri.

3. Abbe W
    Medlem Nivå 6
    Du får ju räkna på din cash benefit. Om du betalar mindre per månad är du ju en vinnare efter en månad. Sen skall ju anläggningen räcka till den är betald. Allt snack om investering är ju baserat på ett företags ekonomi och är inte relevant.